Gemeente Buren


Vanaf 2 januari beperkt - en per 1 juli compleet treinverkeer op Betuweroute

Beeld Betuweroute.jpg Namens de burgemeesters van de 37 gemeenten langs de Betuweroute heeft burgemeester Van Belzen (Barendrecht) vrijdag 15 december een overeenkomst over de veiligheid getekend met verkeersminister Peijs. De overeenkomst heeft betrekking op de aanpak van knelpunten zoals de hoge spanning op de bovenleiding en de bereikbaarheid van de geluidsschermen, die beperkingen opleveren voor de inzet van hulpdiensten, en de beschikbaarheid van bluswater. Vanaf 2 januari 2007 rijdt een beperkt aantal goederentreinen op de Betuweroute, zonder gevaarlijke stoffen en zonder gebruik van de bovenleiding (dus op diesel). Per 1 juli 2007 moeten alle veiligheidsvoorzieningen zijn getroffen en de hulpdiensten voldoende zijn opgeleid en geoefend, zodat de Betuweroute dan volledig in gebruik kan worden genomen voor goederenvervoer.

De concrete afspraken over de aanpak van de knelpunten zijn de volgende.


- Het veilig stellen van de bovenleiding:

Op de bovenleiding van de Betuweroute staat 25.000 volt (25 kilovolt) wisselstroom. Bij andere spoorlijnen is dat slechts 1500 volt gelijkstroom. De hoge spanning vormt een risico voor hulpverleners die hun werk moeten doen bij incidenten op het spoor, bijvoorbeeld als zij bluswater moeten gebruiken. De spanning moet in dat geval van de bovenleiding worden gehaald, waarna de brandweer met een 25 kV-testapparaat moet nagaan of de spanning er inderdaad af is. Met de minister is de afspraak gemaakt dat bij incidenten de bovenleiding van de gehele Betuweroute wordt uitgeschakeld;


- De brandweerinzet bij geluidsschermen:

De gekozen vorm van de geluidsschermen weert de geluidhinder sterk, maar belemmert de bereikbaarheid voor de hulpdiensten. Meer dan twee meter hoge schermen bemoeilijken de brandbestrijding. Uit praktijktests is gebleken dat het blussen en koelen door de brandweer wel mogelijk is. Bovendien is er om de 100 meter een nooddeur voor de hulpdiensten geplaatst. Het ministerie zoekt naar oplossingen;


- De beschikbaarheid van bluswater:

Bij proeven begin december op drie plaatsen, waaronder Kerk-Avezaath (Burenseweg/Laageinde), bleek de benodigde hoeveelheid bluswater uit de spoorsloot opgepompt te kunnen worden. De eis is, dat er vier uur lang 6.000 liter water per minuut beschikbaar moet zijn voor de brandbestrijding. Railplan, de projectorganisatie van de brandweerregios die de hulpverlening op de Betuweroute operationeel voorbereidt, gaat in het voorjaar van 2007 meer proeven bij wisselende weersomstandigheden doen. Eerder zijn op zon 100 plaatsen bredere duikers (wateronderdoorgangen van wegen) geplaatst en zijn er nieuwe waterinlaten gemaakt.

Bijzonder bij de Betuweroute (en de HSL-Zuid) is dat het nieuwe spoorlijnen zijn die aan de tegenwoordige eisen voldoen. Het zijn de spoorlijnen met de zwaarste veiligheidsvoorzieningen van Nederland.