Gemeente Buren
Vanaf 2 januari beperkt - en per 1 juli compleet treinverkeer op
Betuweroute
Beeld Betuweroute.jpg Namens de burgemeesters van de 37 gemeenten
langs de Betuweroute heeft burgemeester Van Belzen (Barendrecht)
vrijdag 15 december een overeenkomst over de veiligheid getekend met
verkeersminister Peijs. De overeenkomst heeft betrekking op de aanpak
van knelpunten zoals de hoge spanning op de bovenleiding en de
bereikbaarheid van de geluidsschermen, die beperkingen opleveren voor
de inzet van hulpdiensten, en de beschikbaarheid van bluswater.
Vanaf 2 januari 2007 rijdt een beperkt aantal goederentreinen op de
Betuweroute, zonder gevaarlijke stoffen en zonder gebruik van de
bovenleiding (dus op diesel). Per 1 juli 2007 moeten alle
veiligheidsvoorzieningen zijn getroffen en de hulpdiensten voldoende
zijn opgeleid en geoefend, zodat de Betuweroute dan volledig in
gebruik kan worden genomen voor goederenvervoer.
De concrete afspraken over de aanpak van de knelpunten zijn de
volgende.
- Het veilig stellen van de bovenleiding:
Op de bovenleiding van de Betuweroute staat 25.000 volt (25 kilovolt)
wisselstroom. Bij andere spoorlijnen is dat slechts 1500 volt
gelijkstroom. De hoge spanning vormt een risico voor hulpverleners die
hun werk moeten doen bij incidenten op het spoor, bijvoorbeeld als zij
bluswater moeten gebruiken. De spanning moet in dat geval van de
bovenleiding worden gehaald, waarna de brandweer met een 25
kV-testapparaat moet nagaan of de spanning er inderdaad af is. Met de
minister is de afspraak gemaakt dat bij incidenten de bovenleiding van
de gehele Betuweroute wordt uitgeschakeld;
- De brandweerinzet bij geluidsschermen:
De gekozen vorm van de geluidsschermen weert de geluidhinder sterk,
maar belemmert de bereikbaarheid voor de hulpdiensten. Meer dan twee
meter hoge schermen bemoeilijken de brandbestrijding. Uit
praktijktests is gebleken dat het blussen en koelen door de brandweer
wel mogelijk is. Bovendien is er om de 100 meter een nooddeur voor de
hulpdiensten geplaatst. Het ministerie zoekt naar oplossingen;
- De beschikbaarheid van bluswater:
Bij proeven begin december op drie plaatsen, waaronder Kerk-Avezaath
(Burenseweg/Laageinde), bleek de benodigde hoeveelheid bluswater uit
de spoorsloot opgepompt te kunnen worden. De eis is, dat er vier uur
lang 6.000 liter water per minuut beschikbaar moet zijn voor de
brandbestrijding. Railplan, de projectorganisatie van de
brandweerregios die de hulpverlening op de Betuweroute operationeel
voorbereidt, gaat in het voorjaar van 2007 meer proeven bij wisselende
weersomstandigheden doen. Eerder zijn op zon 100 plaatsen bredere
duikers (wateronderdoorgangen van wegen) geplaatst en zijn er nieuwe
waterinlaten gemaakt.
Bijzonder bij de Betuweroute (en de HSL-Zuid) is dat het nieuwe
spoorlijnen zijn die aan de tegenwoordige eisen voldoen. Het zijn de
spoorlijnen met de zwaarste veiligheidsvoorzieningen van Nederland.