Gemeente Nuth


Nieuw zorgloket gemeente Nuth

Volledigheid door zorgvuldigheid

De gemeente Nuth zal op 2 januari 2007 starten met een zorgloket voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Vanaf 2 januari kan iedereen met vragen over rolstoelen, trapliften, woningaanpassingen, huishoudelijke hulp, thuiszorg, etc. terecht op Pastorijstraat 31 in Nuth.

Doelmatig, efficiënt en klantgericht

Vanaf 1 januari 2007 zal de gemeente Nuth de WMO uitvoeren. Voor de gemeente Nuth was daarbij het uitgangspunt om een loket in te richten voor haar inwoners waarbij de service voor hun zorgbehoefte optimaal zal werken. Met de Meandergroep Zuid-Limburg sloot de gemeente Nuth op
12 oktober een convenant af om dit zorgloket in te richten. Doordat beide samenwerkingspartners hun expertise bundelen, komt er een doelmatig, efficiënt en vooral klantgericht loket.

Maatschappelijk werker bemenst het loket

Een speciaal opgeleid maatschappelijk werker zal de cliënt te woord staan. Hij is van alle markten thuis en daardoor kan hij veel meer voor de cliënt betekenen dan dat hij voorheen gewend was. Zo kan de vraag van de cliënt worden doorgeleid naar bijvoorbeeld gemeente, welzijnsinstellingen, sociale dienst, etc. De maatschappelijk werker inventariseert samen met de cliënt wat nodig is om aan diens vraag te kunnen beantwoorden. Op die manier krijgt de cliënt de informatie over de mogelijkheden van zorg die er voor hem of haar zijn. De cliënt bepaalt uiteindelijk zelf wat hij niet en wel wil aanvragen. De aanvragen worden direct doorgeleid naar de genoemde instellingen.

Volledigheid door zorgvuldigheid

Deze zorgvuldige aanpak leidt er toe dat onnodig terugkomen van de cliënt definitief tot de verleden tijd behoort. Na het eerste bezoek kan het verzoek door de volledigheid snel worden afgehandeld. Mocht er toch nog extra informatie nodig zijn, dan nemen de instellingen zelf contact op met de cliënt en niet omgekeerd. Daarmee is onze zorg voor de cliënt snel een zorg minder. Volledigheid door zorgvuldigheid.