De vos en jansen
Persbericht
Jongeren elke dag zonder toezicht op internet
Nijmegen, 29-12-06
Het jongerenonderzoek YoungVotes heeft in afgelopen maand grootschalig onderzoek
uitgevoerd naar de mediaconsumptie onder 1000 jongeren (13 tot 29 jaar) in Nederland. Zo
blijkt onder andere dat jongeren meer tijd per dag besteden aan Internet dan aan het
televisie kijken.
Internet wordt intensief gebruikt door jongeren. De meeste jongeren bezoeken het internet
elke dag en besteden gemiddeld zo'n 3 uur per dag aan internet. MSN-en is het meest
geliefd. Naast MSN-en houden meisjes zich op het web bezig met e-mailen, het bijhouden
van profielsites zoals Hyves en MySpace, participeren op forums/discussiesites en het
(ver)kopen van producten op bijvoorbeeld E-bay en Marktplaats. Jongens maken meer gebruik
van de informatieve functie van Internet en houden zich naast MSN-en voornamelijk bezig
met het opzoeken van informatie en nieuws. Verder zijn zij actievere downloaders en
gamers dan meisjes, wat terug te zien is aan het groter aantal nicknames (gemiddeld 2,26)
en contactpersonen (maarliefst 142,73).
Op de activiteiten van jongeren op het Internet is vrijwel geen controle. Ouders, familie
en partners hebben over het algemeen geen zicht op wat hun kinderen doen op Internet. Op
de tijd dat men op Internet doorbrengt is meer controle: één op de drie
jongeren tussen de 13 en 18 jaar wordt erop gewezen als hij of zij te lang achter de
computer zit.
Jongeren kijken nog steeds veel televisie, gemiddeld bijna 2 uur per dag. Jongens zappen
graag, terwijl meisjes trouwer zijn aan zenders en meer structuur hebben in hun
kijkgedrag. De favoriete zenders van meisjes (68,4%) zijn RTL 4 en Net5. Jongens hebben
minder duidelijk een favoriete zender. Vooral Discovery Channel en Nederland 3 vallen
goed bij de jongens. Opvallend is het gebruik van teletekst: nog altijd wordt dit door
76,6% van de jongeren gebruikt.
Naast het single mediagebruik is het onderzoek ook dieper ingegaan op het crossmedia
gebruik van jongeren. Hieruit is ondermeer gebleken dat meer dan éénderde
van de jongeren tijdens het televisie kijken online is en één op de vijf
jongeren de computer ook offline gebruikt. Ook tijdens het luisteren naar de radio wordt
de computer veel gebruikt. Eén op de drie geeft wederom aan online te zijn en
bijna 20% is offline bezig op de computer.