Opmars digitale schoolborden
Stichting ict op school
Opmars digitale schoolborden
TNS NIPO onderzoekt ICT op school
Persbericht Ict op School onderzoek
Den Haag, december 2006
Meer scholen willen gebruik maken van digitale schoolborden. Vier van de tien ICT-managers
in het basis en voortgezet onderwijs die aangeven dat hun school niet over een digitaal
schoolbord beschikt, verwachten dat er binnen twee jaar wel een digitaal schoolbord is
aangeschaft.
In het basisonderwijs heeft 1 op de 10 scholen ten minste één digitaal
schoolbord. In het voortgezet onderwijs hebben vier keer zoveel scholen er tenminste
één. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van
Kennisnet Ict op School.
De opmars van digitale schoolborden laat zien dat het scholen ernst is met hun voornemen
het gebruik van computers op school te stimuleren. Belangrijke aandachtsgebieden daarbij
zijn volgens de ICT-managers: het gebruik van ICT voor kwaliteitsverbetering van
onderwijs, stimuleren van computergebruik in de klas, de internetaansluiting, scholing
van leraren en gebruik van ICT voor achterstandsleerlingen.
TNS NIPO-onderzoek
Sinds 2001 voert TNS NIPO voor Ict op School, onderdeel van de stichting Kennisnet Ict op
School, verschillende bekendheids-, imago- en gebruikersonderzoeken uit. Ook dit jaar
zijn bij vier doelgroepen enquêtes gehouden:
De regionale samenwerkingsverbanden;
De schoolbesturen;
ICT-management/directeuren;
Docenten.
Onderzocht is in welke mate scholen in het primair en voortgezet onderwijs het afgelopen
jaar ICT verder hebben geïntegreerd in de lessen. Ook is weer meer inzicht gekregen
in de wensen, behoeften, verwachtingen en ambities van de doelgroepen bij de integratie
van ICT in het onderwijs.
De TNS NIPO-rapporten zijn te downloaden. www.ictopschool.net/snel/onderzoek2006.
---