Opmars digitale schoolborden

Stichting ict op school

Opmars digitale schoolborden
TNS NIPO onderzoekt ICT op school

Persbericht Ict op School onderzoek

Den Haag, december 2006

Meer scholen willen gebruik maken van digitale schoolborden. Vier van de tien ICT-managers in het basis en voortgezet onderwijs die aangeven dat hun school niet over een digitaal schoolbord beschikt, verwachten dat er binnen twee jaar wel een digitaal schoolbord is aangeschaft.
In het basisonderwijs heeft 1 op de 10 scholen ten minste één digitaal schoolbord. In het voortgezet onderwijs hebben vier keer zoveel scholen er tenminste één. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Kennisnet Ict op School.

De opmars van digitale schoolborden laat zien dat het scholen ernst is met hun voornemen het gebruik van computers op school te stimuleren. Belangrijke aandachtsgebieden daarbij zijn volgens de ICT-managers: het gebruik van ICT voor kwaliteitsverbetering van onderwijs, stimuleren van computergebruik in de klas, de internetaansluiting, scholing van leraren en gebruik van ICT voor achterstandsleerlingen.

TNS NIPO-onderzoek
Sinds 2001 voert TNS NIPO voor Ict op School, onderdeel van de stichting Kennisnet Ict op School, verschillende bekendheids-, imago- en gebruikersonderzoeken uit. Ook dit jaar zijn bij vier doelgroepen enquêtes gehouden:

De regionale samenwerkingsverbanden;
De schoolbesturen;
ICT-management/directeuren;
Docenten.

Onderzocht is in welke mate scholen in het primair en voortgezet onderwijs het afgelopen jaar ICT verder hebben geïntegreerd in de lessen. Ook is weer meer inzicht gekregen in de wensen, behoeften, verwachtingen en ambities van de doelgroepen bij de integratie van ICT in het onderwijs.

De TNS NIPO-rapporten zijn te downloaden. www.ictopschool.net/snel/onderzoek2006.


---