Tweede Iveco LZV-combinatie voor TNT
(12/27/2006)
Afgelopen maand heeft TNT de tweede Iveco Stralis LZV-combinatie in
ontvangst genomen. Op dit moment rijden er in het TNT wagenpark twee
LZV-combinaties, beiden Iveco.
De twee LZV-combinaties zijn van het type Stralis Bakwagen AS23S48Y/PS
met een totaalgewicht van 26,5 ton, en een maximaal massagewicht van
50 ton. De tweede LZV trekker combinatie is van het type AS440S420T/P
met een GVW van 18,6 ton, met een maximaal massagewicht van 50 ton.
Beide LZV-combinaties rijden op nationale trajecten, dit in het kader
van een proef door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is
opgezet. De proef liep op 1 november jl. af, maar is verlengd met een
jaar als zijnde een overbruggingsjaar om de nieuwe regering tijd te
geven om de wetgeving op te stellen voor LZV-combinaties.
Voor het rijden met LZV-combinaties zijn een aantal wetten opgesteld,
zo mogen de combinaties alleen rijden op de snelwegen en verbindende
N-wegen in Nederland. LZV-combinaties zijn daarnaast toegestaan op
maximaal 10 gedefinieerde trajecten buiten de snelwegen om met een
maximale lengte van 20km, zonder spoorwegovergangen, met gescheiden
rijbanen en met goedkeuring van de provincie of gemeente. Ook dienen
de LZV-combinaties aangepast te zijn volgens de daartoe behorende
normen, zoals gesloten zijbescherming en zijreflectie op de totale
combinatie. TNT heeft inmiddels 10 gedefinieerde trajecten goedgekeurd
gekregen, deze gelden voor beide combinaties. De LZV-combinaties zijn
in het buitenland nog niet toegestaan.
De twee LZV-combinaties hebben als standplaats Zwolle en Dordrecht. Er
zijn voor het rijden met de LZV-combinaties 10 chauffeurs opgeleid. 6
chauffeurs rijden op de LZV Stralis bakwagen die gestationeerd is in
Zwolle en 4 chauffeurs rijden op de LZV Stralis trekker combinatie die
het land ingaat vanuit Dordrecht.
De reden dat TNT voor de aanschaf van de LZV-combinatie heeft gekozen
heeft meerdere redenen, het heeft voornamelijk voordelen zoals de
besparing van ritten, doordat er meer vervoert kan worden per rit,
hierdoor is er een besparing op brandstof en arbeidsuren.
Op dit moment zal er geen derde LZV-combinatie voor TNT aangeschaft
kunnen worden, omdat er met deze proef niet meer dan 2 LZV-combinaties
per bedrijf ingezet mogen worden, tot de wetgeving anders zegt. TNT
wil dan ook niet uitsluiten daarna meerdere LZV-combinaties aan te
schaffen.
Op dit moment is TNT bezig met een vervanging en uitbreiding van het
wagenpark met 165 nieuwe voertuigen gebaseerd op een 3 merkenbeleid
voor het zware transport, waarvan IVECO een van de drie leveranciers
is. In het wagenpark rijden 151 bakwagens, waarvan 88 IVECOâs. 137
Trekkers, waarvan 62 IVECOâs en 114 eigen TNT opleggers en circa 80
huuropleggers. Het totale wagenpark zal na de vernieuwingen en
vervangingen op een aantal neerkomen van 288 voertuigen.
De reden dat TNT voor de eerste LZV-combinatie met een IVECO bakwagen
heeft gekozen is vanwege het feit dat IVECO op zeer korte termijn het
chassis kon leveren, hierop is een bestaande laadbak van TNT
gemonteerd en deze is in zijn geheel in de TNT huisstijl kleuren
gespoten. Voor de tweede LZV heeft TNT gekozen voor een nieuwe IVECO
Stralis Euro 5, vanwege het vermogen dat de trekker levert. De Stralis
Euro 5 van het type AS440S420T/P is een trekker met een vermogen van
420 pk.
BedrijfsautoRAI