Ingezonden persbericht


-Persbericht-
4 januari 2007

Gebruiksgemak homepages goede doelen onder de maat

Websites spelen een steeds grotere rol bij fondsenwerving door goede doelen. Een belangrijke voorwaarde voor het succes van de website is het gebruiksgemak van de homepage. Veel homepages van goede doelen blijven in dat opzicht onder de maat.

In een artikel in het vakblad Fondsenwerving analyseert online marketing adviseur Daniel de Voogt het gebruiksgemak van de homepages aan de hand van twaalf beproefde richtlijnen. Naar mate een homepage meer van deze richtlijnen negeert, zullen meer bezoekers de website links laten liggen. De gevolgen voor het goede doel kunnen groot zijn, variërend van minder naamsbekendheid tot het mislopen van nieuwe leden of donaties.

Naast de twintig grootste goede doelen (Volkskrant, 8 augustus 2006) zijn ook tien kleinere organisaties bekeken. Geen enkel fonds voldoet aan alle richtlijnen. De gemiddelde score van alle fondsen komt uit op 5,9 uit 12. De grote fondsen scoren gemiddeld iets beter dan de kleinere: 6,1 uit 12 tegen 5,6 uit 12.

Vooral qua inhoud worden de richtlijnen slecht gevolgd. Zo vergeten veel goede doelen zichzelf duidelijk te presenteren op de homepage. Qua navigatie valt op dat geen enkele van de kleinere goede doelen een zoekvak op de homepage heeft, terwijl dit toch een zeer belangrijke navigatiemethode is. En de helft van de onderzochte homepages is niet uitgerust met een directe link naar online donatie, hoewel onderzoek uitwijst dat bezoekers hier zeer goed op reageren.

De Voogt: "Door het gebruiksgemak van homepages te verwaarlozen maken goede doelen geen gebruik van de grote kansen die online fondsenwerving biedt. Dat is jammer, want geld en moeite die worden geïnvesteerd in gebruiksgemak, resulteren vaak in een toename van 100% of meer qua bezoek aan en conversie via de website."

Het complete artikel is te vinden in het decembernummer van Fondsenwerving en op de website www.goedezaken.biz/publicaties.html.

Daniel de Voogt is schrijver, onderzoeker en eigenaar van het online marketing & communicatieadviesbureau Goede Zaken.



Ingezonden persbericht