Gemeente Scheemda


Meer blauw in Scheemda
20 december 2006

De gemeente Scheemda heeft de wens geuit om de bereikbaarheid en beschikbaarheid van de politie binnen de gemeente Scheemda te verhogen.

Enige jaren lang had de politie een steunpunt in het gemeentehuis, maar in de praktijk voldeed dit niet. Met het laten voortbestaan van dit aanspreekpunt werden verwachtingen gehandhaafd die in het verleden bij de inwoners van Scheemda zijn gewekt, maar die veelal niet konden worden nagekomen. De buuragent was dan in het gemeentehuis op bepaalde uren aanwezig, maar in de praktijk werd daarvan te weinig gebruik gemaakt door de burger. Uren van een buurtagent kun je maar eenmaal inzetten, vandaar dat wordt gekozen voor het aanwezig zijn op plaatsen en tijden waar dat meer nut heeft.

Daarom zijn er nu een aantal maatregelen per 1 januari 2007 genomen om de afstand tussen politie en burger te verkleinen.

De buurtagenten van Scheemda zullen regelmatig aanwezig zijn in de diverse steunstees binnen de gemeente.

Verder zijn de buurtagenten van Scheemda ieder 2 dagdelen per week beschikbaar voor individuele burgers. Binnen de beschikbare tijd kunnen er afspraken worden gemaakt voor een huisbezoek. Dit kan zijn voor het opnemen van een aangifte, het beantwoorden van een vraag of het aangaan van een gesprek. In eerste aanleg is huisbezoek bedoeld voor mensen die slecht ter been zijn of niet binnen de openingstijden van het politiebureau naar winschoten kunnen komen.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van het buurtsecretariaat, die het beheer heeft van de digitale agenda van de buurtagenten. Het buurtsecretariaat is bereikbaar via het bekende 0900-8844 nummer.

Met het instellen van bovengenoemde maatregelen is de korpsleiding van mening dat de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de politie daadwerkelijk kan worden verhoogd.