Gemeente Scheemda
Meer blauw in Scheemda
20 december 2006
De gemeente Scheemda heeft de wens geuit om de bereikbaarheid en
beschikbaarheid van de politie binnen de gemeente Scheemda te
verhogen.
Enige jaren lang had de politie een steunpunt in het gemeentehuis,
maar in de praktijk voldeed dit niet. Met het laten voortbestaan van
dit aanspreekpunt werden verwachtingen gehandhaafd die in het verleden
bij de inwoners van Scheemda zijn gewekt, maar die veelal niet konden
worden nagekomen. De buuragent was dan in het gemeentehuis op bepaalde
uren aanwezig, maar in de praktijk werd daarvan te weinig gebruik
gemaakt door de burger. Uren van een buurtagent kun je maar eenmaal
inzetten, vandaar dat wordt gekozen voor het aanwezig zijn op
plaatsen en tijden waar dat meer nut heeft.
Daarom zijn er nu een aantal maatregelen per 1 januari 2007 genomen om
de afstand tussen politie en burger te verkleinen.
De buurtagenten van Scheemda zullen regelmatig aanwezig zijn in de
diverse steunstees binnen de gemeente.
Verder zijn de buurtagenten van Scheemda ieder 2 dagdelen per week
beschikbaar voor individuele burgers. Binnen de beschikbare tijd
kunnen er afspraken worden gemaakt voor een huisbezoek. Dit kan zijn
voor het opnemen van een aangifte, het beantwoorden van een vraag of
het aangaan van een gesprek. In eerste aanleg is huisbezoek bedoeld
voor mensen die slecht ter been zijn of niet binnen de openingstijden
van het politiebureau naar winschoten kunnen komen.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van het buurtsecretariaat, die het
beheer heeft van de digitale agenda van de buurtagenten. Het
buurtsecretariaat is bereikbaar via het bekende 0900-8844 nummer.
Met het instellen van bovengenoemde maatregelen is de korpsleiding van
mening dat de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de politie
daadwerkelijk kan worden verhoogd.