Gemeente Capelle a/d IJssel

Convenant MEDIACOACH ondertekend!

Op donderdag 7 december ondertekenden de gemeente Capelle aan den IJssel, de R.K. Montessorischool en de bibliotheek het convenant MEDIACOACH. Binnen het project MEDIACOACH gaat een medewerkster van de Bibliotheek aan den IJssel, Roos Wolters, gedurende twee jaar in nauwe samenwerking met het team van de Capelse Montessorischool aan de slag met diverse activiteiten op het gebied van leesbevordering en Media-educatie. Zij is 5 dagdelen per week aanwezig op de school en zal daarnaast op woensdagmiddag aanspreekpunt zijn voor werkstukken en spreekbeurten in de centrale vestiging van de Bibliotheek aan den IJssel. Ook gaat zij naschoolse activiteiten organiseren in de wijken, zoals de Kinderleesclub De BIEB-Bende, in het kader van Brede School Netwerken. Roos Wolters heeft een PABO opleiding en is afgestudeerd in Literatuurwetenschappen.

Dit project is één van de tien voorbeeldprojecten in het kader van Bibliotheekvernieuwing en wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zuid-Holland. Het project bewijst dat structurele ondersteuning vanuit de bibliotheek en intensieve samenwerking duidelijke meerwaarde biedt aan basisscholen. De inzet in dan ook om de functie van MEDIACOACH na twee jaar te continueren en andere (brede) scholen en bibliotheken te enthousiasmeren om een dergelijke samenwerking aan te gaan.

Een Brede School Netwerk (BSN) is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties in de wijk, zoals scholen, bibliotheek, jongerenwerk, kunst- en cultuurorganisaties, sportverenigingen, het Sportservicepunt en zorginstellingen. Het BSN werkt aan het verbeteren van de ontwikkelingskansen van kinderen, het verbeteren van het activiteitenaanbod en opvang en het verbeteren van de sociale cohesie en veiligheid. De wijk en de behoeften van wijkbewoners staan hierbij centraal. Een BSN moet zorgen voor meer afstemming en samenwerking tussen organisaties. Door samen te werken kan (nog) meer bereikt worden. Bijvoorbeeld door samen activiteiten op te zetten, maar ook door gebruik te maken van elkaars ruimte.