PERSBERICHT
'VOORKOM ALCOHOLSCHADE BIJ UW OPGROEIENDE KIND'
START LANDELIJKE ALCOHOLCAMPAGNE VOOR OUDERS
Utrecht, 19 december 2006. Met het onthullen van een demonstratief op zijn kop gezet anderhalf meter groot bierglas gaf minister Hoogervorst van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het startschot voor een landelijke campagne om ouders meer bewust te maken van de risico's van drinken op jonge leeftijd. De campagne confronteert ouders met het feit dat ze zelf invloed hebben op het alcoholgebruik van hun kinderen. "We willen ouders bewustmaken van het belang om het drinken van hun kinderen zo lang mogelijk uit te stellen en ze ondersteunen bij de opvoedingsproblemen die vastzitten aan alcoholgebruik bij jongeren" stelde Hoogervorst. De campagne draagt als motto "voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind" en is ontwikkeld door het Trimbos-instituut en het NIGZ, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Uit onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat de alcoholconsumptie onder jongeren in Nederland de afgelopen jaren sterk is toegenomen, vooral onder de jongere leeftijdsgroepen (12-13 jaar). Het drinken van alcohol op jonge leeftijd is schadelijk voor de gezondheid. Het leidt tot meer risicovol seksueel gedrag, een grotere kans op ongevallen en verwondingen én op agressief gedrag. Ook is er een grotere kans op schade aan de hersenen (leren, geheugen, aandacht). Daarnaast lopen jongeren die al vroeg beginnen met drinken een groter risico om op latere leeftijd problemen te krijgen met alcohol.
Er zijn sterke aanwijzingen uit Nederlands onderzoek dat een restrictieve houding van ouders leidt tot minder drankgebruik bij hun kinderen. In Nederland is sprake van een te tolerante houding ten aanzien van alcohol. Bewustwording van de schadelijke effecten van alcoholgebruik op jonge leeftijd gericht op verschillende doelgroepen (ouders, jongeren) is een eerste stap om deze houding te veranderen. Door middel van deze grote campagne wordt het probleem onder de aandacht gebracht.
De campagne bestaat uit spots op radio en televisie. Daarnaast worden posters geplaatst op abri's bij supermarkten, staan er banners op diverse oudersites en is een nieuwe brochure gemaakt met tips voor ouders. Die tips zijn ook terug te vinden op de website www.alcoholinfo.nl. De regionale instellingen voor verslavingszorg en GGD-en hebben de beschikking over diverse materialen zoals RTV-spots, posters en folders. Deze eerste fase van de campagne loopt door tot eind februari. Momenteel worden plannen ontwikkeld voor de verdere invulling van de campagne van 2007 en verder.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Harald Wychgel, tel. 030-297 11 16 of Henk Maurits, tel. 030-297 11 38, voorlichters van het Trimbos-instituut.
IN DE BIJLAGE: Afbeeldingen uit de campagne (opvragen bij afzender)
Trimbos-instituut