KNWV

Nieuwsbericht Zeilen

19-12-2006

Volvo Ocean Race 2005-2006 groot succes

Zeilrace behoort tot grootste media-events

Ruim 1,8 miljard televisiekijkers
121% meer bereik dan vorige editie
3,5 miljoen websitebezoekers
4 miljoen mobiele downloads
2,5 miljoen in-port racebezoekers
Volgende editie: 2008-2009

Beesd, 18 december 2006 De Volvo Ocean Race 2005-2006 bereikte wereldwijd meer dan 1,8 miljard tv-kijkers; meer dan twee keer zoveel als de editie daarvoor. Daarmee plaatst de grootste zeilrace ter wereld zich in de toptwintig van grootste sportevenementen als het gaat om mondiale media-aandacht. Andere sportspektakels uit deze lijst zijn onder meer het wereldkampioenschap voetbal en de Olympische Spelen.

De media-aandacht voor de Volvo Ocean Race 2005-2006 werd gemeten tussen

1 oktober 2005 en 31 juli 2006. De resultaten bevestigen het mondiale publieke succes van de zeilrace over alle wereldzeeën. De
tv-uitzendingen waren in meer dan 190 landen te zien en het totale cumulatieve aantal kijkers bedroeg meer dan 1,8 miljard. Wat neerkomt op 121 procent meer televisiekijkers dan de editie in 2001-2002. De organisatie van de Volvo Ocean Race ziet dat als de ultieme
bevestiging van het wereldwijde succes van de grootste zeilrace ter wereld. Verwacht wordt dat met de follow-up reportages van de Volvo Ocean Race het uiteindelijke aantal kijkers twee miljard zal
overstijgen.

Mobiele downloads
De officiële website van de Volvo Ocean Race ontving gedurende de wedstrijdperiode meer dan 3,5 miljoen bezoekers en wereldwijd werden er ruim 18.000 artikelen over de zeilrace gepubliceerd. Nieuw voor de laatste editie van de Volvo Ocean Race was de mogelijkheid uitslagen, nieuws, wedstrijdbeelden en meer te downloaden op mobiele telefoons. Dit dankzij de samenwerking van AB Volvo, Volvo Car Corporation en Sony Ericsson. Een initiatief dat uiteindelijk resulteerde in bijna vier miljoen mobiele downloads.

Zakelijke pleisterplaatsen
Er was grote publieke belangstelling voor het volgen van de boten op korte afstand. Om de race nog dichter bij de belangstellenden te brengen, werden er in een aantal havenplaatsen - onder andere in Rotterdam - zogeheten in-port races georganiseerd, waarbij het publiek het opspattende water van de voorbij racende boten letterlijk om de oren vloog. Naar schatting bezochten daarvoor zon 2,5 miljoen mensen bezochten de verschillende havens. De steden waar de boten aanlegden, werden niet alleen een verzamelplaats voor in de zeilsport
geïnteresseerden en toeristen, maar ook een plaats waar zakelijke relaties nieuwe contacten konden opbouwen of reeds bestaande banden nauwer aansnoeren.

Editie 2008-2009
De media-aandacht voor de Volvo Ocean Race zal opnieuw oplaaien rond de aanloop naar de volgende editie van s werelds grootste, spannendste en meest uitputtende zeilrace. Daarbij zullen tevens nieuwe markten in Azië en het Midden-Oosten worden aangeboord. Er zijn voor de
2008-2009-editie meer boten ingeschreven dan voor de voorgaande. De komende Volvo Ocean Race zal in de herfst van 2008 in Alicante, Spanje van start gaan.

Internetadres: www.volvocars.nl www.media.volvocars.nl
E-mailadres:yvonne.vlek@watersportverbond.nl