Nieuwsbericht Zeilen
19-12-2006
Volvo Ocean Race 2005-2006 groot succes
Zeilrace behoort tot grootste media-events
Ruim 1,8 miljard televisiekijkers
121% meer bereik dan vorige editie
3,5 miljoen websitebezoekers
4 miljoen mobiele downloads
2,5 miljoen in-port racebezoekers
Volgende editie: 2008-2009
Beesd, 18 december 2006 De Volvo Ocean Race 2005-2006 bereikte
wereldwijd meer dan 1,8 miljard tv-kijkers; meer dan twee keer zoveel
als de editie daarvoor. Daarmee plaatst de grootste zeilrace ter
wereld zich in de toptwintig van grootste sportevenementen als het
gaat om mondiale media-aandacht. Andere sportspektakels uit deze lijst
zijn onder meer het wereldkampioenschap voetbal en de Olympische
Spelen.
De media-aandacht voor de Volvo Ocean Race 2005-2006 werd gemeten
tussen
1 oktober 2005 en 31 juli 2006. De resultaten bevestigen het mondiale
publieke succes van de zeilrace over alle wereldzeeën. De
tv-uitzendingen waren in meer dan 190 landen te zien en het totale
cumulatieve aantal kijkers bedroeg meer dan 1,8 miljard. Wat neerkomt
op 121 procent meer televisiekijkers dan de editie in 2001-2002. De
organisatie van de Volvo Ocean Race ziet dat als de ultieme
bevestiging van het wereldwijde succes van de grootste zeilrace ter
wereld. Verwacht wordt dat met de follow-up reportages van de Volvo
Ocean Race het uiteindelijke aantal kijkers twee miljard zal
overstijgen.
Mobiele downloads
De officiële website van de Volvo Ocean Race ontving gedurende de
wedstrijdperiode meer dan 3,5 miljoen bezoekers en wereldwijd werden
er ruim 18.000 artikelen over de zeilrace gepubliceerd. Nieuw voor de
laatste editie van de Volvo Ocean Race was de mogelijkheid uitslagen,
nieuws, wedstrijdbeelden en meer te downloaden op mobiele telefoons.
Dit dankzij de samenwerking van AB Volvo, Volvo Car Corporation en
Sony Ericsson. Een initiatief dat uiteindelijk resulteerde in bijna
vier miljoen mobiele downloads.
Zakelijke pleisterplaatsen
Er was grote publieke belangstelling voor het volgen van de boten op
korte afstand. Om de race nog dichter bij de belangstellenden te
brengen, werden er in een aantal havenplaatsen - onder andere in
Rotterdam - zogeheten in-port races georganiseerd, waarbij het publiek
het opspattende water van de voorbij racende boten letterlijk om de
oren vloog. Naar schatting bezochten daarvoor zon 2,5 miljoen mensen
bezochten de verschillende havens. De steden waar de boten aanlegden,
werden niet alleen een verzamelplaats voor in de zeilsport
geïnteresseerden en toeristen, maar ook een plaats waar zakelijke
relaties nieuwe contacten konden opbouwen of reeds bestaande banden
nauwer aansnoeren.
Editie 2008-2009
De media-aandacht voor de Volvo Ocean Race zal opnieuw oplaaien rond
de aanloop naar de volgende editie van s werelds grootste, spannendste
en meest uitputtende zeilrace. Daarbij zullen tevens nieuwe markten in
Azië en het Midden-Oosten worden aangeboord. Er zijn voor de
2008-2009-editie meer boten ingeschreven dan voor de voorgaande. De
komende Volvo Ocean Race zal in de herfst van 2008 in Alicante, Spanje
van start gaan.
Internetadres: www.volvocars.nl www.media.volvocars.nl
E-mailadres:yvonne.vlek@watersportverbond.nl
KNWV