Erasmus MC


18-12-2006: Emotionele problemen dragen bij aan maatschappelijke achterstand Turkse jongeren

Dit persbericht betreft een promotie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam

Rotterdam, 18 december 2006 Maatschappelijke achterstanden van Turkse jong volwassenen zijn voor een belangrijk deel toe te schrijven aan hun emotionele problemen op jongere leeftijd. Het was al bekend dat Turkse jongeren meer emotionele problemen hebben dan hun Nederlandse leeftijdgenoten. Floor van Oort van het Erasmus MC vond in haar onderzoek voor het eerst dat Turkse jongeren met emotionele problemen vaker een minder succesvolle school- en beroepsloopbaan hebben. Zij promoveert morgen op haar onderzoek.

Van Oort onderzocht de ontwikkeling van Turkse en Nederlandse jongeren in Zuid-Holland. Uniek aan haar onderzoek is dat een groep migrantenkinderen in Nederland is gevolgd tot ze volwassen zijn. Op tienerleeftijd (11 tot 18 jaar) vulden de Turkse en Nederlandse jongeren een uitgebreide vragenlijst in over hun emotionele problemen. Het gaat dan bijvoorbeeld om gevoelens van somberheid, angst, eenzaamheid of teruggetrokken gedrag. Tien jaar later vulden zij opnieuw een vragenlijst in over emotionele problemen en daarnaast over hun school- en beroepsloopbaan. Ongeveer éénderde van de achterstand in de beroepsloopbaan blijkt bij zowel Turkse jongens als meisjes toe te schrijven aan hun emotionele problemen op jongere leeftijd. Daarnaast is bij Turkse meisjes ruim 80 procent van de achterstand in hun schoolloopbaan toe te schrijven aan hun emotionele problemen. De verschillen in emotionele problemen tussen Turkse en Nederlandse jongeren blijken af te nemen als ze opgroeien tot jonge volwassenen.

Waarom Turkse adolescenten meer emotionele problemen hebben dan hun Nederlandse leeftijdgenoten is nog niet bekend. Eerder onderzoek geeft aan dat een deel van de oorzaak ligt in de minder gunstige sociaal-economische omstandigheden waarin ze opgroeien. Daarnaast spelen waarschijnlijk spanningen een rol die ontstaan door tegenstrijdige verwachtingen uit beide culturen. De belangrijkste aanbeveling van Van Oort en haar collegas is om de signalering van emotionele problemen te verbeteren, in het bijzonder bij Turkse jongeren, zodat negatieve lange termijn effecten kunnen worden voorkómen. Volgens de onderzoekers kan dit enerzijds via de leerkrachten, door hen beter te informeren over etnische verschillen in emotionele problemen en anderzijds door het regelmatig onderzoeken van jongeren op Nederlandse middelbare scholen.
---

Het Erasmus MC maakt deel uit van de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). De NFU is een samenwerkingsverband van de acht universitair medische centra. (UMCs) in Nederland en heeft als algemene doelstelling het behartigen van de gezamenlijke belangen van de UMCs. Andere UMCs die deel uitmaken van de NFU zijn het AMC, azM, LUMC, UMCG, UMC St Radboud, UMC Utrecht en VUmc. In totaal zijn 60.000 medewerkers verbonden aan de acht UMCs.