Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij openingsceremonie van de Maastricht-Brussel Express

Toespraak | 11-12-2006 | Brussel |

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren, mesdames et messieurs,

`De Maastricht-Brussel Express van 8.07 uit Maastricht is gearriveerd op Brussel Centraal en staat gereed op spoor 4'

Dat klinkt goed toch? En dit is vanaf vandaag elke dag te horen. En met de komst van de eerste Maastricht-Brussel Express is ook een cadeautje voor mij gearriveerd. Zo zie ik het wel een beetje. Want er staat hier verderop een prachtige hogesnelheidstrein die ervoor zorgt dat je vanuit Maastricht razendsnel in Brussel bent. En ik heb er helemaal niets voor hoeven doen. Ik heb niets hoeven betalen, ik heb niets hoeven regelen...Dus al heb ik er nog geen meter in gereden, ik kan nu al zeggen dat de Maastricht-Brussel Express voor mij het toppunt van comfort is.
Ik zie de Maastricht-Brussel Express echt als een enorme aanwinst voor Maastricht én Nederland. Afstanden worden gewoon kleiner. Maastricht-Brussel duurt nu één uur en twintig minuten. Maastricht-Parijs: een kleine drie uur. Maastricht-Londen, drie uur en negentien minuten. Je ziet dus sneller de Big Ben dan dat je de Martinitoren in beeld krijgt. En dat is een beetje appels met peren vergelijken, want naar Groningen ga je natuurlijk met een gewone trein, maar het laat wel de kracht van de hogesnelheidslijn zien.

En mijn ogen zijn dan wel Nederlands, mijn bril is Europees. En als ik die opzet, dan zie ik dat er met de Maastricht-Brussel Express een heel belangrijke verbinding is bijgekomen in een heel belangrijke Europese regio. Tijd is geld dus met zo'n snelle verbinding willen de bedrijven en instituten zich hier wel vestigen. En wat te denken van de impuls voor het hoger onderwijs in Brussel, Luik en Maastricht? Het bachelor-mastersysteem laat studenten op papier makkelijker over de grens studeren, met zo'n treinverbinding maak je het ook echt bereikbaar.

Ik zei het daarnet al: de Nederlandse rijksoverheid heeft niets hoeven doen voor de Maastricht-Brussel Express. De verbinding is helemaal te danken aan de gemeente Brussel, de provincie Luik, de gemeente Luik, de beide provincies Limburg, de gemeente Maastricht en de Belgische Spoorwegen natuurlijk als vervoerder. U verdient een extra pluim omdat u de verbinding helemaal zelf voor elkaar heeft gebokst. Hét bewijs dat niet alles door het Rijk geregeld hoeft te worden. Maar als je werkt met twee landen, verschillende overheden en meerdere vervoersmaatschappijen is het niet altijd makkelijk om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Ook in één land valt het niet altijd mee. Nederland is dan ook veel dank verschuldigd aan Maastrichts burgervader, Gerd Leers, die heeft gesjord, getrokken, geënthousiasmeerd en gebalanceerd om de spoorlijn aan onze kant van de grens voor elkaar te krijgen. En het spoor kent aan beide kanten van de grens verschillende regels, maakt gebruik van verschillende technische systemen. Dat soort praktische zaken moet ook allemaal op elkaar afgestemd worden. En dan is anderhalf jaar voorbereidingstijd echt supersnel. Zélfs voor een hogesnelheidstrein.

En eerlijk is eerlijk, het was even spannend of de eerste Maastricht-Brussel Express vandaag zou rijden. De afgelopen maand moest er nog veel geregeld worden rond de veiligheidsvoorschriften en de toelating van materieel. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft samen met ProRail al het mogelijke gedaan, of beter gezegd, het ónmogelijke gedaan om alle procedures op tijd af te ronden. Dat is gelukkig gelukt, anders zouden we hier vandaag niet staan.

Dus het is een mooie dag voor u, maar het is vandaag vooral ook een mooie dag voor de reizigers. Want als je nu in Brussel of Maastricht je zevenmijlslaarzen aantrekt, oftewel in de Express stapt, ben je met een reuzensprong daar waar je wilt zijn. Daar mag u allemaal hartstikke trots op zijn. Van harte gefeliciteerd met dit succes!

Dank u wel.