Consumentenbond eist goede informatievoorziening
8 december 2006
Reiziger beter af met nieuwe NS-dienstregeling?
De Consumentenbond verwacht net als de NS zelf problemen bij de
invoering van de nieuwe NS-dienstregeling die in gaat op 10 december
2006. De bond eist dat de NS alles in het werk stellen om de reizigers
goed, adequaat en tijdig te informeren wanneer treinen niet op tijd
rijden of wanneer er verstoringen zijn. Dit door middel van
omroepberichten en personeel op stations en in de treinen.
De Consumentenbond kan zich voorstellen dat een megaoperatie als deze
met de nodige kinderziektes gepaard gaat, maar vindt dat de NS hier
het ongemak voor de reiziger tot een minimum dienen te beperken. Een
goede informatievoorziening richting de reiziger is hierbij een
vereiste. Uit een klanttevredenheidsonderzoek van de NS blijkt dat de
NS met name op dit punt nog altijd teveel onder de maat presteren.
De Consumentenbond vraagt zich daarnaast af of de nieuwe
dienstregeling voor de verwachte sprong voorwaarts zorgt, namelijk
minder gemiste aansluitingen, minder uitgevallen treinen en een betere
punctualiteit. Deze hoge ambities van de NS klinken namelijk niet tot
nauwelijks door in het Vervoerplan 2007. Het is dus nog maar de vraag
of de consument beter af is met de nieuwe dienstregeling.
Onderzoek van de Consumentenbond naar de verwachtingen van zijn leden
over de nieuwe dienstregeling bevestigt deze zorg. Slechts 13 procent
verwacht een (sterke) verbetering terwijl bijna de helft (enige)
verslechtering verwacht. Een kwart verwacht geen veranderingen. De
Consumentenbond zal de mening van de reiziger over de nieuwe
dienstregeling blijven monitoren. In de loop van januari 2007, als er
een maand gedraaid is volgens het nieuwe spoorboekje, zal de bond
opnieuw de ervaringen van zijn treinpanel meten.
De Consumentenbond zal de komende tijd de NS kritisch blijven volgen
maar ook samen met andere reizigersorganisaties coöperatief meedenken
om knelpunten zo snel mogelijk aan te pakken.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond