'Maak hypotheekrenteaftrek leeftijdsafhankelijk'
Leeftijdsafhankelijke woonsubsidie voorkomt stagnatie op de woningmarkt en lost vergrijzingsprobleem op
HILLEGOM, 20061206 -- Hypotheekrenteaftrek hoeft niet langer een breekpunt te zijn in de kabinetsformatie wanneer gekozen wordt voor de invoering van een leeftijdsafhankelijke woonsubsidie ter vervanging van de hypotheekrenteaftrek. Daarmee wordt de toegang van starters tot de woningmarkt veilig gesteld en ontstaat er ook geen vergrijzingsprobleem. Dit concludeert financieel expert Arnoud Bosch in een deze week gepubliceerd rapport van een diepgravend financieel fiscaal onderzoek.
Een en ander kan worden bereikt door de invoering van een woon(rente)subsidie ter vervanging van de fiscale hypotheekrenteaftrek die gedurende de leeftijd van de schuldenaar wordt afgebouwd. Een recht op woonsubsidie van 3% bij een leeftijd van 25 jaar wordt dan bijvoorbeeld afgebouwd naar een rentesubsidie van 1,2% (BOX III) bij het bereiken van een leeftijd van 75 jaar.
Deze woonsubsidies zouden bovendien bij wet verplicht moeten worden overgemaakt naar de hypotheekverstrekker in plaats van naar de belastingplichtige. De hypotheekverstrekkers zullen daardoor actief gaan richten op de groep van woningstarters door het wegnemen van een beperking van het kredietrisico dat aan starters verbonden is. Een woonrentesubsidie van 3% is vergelijkbaar met een hypotheekrenteaftrek van 6% bij een inkomstenbelasting van 50%.
Door het invoeren van een woonsubsidie wordt ook voorkomen dat bij een hypotheekrentestijging van bijvoorbeeld 4% naar 6% de staatslasten verbonden aan hypotheekrente zullen oplopen van ¤ 12 miljard naar 18 miljard.
Verder kan het oneigenlijke gebruik van de hypotheekrenteaftrek eenvoudig worden uitgesloten door de rentesubsidie over te brengen van de fiscale BOX 1 (arbeid, eigen woning) naar een nieuwe fiscale BOX IV voor woonsubsidie eigen woning. Tevens kan dan bij de verkoop van de woning de ingewikkelde bijleenregeling van de hypotheekrenteaftrek komen te vervallen.
Om pensioenuitkeringen zuiver te belasten zouden deze in de belastingaangifte opgenomen moeten worden in een nieuwe fiscale BOX V. De grondslag hiervoor is het fiscale feit dat over het opbouwen van pensioen nog nimmer belasting is voldaan. In fiscale Wetgeving is bepaald dat het afdragen van pensioenpremie beschouwd wordt als uitgesteld loon waarover nimmer loonbelasting- en sociale premies zijn ingehouden. De verkiezingsleuzen van CDA en VVD "ga niet tweemaal betalen voor je pensioen" was absoluut strijdig met de fiscale wetgeving en daarom niet juist.
Het rapport wordt gratis beschikbaar gesteld op internet. "Nederland (ver) deelt Beter".
http://www.aasmail-service.nl
Arnoud Bosch is sinds 1970 zelfstandig financieel adviseur van leningen en hypotheken. Hij specialiseerde zich vanaf het begin in adviseren op basis van vergelijkingen van de diverse aanbieders van kredieten- en hypotheken. "Gaandeweg zag ik dat de politiek zich vastbeet in ideeën over vergrijzing en de hypotheekrenteaftrek die de oplossing niet dichterbij brengen. En zo is het idee geboren hier eens grondig studie van te maken. De resultaten van een jaar speuren zijn nu samengevat in mijn rapport."
Reeds in 1994 waarschuwde Arnoud Bosch als financieel adviseur voor de aandelen-leaseproducten van Legio Lease zie: www.wck-wet.nl