Gemeente Hilversum

Vragen van de SP inzake vuurwerkopslag

6 december 2006
Geacht college,

Nu de laatste maanden van het jaar weer zijn aangebroken wordt de vraag rond veiligheid van (tijdelijke) opslag van vuurwerk weer actueel. De SP heeft het afgelopen jaar herhaaldelijk vragen van inwoners gekregen over deze materie, met name daar waar het gaat om opslag van relatief grote hoeveelheden vuurwerk in of nabij woningen (zoals bijvoorbeeld bij de Groest).
Uit publicaties in het Algemeen Dagblad blijkt nu dat er met de controle van de opslag faciliteiten, die vaak door commerciële organisaties wordt uitgevoerd, veel mis is. De staatssecretaris van VROM heeft op vragen van het SP 2e kamerlid Irrgang geantwoord dat hij nader onderzoek laat doen naar deze situatie. Op de vraag wat dat betekent voor de veiligheid van opslagplaatsen die een goedkeuring hebben antwoordde de staatssecretaris dat hij dat niet kan overzien en dat dat te alle tijde een verantwoordelijkheid van de gemeentes blijft. Ook als blijkt dat er ten onrechte een veiligheidscertificaat is afgegeven vindt de staatssecretaris dat de gemeente de verantwoordelijkheid heeft om vast te stellen of die certificering wel klopt.

De SP fractie maakt zich naar aanleiding van genoemde publicaties, de vragen van inwoners van Hilversum en de opmerkingen van de staatssecretaris, inmiddels zorgen over de veiligheid van vuurwerkopslag in Hilversum en hoopt dat het college die ongerustheid kan wegnemen door antwoord te geven op de volgende vragen:


1. Kunt u ons een overzicht verschaffen van de locaties binnen de gemeente Hilversum die een vergunning voor (tijdelijke) opslag van vuurwerk hebben en daarbij aangeven om welke hoeveelheden dat gaat en voor welke periodes die vergunningen gelden?
2. Door wie wordt, namens de gemeente Hilversum, de controle op deze locaties uitgevoerd en wanneer is, per locatie, de laatste controle uitgevoerd?

3. Is het college er van overtuigd dat de instantie die de controles uitvoert dat op de juiste manier doet en dat een veiligheidscertificaat pas wordt afgegeven als inderdaad aan de eisen van de inspectie van VROM wordt voldaan? Zo ja, hoe is het college tot die overtuiging gekomen?

4. Is het college er van overtuigd dat, ook als wordt voldaan aan de richtlijnen van VROM, de vuurwerkopslag in Hilversum nergens tot gevaarlijke situaties leidt? Met andere woorden, denkt u dat de geldende richtlijnen voor vuurwerkopslag voldoende veiligheid bieden aan de inwoners van Hilversum?

Wij vertrouwen er op dat u deze vragen spoedig zult beantwoorden,

J. van Otterloo
Fractievoorzitter SP Hilversum

Antwoorden van burgemeester en wethouders
Vooraf:

Vuurwerkbesluit
Allereerst begrijpen wij de ongerustheid over de veiligheid van vuurwerkopslag in het algemeen. Naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede is de wetgeving voor de opslag van vuurwerk aangepast. Deze ramp op 13 mei 2000 was een schok voor heel Nederland. Het was voor iedereen duidelijk dat de uitvoering van wetgeving beter moest. Daarom is in maart 2002 is het nieuwe Vuurwerkbesluit van kracht geworden en is in maart 2004 het Vuurwerkbesluit wederom gewijzigd. Maar alleen een versterking van wetgeving is niet voldoende. Ook handhaving, toezicht, betere samenwerking en naleving van regels door bedrijven zijn belangrijk. Dat wij belang hechten aan een goede uitvoering van Vuurwerkbesluit zal ook blijken uit onze antwoorden op de gestelde vragen.

Integrale vergunningverlening en handhaving
Een ondernemer heeft diverse vergunningen nodig heeft om vuurwerk te mogen verkopen. Namelijk een Verkoopvergunning consumentenvuurwerk, een Bouwvergunning voor de opslag, een Milieuvergunning (tenzij de totale hoeveelheid vuurwerk in opslag minder dan 1.000 kilogram is, dan is een melding in dat verband voldoende) en een Gebruiksvergunning. De verlening van een verkoopvergunning consumentenvuurwerk valt functioneel onder de verantwoordelijkheid van de afdeling ABZ (Openbare Orde en Veiligheid). De Bouw- en Milieuvergunning worden verleend door de dienst Inwoners; de Gebruiksvergunning door de brandweer. Vanuit het oogpunt van een goede dienstverlening en het belang van een goede naleving is er binnen de Hilversumse gemeentelijke organisatie vanuit dienstverlenend oogpunt voor gekozen de aanvragen voor alle vergunningen integraal te behandelen. Bij de afdeling Vergunningen & Handhaven is daarom een medewerker aanwezig die het vuurwerkbeleid voor zowel de handhaving als de vergunningverlening coördineert.
Naast de gemeente en brandweer is uiteraard ook de politie betrokken bij het toezicht op de naleving van het Vuurwerkbesluit, maar ook de provincie en in bepaalde gevallen het Arrondissementsparket (Openbaar Ministerie), de VROM Inspectie, de Inspectie Verkeer & Waterstaat en de Arbeidsinspectie. Controles vinden dan ook zoveel mogelijk gezamenlijk plaats met alle betrokken partijen op minimaal vier momenten, te weten: voordat er vuurwerk wordt opgeslagen; als de opslag gevuld is met vuurwerk (in december, voor de verkoopdagen), tijdens de verkoopdagen en als de verkoop/opslagperiode weer voorbij is. Uit deze opsomming blijkt ook weer het belang van een goede samenwerking tussen de diverse overheden.

Beantwoording vragen:

Antwoord 1
Op dit moment hebben vijf bedrijven een vergunning voor de opslag / verkoop van (consumenten)vuurwerk. Zoals hiervoor vermeld zijn er verschillende vergunningen, waarbij sommige voor onbepaalde tijd worden verstrekt. Voor de Bouw- en Milieuvergunning geldt dat als men binnen drie jaar niet gebruik heeft gemaakt van de vergunning of een deel van de vergunning, dat de vergunning dan van rechtswege vervalt. Dit is voor de bedrijven in Hilversum overigens nog niet aan de orde.

Tabel 1. Opslag en verkoopplaatsen vuurwerk in Hilversum Bedrijf Adres Bevoegd gezag Vergunde hoeveelheid Periode vuurwerk aanwezig Opmerkingen
Nieuwe Haven Nieuwe Havenweg 81 Provincie 10.000 kg November, december en januari van elk jaar -
Hornsveld Hoge Larenseweg 251 Gemeente Hilversum 10.000 kg November, december en januari van elk jaar Combinatie capaciteit opslag en assortiment vuurwerk leid er toe dat ± 7.000 kg aanwezig is Zevenklapper Hilvertsweg 40 Gemeente Hilversum 4.500 kg November, december en januari van elk jaar Tot nog toe alleen bufferbewaarplaats gerealiseerd 2.000 kg max aanwezig
Hubo Groest 3 Gemeente Hilversum 10.000 kg November, december en januari van elk jaar Tot nog toe alleen bufferbewaarplaats gerealiseerd 2.000 kg max aanwezig
Witbaard Stationsstraat 26 Gemeente Hilversum 10.000 kg Hele jaar
-

Antwoord 2
Recentelijk hebben de betrokken partijen (politie, brandweer en gemeente Hilversum), net als voorgaande jaren, afspraken gemaakt met betrekking tot de vuurwerkcontroles voor 2006. Nieuw is dit jaar de samenwerking met de provincie. Over het algemeen worden er zo'n zes controles gehouden, verspreid over de maanden november en december, waarbij de nadruk ligt op de dagen waar het vuurwerk daadwerkelijk wordt verkocht. De komende periode wordt ook nog eens een extra zevende controle uitgevoerd door de politie omdat op zondag 31 december niet verkocht mag worden, maar wel op 28 december. De laatste controle zal in februari 2007 plaatsvinden om na te gaan of al het vuurwerk is afgevoerd. Bij het bedrijf Witbaard zal halverwege 2007 ook nog een tussentijdse controle plaatsvinden omdat daar het hele jaar door vuurwerk aanwezig mag zijn.
Tijdens de controles wordt er gewerkt met vastgestelde checklisten, daarnaast wordt er gewerkt conform de methode Handhaving Vuurwerkbesluit (met als kanttekening dat er in Hilversum twee extra controles plaatsvinden, dus meer dan in de methode is aangegeven). De laatste controles zijn uitgevoerd in februari van dit jaar om te kijken of er bij de bovengenoemde bedrijven vuurwerk aanwezig was en hoeveel.

Antwoord 3
Om verwarring te voorkomen moet onderscheid worden gemaakt tussen de diverse vergunningen en het zogenaamde veiligheidscertificaat. Bij de bedrijven worden certificaten afgegeven voor de sprinklerinstallatie. Deze sprinklerinstallaties maken onderdeel uit van de eerder genoemde vastgestelde checklist voor de controles. Er wordt dus niet blindelings uitgegaan van de afgegeven certificaten. Alle bedrijven zijn op dit punt in oktober / november vorig jaar gecontroleerd, waarbij er geen onveiligheden zijn gevonden. Ook dit jaar zal er weer lokaal worden gecontroleerd op de juiste werking van de sprinklerinstallaties.

Verder kan worden vermeld dat bij de betrokken bedrijven in het kader van de opleveringscontrole (1e controle na vergunningverlening) uitgebreid is gekeken naar de voorzieningen door de brandweer en de afdeling Vergunningen en Handhaving (Milieu). Hierbij zijn tevens controles (net als in jaren daarvoor) samen met de VROM-inspectie uitgevoerd. Tijdens de bouw is door de bouwinspecteur gecontroleerd op de bouwkundige voorzieningen overeenkomstig het Vuurwerkbesluit. Tenslotte zijn we alert op (mogelijke) malafide keuringsbedrijven. De gemeente is lid van een landelijke contactgroep met betrekking tot vuurwerkregels. Daardoor zijn we snel op de hoogte van wijzigingen van de regels, weten we welke bedrijven waarvoor gecertificeerd zijn en worden we gewaarschuwd voor onjuiste controles. Daarnaast wordt dit soort informatie ook nog verspreid door de provinciale vuurwerkcoördinator.

Antwoord 4
Wij willen niet lichtvaardig doen over de risico's van de opslag van vuurwerk. De risico?s die bestuurlijk in de samenleving worden geaccepteerd, komen tot stand na een zorgvuldige afweging van belangen. Zoals bekend voert de overheid beleid om de risico's voor de omgeving van een bedrijf of van een transport van gevaarlijke stoffen aan te pakken. Hoe groot een risico is, is van verschillende zaken afhankelijk. Om te beginnen van de omvang van het bedrijf en de aard van de activiteiten die daar plaatsvinden, inclusief het transport van en naar de bedrijfsplek. Zo is het produceren van stoffen meestal risicovoller dan het opslaan ervan. Verder speelt de mate waarin de regels worden nageleefd een belangrijke rol. Tot slot wordt het risico bepaald door het aantal mensen dat in de omgeving van het bedrijf woont. De vuurwerkramp in Enschede laat goed zien dat alledrie die factoren in negatieve zin een rol speelden: de omvang van het bedrijf waar het vuurwerk was opgeslagen (soort en hoeveelheid opgeslagen vuurwerk), de gebrekkige naleving van de regels en het feit dat het bedrijf dicht bij een woonwijk lag. Al met al zijn wij van mening dat de opslag en verkoop in Hilversum binnen het huidige systeem van vergunningverlening en handhaving niet leidt tot onacceptabele risico?s.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Hilversum
de secretaris de burgemeester
J.H. van der Vegt E.C. Bakker