Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
6 december 2006
Mannen en cosmetica: een goed duo
Sinds een aantal jaren focust de cosmetica-industrie zich op een
nieuwe doelgroep: de man. Verzorgingsproducten en cosmetica die in
beginsel slechts voor überseksuelen bedoeld leken, zijn nu ook goed
besteed aan de 'gewone' Nederlandse man. Driekwart van de Nederlandse
vrouwen vindt het heel normaal als een man lichaams- en
gezichtsverzorgingsproducten gebruikt. Dit blijkt uit de Pantry Check
Cosmetica 2006 van TNS NIPO.
Net als in voorgaande jaren zijn deodorant en bodyspray de meest
gebruikte huidverzorgingsproducten voor mannen. Samen genomen
gebruikten negen op de tien mannen (91%) één van deze producten.
Gezichtsverzorgingsproducten lijken minder besteed aan mannen. Ruim
een derde van hen (35%) gebruikt wel eens gezichtsverzorgende
producten en een vijfde (21%) wel eens gezichtsreinigende producten.
Wat de man niet koopt, maar wel gebruikt
Hoewel Nederlandse mannen wel verzorgingsproducten gebruiken, is het
niet zo dat ze er altijd zelf op uit gaan om ze aan te schaffen. Bijna
drie op de tien mannen (28%) laten het kopen van de producten aan een
partner of familielid over. Producten die mannen zelf niet zo snel
zullen kopen, maar wél gebruiken, zijn gezichtsreinigende doekjes/
strips (32%), shampoo en conditioner in één (27%) en shampoo en
douchegel in één (27%).
Hier wil hij wel mee gezien worden
Producten die mannen niet alleen gebruiken maar ook zelf kopen, zijn
specialty producten voor het haar (60%), scheerschuim (57%) en
deodorant (54%).
Naar de kapper
Wanneer het op haarverzorging aankomt, gaat de helft (48%) van de
mannen van tijd tot tijd naar de kapper. Een kwart laat zijn lokken
knippen door een familielid en zeventien procent laat een thuiskapper
komen. Acht procent durft het aan om zélf z'n haar te knippen.
Gemiddeld gaat men 5,4 keer per jaar naar de kapper.
Raar
Van de vrouwen zegt achttien procent het gebruik van
verzorgingsmiddelen door mannen vreemd te vinden, maar er wel positief
tegenover te staan. Vier procent vindt het vreemd en staat er negatief
tegenover. Eén procent noemt het zelfs ongepast.
E6006 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 30
oktober t/m 18 november 2006. Steekproefgrootte: 1.500 vrouwen en
1.500 mannen van 18 jaar en ouder (n=3.000).
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Nienke Pleket (tel: 020
522 54 23).
TNS NIPO