TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

6 december 2006

Mannen en cosmetica: een goed duo

Sinds een aantal jaren focust de cosmetica-industrie zich op een nieuwe doelgroep: de man. Verzorgingsproducten en cosmetica die in beginsel slechts voor überseksuelen bedoeld leken, zijn nu ook goed besteed aan de 'gewone' Nederlandse man. Driekwart van de Nederlandse vrouwen vindt het heel normaal als een man lichaams- en gezichtsverzorgingsproducten gebruikt. Dit blijkt uit de Pantry Check Cosmetica 2006 van TNS NIPO.

Net als in voorgaande jaren zijn deodorant en bodyspray de meest gebruikte huidverzorgingsproducten voor mannen. Samen genomen gebruikten negen op de tien mannen (91%) één van deze producten. Gezichtsverzorgingsproducten lijken minder besteed aan mannen. Ruim een derde van hen (35%) gebruikt wel eens gezichtsverzorgende producten en een vijfde (21%) wel eens gezichtsreinigende producten.

Wat de man niet koopt, maar wel gebruikt
Hoewel Nederlandse mannen wel verzorgingsproducten gebruiken, is het niet zo dat ze er altijd zelf op uit gaan om ze aan te schaffen. Bijna drie op de tien mannen (28%) laten het kopen van de producten aan een partner of familielid over. Producten die mannen zelf niet zo snel zullen kopen, maar wél gebruiken, zijn gezichtsreinigende doekjes/ strips (32%), shampoo en conditioner in één (27%) en shampoo en douchegel in één (27%).

Hier wil hij wel mee gezien worden
Producten die mannen niet alleen gebruiken maar ook zelf kopen, zijn specialty producten voor het haar (60%), scheerschuim (57%) en deodorant (54%).

Naar de kapper
Wanneer het op haarverzorging aankomt, gaat de helft (48%) van de mannen van tijd tot tijd naar de kapper. Een kwart laat zijn lokken knippen door een familielid en zeventien procent laat een thuiskapper komen. Acht procent durft het aan om zélf z'n haar te knippen. Gemiddeld gaat men 5,4 keer per jaar naar de kapper.

Raar
Van de vrouwen zegt achttien procent het gebruik van verzorgingsmiddelen door mannen vreemd te vinden, maar er wel positief tegenover te staan. Vier procent vindt het vreemd en staat er negatief tegenover. Eén procent noemt het zelfs ongepast.

E6006 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 30 oktober t/m 18 november 2006. Steekproefgrootte: 1.500 vrouwen en 1.500 mannen van 18 jaar en ouder (n=3.000).

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Nienke Pleket (tel: 020 522 54 23).