Gebruik nieuwe betaalmethode via internet iDEAL gestegen
Centr. voor marketing analyses
Gebruik nieuwe betaalmethode via internet iDEAL gestegen
Dit is een origineel persbericht.
Online aankopen afrekenen met behulp van de nieuwe onlinebetaalmethode iDEAL is
toegenomen. Begin november gebruikte 27% van de consumenten iDEAL. Eind juni was dit
percentage nog 15%. Deze cijfers wijzen erop dat het gebruik van iDEAL waarschijnlijk
dankzij een grotere bekendheid is toegenomen. iDEAL is een systeem waarbij de consument
afrekent in zijn vertrouwde betaalomgeving op basis van de beveiligingsmethodes van de
eigen bank. De consument gebruikt bij de betaling dezelfde hulpmiddelen als bij een
betaling via internetbankieren, zoals zijn pinpas of een eenmalige code die hij via sms
ontvangt.
De toename van het gebruik van iDEAL gaat ten koste van traditionele betaalmethoden bij
aankopen via internet. Toch blijft het gebruik van deze conventionele betaalmethoden
aanzienlijk, zoals de betaling via acceptgiro vooraf (17%), het betalen bij aflevering
(12%) of via acceptgiro na levering (56%). Het betalen met een overschrijving via
internetbankieren is nauwelijks toegenomen (49%), terwijl aankopen met behulp van het
opgeven van creditcardgegevens is gestegen (39%). Dit blijkt uit een landelijk
representatief onderzoek naar het betaalgedrag via internet, uitgevoerd door Millward
Brown onder ruim achthonderd consumenten.
iDEAL wordt vooral gebruikt door de leeftijdsgroep van 19 tot 34 jaar (27%) en minder door
de oudere leeftijdsgroep (17%). Opvallend is dat jongeren ook minder vaak online afrekenen
met behulp van iDEAL (13%). Het betalen via acceptgiro vooraf en het betalen bij levering
worden wel vaker gebruikt door deze leeftijdscategorie. Van creditcard en eenmalige
machtiging wordt juist minder gebruikgemaakt. Opmerkelijk is dat jongeren vaker de reden
'omslachtig' noemen als verklaring waarom ze minder kopen via internet. Ook ervaart deze
groep het betalen via internet moeilijker in verhouding tot de oudere consument.
Wie snel zijn onlineaankopen wil afrekenen, was tot de komst van iDEAL vooral aangewezen
op de creditcard. Hiermee vielen vooral de jongeren buiten de boot, want die beschikken
meestal niet over een creditcard; jongeren onder de 18 jaar mogen zelfs nog geen
creditcard gebruiken. Met de betaalmethode iDEAL, een initiatief van ABN AMRO, Rabobank,
ING Bank en Postbank, moet daar nu verandering in komen.
Echter, slechts 13% van de jonge Nederlanders maakt op dit moment gebruik van deze
betaalmethode. Terwijl toch bijna 43% van de jongeren aangeeft zelfs meer te willen kopen
via internet als ze via iDEAL kunnen betalen. Kortom, de interesse om te betalen via iDEAL
is er wel, maar de jonge consument is blijkbaar nog niet voldoende bekend en/of vertrouwd
met de beschikbare mogelijkheden op het web.
Voor meer informatie kun u contact opnemen met:
Millward Brown
Erwin Sneiders
Plantage Middenlaan 60
1018 DH Amsterdam
Telefoon: (020)556 66 66
E-mail: erwin.sneiders@nl.millwardbrown.com
Op 13 december geeft Erwin Sneiders een korte lezing over dit onderwerp tijdens het IIR
congres Next Generation Payments te Amsterdam.