Ingezonden persbericht


Persbericht

Leidschendam, 6 december 2006

CBL: Supermarkten starten groot offensief tegen alcohol onder de 16

De supermarktbranche levert graag een bijdrage aan de voorlichting over de risico's van drinken door jongeren. Daarom heeft het CBL alle supermarkten bereid gevonden vanaf vandaag ruim een half miljoen flyers in de winkels uit te delen aan jongeren en hun ouders. Ter ondersteuning is er een commercial op verschillende radiostations. Vanmiddag krijgt Maxime Verhagen bij de kassa van Albert Heijn aan de Turfmarkt in Den Haag het eerste exemplaar uitgereikt van de flyer "Alcohol onder de 16, nog even niet".

In de flyer wordt uitgelegd waarom jongeren onder de 16 geen alcohol zouden moeten drinken en worden tips aan ouders gegeven om te voorkomen dat jongeren onder de 16 gaan drinken. Met de flyer en de commercial willen we mensen wijzen op de risico's van het drinken van alcohol op te jonge leeftijd en vragen we begrip voor de verplichting om een legtimatiebewijs te vragen aan jongeren. Tevens doen we een beroep op de ouders om ook geen alcohol voor hun kinderen te kopen.

STIVA, CBL, PvAD en KHN hebben dit initiatief genomen in het kader van het breed gedragen streven het niet drinken onder de 16 weer tot maatschappelijke norm te maken. Dit initiatief is onderdeel van een breder pakket van maatregelen om het niet drinken onder de 16 weer maatschappelijke norm te maken. Deze actie past in een aanpak die al langer gevolgd wordt, waarbinnen het bedrijfsleven steevast haar verantwoordelijkheid heeft genomen, waar het gaat om het wijzen op de risico's van drinken door jongeren.

Wat deed het CBL tot nu toe?

In 2002 is de leeftijdscampagne "Soms moet je nee verkopen" in samenwerking met het Ministerie van VWS opgestart. Instructie DVD's, campagnekranten en folders zijn verspreid onder de Nederlandse supermarkten om de medewerkers te informeren en instrueren op het naleven van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol. Ook zijn de supermarkten volgeplakt met stickers die de leeftijdgrens aangeven.

In 2004 waren er in de supermarktkantines speciale kantinedisplays te vinden met kaarten "Sorry". Samen met een speciale kantineposter vormde de display volgende stap in de "Soms moet je nee verkopen" campagne. Het CBL verspreidt ieder jaar nieuwe kantinematerialen om de naleving van de leeftijdsgrens opnieuw onder de aandacht van de winkelmedewerkers te brengen.

Per 1 januari 2005 heeft het CBL de naleving van de leeftijdsgrens van 16 jaar voor de verkoop van alcohol en tabak aangescherpt. Vanaf 2005 geldt: "legitimatie verplicht". Door bij twijfel over de leeftijd van een jonge klant altijd en consequent naar de leeftijd te vragen, worden jonge kopers ontmoedigd. Het CBL wil op deze wijze bereiken dat jongeren, net zoals in Amerika, altijd en op eigen initiatief hun legitimatie tonen als zij een alcoholhoudende drank of tabak willen kopen. Om alcoholmisbruik door jongeren tegen te gaan wil het CBL de koper van alcohol onder de 16 jaar strafbaar worden gesteld.

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.