PERSBERICHT
SAS ontdekt verborgen winstpotentieel in serviceverlening
- SAS vormt serviceverlening om van kostenpost tot inkomstenbron
- SAS Service Intelligence biedt analysekracht van software voor garantieafwikkeling en prognotisering
Huizen, 6 december 2006 - Voor veel productiebedrijven is serviceverlening een onvermijdelijke kostenpost. Tegenwoordig is het de uitdaging die kostenpost om te vormen tot een inkomstenbron. En de serviceverleningsketen zo te optimaliseren dat er zelfs winst op wordt geboekt.
SAS, vooraanstaand leverancier van business intelligence-oplossingen, biedt de oplossing met SAS® Service Intelligence, dat de gehele serviceverleningsketen van een bedrijf controleert, voorspelt en optimaliseert. SAS Service Intelligence is gebaseerd op drie deeloplossingen van SAS, te weten SAS® Warranty Analysis, SAS® Service Parts Optimization en SAS® Service Operations Optimization.
Optimaliseren serviceverleningsketen
Wereldwijde concurrentie zet de winst van veel bedrijven onder druk. Toonaangevende bedrijven grijpen alle mogelijkheden aan om ook op het gebied van serviceverlening een beter rendement te genereren. Dit kan door nauwkeurige voorspelling van de vraag, beter inzicht in verdachte garantie-aanspraken en verlaging van de voorraden van reserve-onderdelen, terwijl de klanttevredenheid tegelijkertijd stijgt. Deze bedrijven boeken concurrentievoordeel door de kwaliteit en prestatie in de serviceverleningsketen te verbeteren, en ook verbetert het productieproces, door de terugkoppeling met accurate rapportages over kwaliteit naar de ontwerp- en ontwikkelafdeling en naar de fabriek zelf.
"Serviceverlening is zo belangrijk dat die zelfs in de top drie van de prioriteitenlijst van financieel-directeuren staat, terwijl in 68 procent van de bedrijven iemand met een invloedrijke, leidinggevende functie zich bezig houdt met dit onderwerp", zegt Mark Vigoroso van onderzoeksbureau Aberdeen Group. Bedrijven zouden niet aan symptoombestrijding moeten doen, met software als lapmiddel, stelt Vigoroso: "Voorbeeldbedrijven kiezen voor een leverancier van technologie met doorgroeimogelijkheden."
Inzicht in garantie-uitgaven
Shanghai GM heeft twee jaar geleden SAS Warranty Analysis geïmplementeerd. Deze oplossing bood de grootste autofabrikant in China, beter inzicht in de garantiekosten en de kosten van de overige serviceverlening. De behoefte van Shanghai GM inspireerde SAS tot de ontwikkeling van de SAS Service Intelligence-oplossing.
"We boeken doorlopend vooruitgang en na SAS zes maanden te hebben gebruikt, ontdekken we nog altijd nieuwe manieren om onze garantieanalyses te verbeteren", zegt Nanxiang Gao, verantwoordelijk voor de prestatie van Shanghai GM op het gebied van garantieafwikkeling. "We weten nu ook precies hoeveel geld er beschikbaar is voor serviceverlening en hoe we de efficiëntie ervan kunnen verbeteren."
SAS' nieuwe Service Intelligence-oplossing belicht alle facetten van de serviceverlening. Bedrijven die SAS Service Intelligence gebruiken, zijn economisch concurrerender en zetten de serviceverleningsketen in, om te bouwen aan een uitstekende klantreputatie, wat leidt tot behoud van klanten en een betere naamsbekendheid.
SAS Warranty Analysis, SAS Service Parts Optimization en SAS Service Operations Optimization SAS Service Intelligence is gebaseerd op drie oplossingen van SAS, te weten:
* SAS Warranty Analysis vermindert garantiekosten en verbetert de kwaliteit van de garantie-afwikkeling. Dit gebeurt bijvoorbeeld door middel van gegevens over garantieaanspraken en call center-gegevens, die worden gebruikt om onterechte aanspraken te identificeren, opkomende problemen te ontdekken en garantiekosten te voorspellen.
* Met SAS Service Parts Optimization kunnen bedrijven de vraag naar onderdelen beter voorspellen en de voorraden optimaliseren. Dit zorgt voor een grotere klanttevredenheid en verbeterde winstgevendheid.
* SAS Service Operations Optimization analyseert serviceverleningsgegevens naar bijvoorbeeld product, klant, tijd, plaats, call-center, serviceverlener en technicus en bepaalt vervolgens de oorzaak van een intern, inefficiënt proces. Over Shanghai GM
Shanghai GM is een samenwerkingsverband tussen General Motors en Shanghai Automotive Industry Corp. en met een omzet van 1,5 miljard dollar de grootste fabrikant van personenauto's in China. Het bedrijf fabriceerde in 2004 252.000 voertuigen en fabriceert ook motoren en versnellingsbakken voor de nationale en internationale markt. In China was Shanghai GM in 2004 de derde marktpartij, met een aandeel van ongeveer 10 procent.
Dertig jaar SAS
SAS is marktleider op het gebied van business intelligence-software en dienstverlening. Meer dan 40.000 bedrijven, waaronder 96 van de top 100 van de Fortune Global 500-organisaties, gebruiken SAS-software om hun prestaties te verbeteren door grote hoeveelheden gegevens inzichtelijk te maken om zo sneller accurate zakelijke beslissingen te nemen; winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten; wet- en regelgeving na te leven; baanbrekend onderzoek te verrichten en betere producten te ontwikkelen. SAS is toonaangevend in data-integratie, data-opslag en geavanceerde business intelligence toepassingen vanuit een enterprise intelligence platform.
SAS levert haar klanten al sinds 1976 The Power to Know. Er werken wereldwijd 10.000 mensen verspreid over 424 kantoren. SAS staat voor drie decennia groei op rij: resulterend in een recordomzet van 1,68 miljard dollar in 2005. SAS' visie, 'meer dan het denkbare uit data halen' en haar missie, met SAS-software meer waarde toevoegen aan ondernemingen, blijven ook in de komende periode ongewijzigd. Meer informatie is te vinden op
Meer informatie voor de pers:
SAS Institute B.V.
Hetty Boerakker
t: (035) 699 68 49
e: hetty.boerakker@snl.sas.com
PublieksWerk B.V.
Marije Verdouw
t: (020) 486 21 39
e: sas@publiekswerk.nl