Maxime Verhagen geeft startsein campagne
Stiva
Den Haag, 6 december 2006
Vanmiddag kreeg de fractievoorzitter het CDA, de heer drs. M.J.M Verhagen bij de kassa van
Albert Heijn aan de Turfmarkt in Den Haag het eerste exemplaar uitgereikt van de flyer
Alcohol onder de 16, nog even niet.
STIVA, CBL, PvAD en Koninklijk Horeca Nederland ontwikkelden deze flyer, die in de
supermarkt verkrijgbaar is, om het publiek, en met name ouders, te wijzen op de risicos
van het drinken van alcohol op te jonge leeftijd. Er wordt gewezen op de noodzaak
jongeren te vragen om een legitimatiebewijs en om begrip te hebben voor cassières
bij deze soms lastige taak. Ouders worden verzocht ook geen alcohol voor jongeren onder
de 16 te kopen.
Dit initiatief is onderdeel van een breder pakket van maatregelen om het niet drinken
onder de 16 jaar weer maatschappelijke norm te maken. Deze actie past in een aanpak die
al langer gevolgd wordt, waarbinnen de industrie steevast haar verantwoordelijkheid heeft
genomen, waar het gaat om het wijzen op de risicos van drinken door jongeren.
Later deze maand zal ook de campagne Alcohol en Opvoeding die door het Trimbos-instuut
samen met het NIGZ is ontwikkeld van start gaan. Eerder dit jaar lanceerden STIVA al de
slogan Alcohol onder de 16, nog even niet, die onder alle commercials op televisie en in
bioscopen voor zwakalcoholhoudende drank staat en die verwijst naar een gelijknamig
webportal.
Deze actie zal worden ondersteund door een radiocommercial die vanaf 7 december op
verschillende stations te horen zal zijn.
Einde persbericht
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
STIVA
Ingrid van Engelshoven
070- 3142480
06-41766599
Centraal Bureau Levensmiddelenhandel
Sija de Jong
06-51523307
Fotos van de presentatie van de flyer zijn beschikbaar op www.presslink.nl/stiva
De radiocommercial kunt u downloaden op www.stiva.nl