Klantpositie versterken via pgb

Actiz

Reactie ActiZ quick scan toegang thuiszorg
Klantpositie versterken via pgb

Er is voor cliënten in de AWBZ-gefinancierde ouderenzorg voldoende feitelijke informatie over het beschikbare zorgaanbod. Via de website kiesBeter.nl vindt de cliënt vrijwel alle zorgorganisaties op het gebied van verpleging, verzorging en thuiszorg. Hij kan deze zelf onderling vergelijken. Daarnaast zou ook het Zorgkantoor een actievere rol moeten spelen in de informatievoorziening aan de cliënt. Hiermee reageert ActiZ, organisatie van zorgaanbieders, op de vandaag verschenen resultaten van een NPCF onderzoek naar de toegankelijkheid van de thuiszorg.

Zorgkantoren, aldus ActiZ, krijgen gegevens over zowel de indicatie als de aanvang van de zorg. Daarmee hebben zij met name inzicht in de wachtlijsten bij de verschillende aanbieders. De zorgkantoren als inkopers van de zorg - zouden de cliënten daar over moeten informeren.
Overigens zijn de meest knellende wachtlijstproblemen van deze zomer opgelost door het beschikbaar komen van extra middelen (95 miljoen Euro). Een dezer dagen wordt het rapport van de NZa verwacht waaruit duidelijk zal moeten worden in hoeverre daarmee een structurele oplossing tot stand is gebracht. ActiZ is daar niet optimistisch over.

Ook ActiZ pleit voor meer duidelijkheid over wie welke rol speelt in de informatievoorziening aan de cliënt. Cliëntenorganisaties kunnen een belangrijke rol spelen in het bewust maken van cliënten omtrent hun positie. Dat de beoogde marktwerking in de AWBZ nog niet wordt gerealiseerd wijt ActiZ aan de beperkte budgetten. Ook de invoering van de WMO zal daarop geen positief effect hebben. Door de aanbestedingsprocedure kiezen niet de burgers, maar gemeenten veelal de aanbieders die zorg gaan leveren.

ActiZ onderschrijft het standpunt van NPCF dat uitbreiding van de mogelijkheden van het persoonsgebonden budget (PGB) de klantpositie van de cliënt zal verstevigen. ActiZ is voorstander van een marktconform pgb.


Noot voor de redactie