Klantpositie versterken via pgb
Actiz
Reactie ActiZ quick scan toegang thuiszorg
Klantpositie versterken via pgb
Er is voor cliënten in de AWBZ-gefinancierde ouderenzorg voldoende feitelijke
informatie over het beschikbare zorgaanbod. Via de website kiesBeter.nl vindt de
cliënt vrijwel alle zorgorganisaties op het gebied van verpleging, verzorging en
thuiszorg. Hij kan deze zelf onderling vergelijken. Daarnaast zou ook het Zorgkantoor een
actievere rol moeten spelen in de informatievoorziening aan de cliënt. Hiermee
reageert ActiZ, organisatie van zorgaanbieders, op de vandaag verschenen resultaten van
een NPCF onderzoek naar de toegankelijkheid van de thuiszorg.
Zorgkantoren, aldus ActiZ, krijgen gegevens over zowel de indicatie als de aanvang van de
zorg. Daarmee hebben zij met name inzicht in de wachtlijsten bij de verschillende
aanbieders. De zorgkantoren als inkopers van de zorg - zouden de cliënten daar over
moeten informeren.
Overigens zijn de meest knellende wachtlijstproblemen van deze zomer opgelost door het
beschikbaar komen van extra middelen (95 miljoen Euro). Een dezer dagen wordt het rapport
van de NZa verwacht waaruit duidelijk zal moeten worden in hoeverre daarmee een
structurele oplossing tot stand is gebracht. ActiZ is daar niet optimistisch over.
Ook ActiZ pleit voor meer duidelijkheid over wie welke rol speelt in de
informatievoorziening aan de cliënt. Cliëntenorganisaties kunnen een
belangrijke rol spelen in het bewust maken van cliënten omtrent hun positie. Dat de
beoogde marktwerking in de AWBZ nog niet wordt gerealiseerd wijt ActiZ aan de beperkte
budgetten. Ook de invoering van de WMO zal daarop geen positief effect hebben. Door de
aanbestedingsprocedure kiezen niet de burgers, maar gemeenten veelal de aanbieders die
zorg gaan leveren.
ActiZ onderschrijft het standpunt van NPCF dat uitbreiding van de mogelijkheden van het
persoonsgebonden budget (PGB) de klantpositie van de cliënt zal verstevigen. ActiZ
is voorstander van een marktconform pgb.
Noot voor de redactie