Mysteryshopperonderzoek.nl
Bedrijven laten e-mail communicatie links liggen
Persbericht 6 december 2006 - Elk gerenommeerd bedrijf heeft een website maar gebruiken
deze puur als uitgebreide folder. E-mail als middel voor klantcontact wordt nog niet
optimaal benut.
Onderzoeksbureau MysteryShopperOnderzoek.nl zond honderd bedrijven een e-mail met een
vraag die om gericht antwoord vroeg. 37 procent van de bedrijven stuurde binnen 24 een
antwoord, 11 reageerde na een dag, 14 procent liet helemaal niets van zich horen.
Opvallend binnen dit onderzoek is dat 16 procent niet eens de mogelijkheid tot e-mail
communicatie op hun website hadden.
Ideale manier van communiceren.
Internet speelt in ons dagelijks leven een steeds belangrijkere rol.
Die rol zal volgens Claudio Blok van MysteryShopperOnderzoek.nl alleen maar groter worden.
'Informatie vergaren is een doelstelling waarbij internet dagelijks meerdere malen
gebruikt wordt.' weet Blok 'En mensen willen ook van bedrijven informatie hebben.
E-mail is een effectievere manier van communiceren dan bijvoorbeeld telefoon.
Telefoongesprekken duren door uitweiding van het onderwerp vaak langer, terwijl een
e-mail beantwoorden sneller is. Toch gebruiken veel bedrijven deze mogelijkheid niet of
nauwelijks. Eenzesde van de bedrijven laat deze mogelijkheid zelfs geheel links liggen.'
Ook verwijzen veel bedrijven onnodig vaak naar de veel gestelde vragen pagina op hun
website, terwijl daar het antwoord op onze vraag niet stond.
Mensen stellen via e-mail vaak gerichte vragen, een lange wachttijd op antwoord geeft
daarin ook geen goed gevoel.
Opvallend binnen dit onderzoek is dat zorgverzekeraars op dit moment erg snel reageren,
allen binnen twee dagen. Internetproviders hebben minimaal 4 dagen nodig.
Blok verwacht in de toekomst steeds meer bedrijven met een ticketsysteem zullen werken
waardoor er dossieropbouw van de communicatie plaats vindt en er sneller en
efficiënter gewerkt kan worden.
Statistieken van dit onderzoek zijn te vinden op:
www.MysteryShopperOnderzoek.nl/e-mail(underscore)response(underscore)onderzoek.pdf