Nieuwe Ford C-Max op autobeurs Bologna 2006
(12/6/2006)
Dit jaar laat Ford op de autobeurs van Bologna voor het eerst de
facelift van de C-MAX zien. De nieuwe Ford C-MAX heeft een volledig
vernieuwde voorkant met daarin elementen van de nieuwe 'kinetic
design'. Verder beschikt het model over een aanzienlijk verbeterd
interieur plus een groot aantal nieuwe voorzieningen.
Met de nieuwe Ford C-MAX, die verwant is aan de onlangs tot Auto van
het Jaar 2007 uitgeroepen Ford S-MAX, biedt Ford nu twee stijlvolle,
sportief ogende MAV's. De Europese introductie van de nieuwe C-MAX zal
plaatsvinden in het voorjaar van 2007.
"Oorspronkelijk hebben wij deze auto op de markt gebracht als de Ford
Focus C-MAX. We hebben er echter nu voor gekozen om het nieuwe model
een eigen identiteit te geven die overeenkomt met de S-MAX", aldus
Stephen Odell, Vice President Marketing, Sales and Service bij Ford
Europa. "Sinds de introductie in 2003 speelt de Focus C-MAX een
belangrijke rol in het Ford assortiment en wij verwachten dat dit ook
zal gebeuren met dit nieuwe model dat zal worden verkocht onder de
naam Ford C-MAX, lid van de Ford 'MAX'-familie."
De nieuwe Ford C-MAX zal op de autobeurs van Bologna zijn uitgerust
met een uitgebreide carrosserieset om het sportieve karakter van deze
compacte, wendbare 5-zits MAV (Multi Activity Vehicle) te benadrukken.
Dynamische Multi Activity Vehicle
Alle auto's van Ford Europa beschikken over een belangrijke
eigenschap: de geweldige rijkwaliteit. De nieuwe Ford C-MAX vormt
hierop geen uitzondering, net zomin als zijn grotere broer, de S-MAX.
"De hoeksteen van onze 'MAX'-strategie is de wens om onze klanten alle
voorzieningen, ruimte en flexibiliteit van een gezinsauto te bieden,
maar om de auto's tegelijkertijd zo te stylen dat ze opvallen en
bovenal optimaal rijplezier bieden", zegt Odell. "Zowel de nieuwe
C-MAX als de grotere S-MAX voldoen volledig aan dit concept â
veelzijdig, comfortabel en ruim, maar ook een genot om in te rijden."
Door de C-MAX een nieuwe voorkant te geven en de auto opnieuw te
positioneren, onderstreept Ford de breedte van de productreeks en
biedt de fabrikant tegelijkertijd twee betaalbare grote gezinsauto's
die uitermate aantrekkelijk zijn om te bezitten. Het aanbod van Ford
is indrukwekkend: de 5-zits C-MAX en de 5+2-zits S-MAX die het
dynamische, uitermate flexibele antwoord vormen op de vraag van de
klant. De grote Galaxy biedt ook aan zeven inzittenden.
"Omdat het wensenpakket van elke klant uniek is, bieden wij een keur
aan modellen, waarvan de nieuwe Ford C-MAX er één is", verduidelijkt
Jon Wellsman, Brand Manager voor middelgrote auto's bij Ford Europa.
Origineel en eigentijds
De nieuwe Ford C-MAX heeft een nieuwe voorkant die elementen bezit van
het 'kinetic design' en die verwantschap laat zien met de andere Ford
people movers. De voorkant van showmodel dat in Bologna te zien zal
zijn, bezit de opvallende luchtinlaten en de grote omgekeerd
trapezoïdale ondergrille die typerend zijn voor het kinetic design.
De nieuwe verticale mistlampen zijn geïntegreerd in de fraai
vormgegeven onderkant van de nieuwe bumper die uit één stuk bestaat.
Samen met de nieuwe koplampen zorgen zij voor een opvallende en
sportieve uitstraling. Deze uitstraling wordt verder versterkt door de
uit drie platen bestaande motorkap. Samen benadrukken deze elementen
het gevoel van 'energie in beweging' dat zo kenmerkend is voor het
kinetic design.
In de koplampen is nieuwe, innovatieve HID-verlichtingstechnologie
toegepast. HID staat voor High Intensity Discharge en maakt gebruikt
van zogenaamde light strips in plaats van traditionele lampjes.
Fluorescerende buizen die lichtblauw worden verlicht, volgen de vorm
van de koplampen en accentueren het aflopende profiel aan de voorkant.
De achterkant van de C-MAX is voorzien van een nieuwe bumper en nieuwe
LED-achterlichten die het geheel een strak aanzien verschaffen. De
vollere voor- en achterbumper zijn lager opgehangen waardoor de auto
vanuit elke hoek een sterke, strakke uitstraling heeft. Onder de
bumper is een diffuser geplaatst ter versterking van het sportieve
achteraanzicht van het model dat in Bologna zal worden getoond.
Verder beschikt het showmodel over stijlvolle lichtmetalen 18" velgen
die de carrosserieset complementeren en een solide wegligging
suggereren. De styling wordt ook nog eens benadrukt door toepassing
van het nieuwe blue glass.
"De integratie van elementen uit het kinetic design in het vernieuwde
model was een echte uitdaging", vertelt Claudio Messale,
hoofdontwerper van de C-MAX. "Wij wilden de auto meer overeen laten
komen met de nieuwe leden van de familie, in het bijzonder de S-MAX.
Dit echter zonder aantasting van de integriteit van het totale C-MAX
design, zoals de geprononceerde wielkasten. Het effect is een lust
voor het oog en toont duidelijk de verwantschap tussen de C-MAX en de
S-MAX."
Vernieuwd interieur
In de nieuwe C-MAX is het flexibele stoelsysteem behouden gebleven
maar zijn het dashboard, de middenconsole en de portierbekleding
vernieuwd. Hierbij is duidelijk gebruikgemaakt van duurdere
materialen. Nieuwe instrumenten lichten op in warm rood en zijn
duidelijk afleesbaar.
De middenconsole gaat naadloos over in het dashboard. De console bevat
veel bergruimte en is uitgerust met een extra aansluiting voor het
audiosysteem waarop bijvoorbeeld een mp3-speler kan worden
aangesloten. Verder is de C-MAX uitgerust met een ruimte besparende
Z-vormige handremhendel.
Nieuwe interieurkleuren, nieuwe grafische elementen zoals de
boomerangvormige portiergrepen die ook als armleuning fungeren, extra
opbergruimte, nieuwe stoelen en bekleding: dit alles draagt bij tot
een nog stijlvollere, comfortabelere en praktischere cabine. De nieuwe
C-MAX wordt uitgerust met een glazen panoramadak dat zorgt voor een
lichte, ruimtelijke omgeving en is voorzien van een "Solar Reflect"
warmtewerende coating.
C-MAX: een idee slaat aan
In 2003 heeft Ford met de Focus C-MAX aangetoond dat een compacte
5-zits MAV zowel dynamisch en flexibel kan zijn. In de fabriek in het
Duitse Saarlouis zijn meer dan 470.000 exemplaren gebouwd. Door
toepassing van de Shared Technology-filosofie, is Ford er in geslaagd
om veel aspecten van de Focus C-MAX over te nemen in de tweede
generatie Focus uit 2004.
"Op het oorspronkelijke model hebben we van onze klanten weliswaar
veel positieve feedback ontvangen, maar wij wilden toch met de nieuwe
C-MAX een model brengen dat nog opvallender en comfortabeler is zonder
dat dit ten koste gaat van de sterke punten van het vorige model",
aldus Gunnar Herrmann, Vehicle Line Director voor middelgrote auto's
bij Ford Europa.
Gedetailleerde informatie en technische gegevens voor de Ford C-MAX
zullen in de aanloop naar de introductie in het voorjaar van 2007
bekend worden gemaakt.
AutoRai