AutoRai

Nieuwe Ford C-Max op autobeurs Bologna 2006

(12/6/2006)
Dit jaar laat Ford op de autobeurs van Bologna voor het eerst de facelift van de C-MAX zien. De nieuwe Ford C-MAX heeft een volledig vernieuwde voorkant met daarin elementen van de nieuwe 'kinetic design'. Verder beschikt het model over een aanzienlijk verbeterd interieur plus een groot aantal nieuwe voorzieningen. Met de nieuwe Ford C-MAX, die verwant is aan de onlangs tot Auto van het Jaar 2007 uitgeroepen Ford S-MAX, biedt Ford nu twee stijlvolle, sportief ogende MAV's. De Europese introductie van de nieuwe C-MAX zal plaatsvinden in het voorjaar van 2007.

"Oorspronkelijk hebben wij deze auto op de markt gebracht als de Ford Focus C-MAX. We hebben er echter nu voor gekozen om het nieuwe model een eigen identiteit te geven die overeenkomt met de S-MAX", aldus Stephen Odell, Vice President Marketing, Sales and Service bij Ford Europa. "Sinds de introductie in 2003 speelt de Focus C-MAX een belangrijke rol in het Ford assortiment en wij verwachten dat dit ook zal gebeuren met dit nieuwe model dat zal worden verkocht onder de naam Ford C-MAX, lid van de Ford 'MAX'-familie."

De nieuwe Ford C-MAX zal op de autobeurs van Bologna zijn uitgerust met een uitgebreide carrosserieset om het sportieve karakter van deze compacte, wendbare 5-zits MAV (Multi Activity Vehicle) te benadrukken.

Dynamische Multi Activity Vehicle

Alle auto's van Ford Europa beschikken over een belangrijke eigenschap: de geweldige rijkwaliteit. De nieuwe Ford C-MAX vormt hierop geen uitzondering, net zomin als zijn grotere broer, de S-MAX.

"De hoeksteen van onze 'MAX'-strategie is de wens om onze klanten alle voorzieningen, ruimte en flexibiliteit van een gezinsauto te bieden, maar om de auto's tegelijkertijd zo te stylen dat ze opvallen en bovenal optimaal rijplezier bieden", zegt Odell. "Zowel de nieuwe C-MAX als de grotere S-MAX voldoen volledig aan dit concept â veelzijdig, comfortabel en ruim, maar ook een genot om in te rijden."

Door de C-MAX een nieuwe voorkant te geven en de auto opnieuw te positioneren, onderstreept Ford de breedte van de productreeks en biedt de fabrikant tegelijkertijd twee betaalbare grote gezinsauto's die uitermate aantrekkelijk zijn om te bezitten. Het aanbod van Ford is indrukwekkend: de 5-zits C-MAX en de 5+2-zits S-MAX die het dynamische, uitermate flexibele antwoord vormen op de vraag van de klant. De grote Galaxy biedt ook aan zeven inzittenden.

"Omdat het wensenpakket van elke klant uniek is, bieden wij een keur aan modellen, waarvan de nieuwe Ford C-MAX er één is", verduidelijkt Jon Wellsman, Brand Manager voor middelgrote auto's bij Ford Europa.

Origineel en eigentijds

De nieuwe Ford C-MAX heeft een nieuwe voorkant die elementen bezit van het 'kinetic design' en die verwantschap laat zien met de andere Ford people movers. De voorkant van showmodel dat in Bologna te zien zal zijn, bezit de opvallende luchtinlaten en de grote omgekeerd trapezoïdale ondergrille die typerend zijn voor het kinetic design.

De nieuwe verticale mistlampen zijn geïntegreerd in de fraai vormgegeven onderkant van de nieuwe bumper die uit één stuk bestaat. Samen met de nieuwe koplampen zorgen zij voor een opvallende en sportieve uitstraling. Deze uitstraling wordt verder versterkt door de uit drie platen bestaande motorkap. Samen benadrukken deze elementen het gevoel van 'energie in beweging' dat zo kenmerkend is voor het kinetic design.

In de koplampen is nieuwe, innovatieve HID-verlichtingstechnologie toegepast. HID staat voor High Intensity Discharge en maakt gebruikt van zogenaamde light strips in plaats van traditionele lampjes. Fluorescerende buizen die lichtblauw worden verlicht, volgen de vorm van de koplampen en accentueren het aflopende profiel aan de voorkant.

De achterkant van de C-MAX is voorzien van een nieuwe bumper en nieuwe LED-achterlichten die het geheel een strak aanzien verschaffen. De vollere voor- en achterbumper zijn lager opgehangen waardoor de auto vanuit elke hoek een sterke, strakke uitstraling heeft. Onder de bumper is een diffuser geplaatst ter versterking van het sportieve achteraanzicht van het model dat in Bologna zal worden getoond.

Verder beschikt het showmodel over stijlvolle lichtmetalen 18" velgen die de carrosserieset complementeren en een solide wegligging suggereren. De styling wordt ook nog eens benadrukt door toepassing van het nieuwe blue glass.

"De integratie van elementen uit het kinetic design in het vernieuwde model was een echte uitdaging", vertelt Claudio Messale, hoofdontwerper van de C-MAX. "Wij wilden de auto meer overeen laten komen met de nieuwe leden van de familie, in het bijzonder de S-MAX. Dit echter zonder aantasting van de integriteit van het totale C-MAX design, zoals de geprononceerde wielkasten. Het effect is een lust voor het oog en toont duidelijk de verwantschap tussen de C-MAX en de S-MAX."

Vernieuwd interieur

In de nieuwe C-MAX is het flexibele stoelsysteem behouden gebleven maar zijn het dashboard, de middenconsole en de portierbekleding vernieuwd. Hierbij is duidelijk gebruikgemaakt van duurdere materialen. Nieuwe instrumenten lichten op in warm rood en zijn duidelijk afleesbaar.

De middenconsole gaat naadloos over in het dashboard. De console bevat veel bergruimte en is uitgerust met een extra aansluiting voor het audiosysteem waarop bijvoorbeeld een mp3-speler kan worden aangesloten. Verder is de C-MAX uitgerust met een ruimte besparende Z-vormige handremhendel.

Nieuwe interieurkleuren, nieuwe grafische elementen zoals de boomerangvormige portiergrepen die ook als armleuning fungeren, extra opbergruimte, nieuwe stoelen en bekleding: dit alles draagt bij tot een nog stijlvollere, comfortabelere en praktischere cabine. De nieuwe C-MAX wordt uitgerust met een glazen panoramadak dat zorgt voor een lichte, ruimtelijke omgeving en is voorzien van een "Solar Reflect" warmtewerende coating.

C-MAX: een idee slaat aan

In 2003 heeft Ford met de Focus C-MAX aangetoond dat een compacte 5-zits MAV zowel dynamisch en flexibel kan zijn. In de fabriek in het Duitse Saarlouis zijn meer dan 470.000 exemplaren gebouwd. Door toepassing van de Shared Technology-filosofie, is Ford er in geslaagd om veel aspecten van de Focus C-MAX over te nemen in de tweede generatie Focus uit 2004.

"Op het oorspronkelijke model hebben we van onze klanten weliswaar veel positieve feedback ontvangen, maar wij wilden toch met de nieuwe C-MAX een model brengen dat nog opvallender en comfortabeler is zonder dat dit ten koste gaat van de sterke punten van het vorige model", aldus Gunnar Herrmann, Vehicle Line Director voor middelgrote auto's bij Ford Europa.

Gedetailleerde informatie en technische gegevens voor de Ford C-MAX zullen in de aanloop naar de introductie in het voorjaar van 2007 bekend worden gemaakt.