Gemeente Lingewaard
Uitkomsten consumentenenquête Huissen-Centrum
In oktober is onder 400 inwoners van Huissen (350 personen) en Angeren
(50 personen) een telefonische enquête gehouden. Uit de antwoorden is
een beeld ontstaan over het koopgedrag van de inwoners en de motieven
of overwegingen om in Huissen-Centrum of op een andere plaats de
boodschappen te doen.
Er zijn vragen gesteld over waar men dagelijkse boodschappen doet, de
voornaamste redenen waarom juist daar of waarom niet daar, het
inkomen, de leeftijd, de samenstelling van het huishouden en de
waardering die men heeft voor het aanbod in Huissen-Centrum. Ook is
een onderscheid gemaakt in de dagelijkse boodschappen zoals
levensmiddelen, en de niet-dagelijkse boodschappen als mode en
huishoudelijke artikelen.
Krappe voldoende
De waardering voor Huissen-Centrum als plaats om er de boodschappen te
doen is uitgedrukt in cijfers. Het centrum van Huissen kreeg van de
geënquêteerden 'een krappe voldoende'. De ondervraagde inwoners zijn
zeer tevreden over de bereikbaarheid van het centrum per fiets en de
netheid en hygiëne in het centrum. Ook is men tevreden over de
kwaliteit van de aanwezige winkels en de sfeer in het centrum.
Hiertegenover staat dat het aanbod aan winkels door de ondervraagden
als matig wordt beoordeeld.
Negatief is men over de bereikbaarheid van Huissen-Centrum met de
auto. Ook voor het parkeren, de inrichting van het winkelgebied en de
stallingsmogelijkheden voor de fiets worden veel onvoldoendes
uitgereikt. Bereikbaarheid van het centrum met openbaar vervoer wordt
eveneens met een 'onvoldoende' beoordeeld. Dit zijn signalen dat de
verkeerssituatie in het centrum de nodige aandacht verdient.
De resultaten van deze enquête zullen worden meegenomen in de
economisch / ruimtelijke visie waaraan momenteel gewerkt wordt.
Bericht geplaatst op 6 december 2006