Gemeente Lingewaard


Uitkomsten consumentenenquête Huissen-Centrum

In oktober is onder 400 inwoners van Huissen (350 personen) en Angeren (50 personen) een telefonische enquête gehouden. Uit de antwoorden is een beeld ontstaan over het koopgedrag van de inwoners en de motieven of overwegingen om in Huissen-Centrum of op een andere plaats de boodschappen te doen.

Er zijn vragen gesteld over waar men dagelijkse boodschappen doet, de voornaamste redenen waarom juist daar of waarom niet daar, het inkomen, de leeftijd, de samenstelling van het huishouden en de waardering die men heeft voor het aanbod in Huissen-Centrum. Ook is een onderscheid gemaakt in de dagelijkse boodschappen zoals levensmiddelen, en de niet-dagelijkse boodschappen als mode en huishoudelijke artikelen.

Krappe voldoende
De waardering voor Huissen-Centrum als plaats om er de boodschappen te doen is uitgedrukt in cijfers. Het centrum van Huissen kreeg van de geënquêteerden 'een krappe voldoende'. De ondervraagde inwoners zijn zeer tevreden over de bereikbaarheid van het centrum per fiets en de netheid en hygiëne in het centrum. Ook is men tevreden over de kwaliteit van de aanwezige winkels en de sfeer in het centrum. Hiertegenover staat dat het aanbod aan winkels door de ondervraagden als matig wordt beoordeeld.

Negatief is men over de bereikbaarheid van Huissen-Centrum met de auto. Ook voor het parkeren, de inrichting van het winkelgebied en de stallingsmogelijkheden voor de fiets worden veel onvoldoendes uitgereikt. Bereikbaarheid van het centrum met openbaar vervoer wordt eveneens met een 'onvoldoende' beoordeeld. Dit zijn signalen dat de verkeerssituatie in het centrum de nodige aandacht verdient.

De resultaten van deze enquête zullen worden meegenomen in de economisch / ruimtelijke visie waaraan momenteel gewerkt wordt.

Bericht geplaatst op 6 december 2006