Amsterdam op weg naar Amsterdamtaxi
Alle partijen akkoord met Programma van Eisen van het keurmerksysteem
6 december 2006
-
Dit is een gezamenlijk persbericht van de gemeente Amsterdam, de
Brancheorganisatie Taxi Amsterdam, Kamer van Koophandel en Koninklijk
Horeca Nederland
Het college van B&W en het Amsterdamse Taxiadviesorgaan (TAO)* hebben
het Programma van Eisen van het keurmerksysteem Amsterdamtaxi
vastgesteld. Vanaf juni 2007 zullen de eerste taxi's met dit keurmerk
gaan rijden. De taxi's krijgen exclusief de beschikking over de
standplaats bij het Centraal Station en gereserveerde plekken bij de
andere standplaatsen.
*In het TAO zijn onder meer de gemeente Amsterdam, de
Brancheorganisatie Taxi Amsterdam, Kamer van Koophandel en Koninklijk
Horeca Nederland vertegenwoordigd
Tjeerd Herrema (wethouder Verkeer en Vervoer): "De introductie van de
Amsterdamtaxi is een belangrijke stap in de verbetering van de
kwaliteit van de Amsterdamse taxi. Het keurmerk staat garant voor een
herkenbare en betrouwbare straattaxi. Klanten weten straks beter waar
ze aan toe zijn als ze een taxi willen pakken. Ze kunnen van de
Amsterdamtaxi een constante kwaliteit en goede service verwachten. De
Amsterdamtaxi wordt een belangrijk visitekaartje van de stad."
Eisen
Het keurmerksysteem van de Amsterdamtaxi bestaat uit het landelijke
TX-keurmerk aangevuld met een aantal specifieke Amsterdamse eisen. Het
landelijke keurmerk zorgt voor een vlotte en veilige afwerking van het
taxivervoer, waarbij de nadruk ligt op de prestatie van de
taxiondernemer op straat (representatief uiterlijk, nette en schone
auto, goed gedrag). De aanvullende Amsterdamse eisen richten zich op
de herkenbaarheid voor de klant (vaste kleur in combinatie met
daklicht), op de uitstootbeperkingen voor gezonde lucht in de stad en
op de kennis en vaardigheden over het gebruik van tram- en busbanen en
de stad Amsterdam.
Verantwoordelijkheid
Deelname aan het keurmerk is de verantwoordelijkheid van de
taxibranche. De gemeente heeft een ondersteunende en faciliterende
rol. Met de branche is afgesproken dat zij er voor zorgt dat er vanaf
4 juni 2007 300 Amsterdamtaxi's van verschillende ondernemingen
operationeel worden. Dit aantal is minimaal nodig om de standplaats
bij het Centraal Station voldoende te kunnen bezetten. Met de
Brancheorganisatie Taxi Amsterdam (BOTAM) heeft de gemeente een
onafhankelijke gesprekspartner bij het evalueren van het keurmerk.
Koninklijk Horeca Nederland afdeling Amsterdam en de Kamer van
Koophandel Amsterdam ondersteunen de invoering van het keurmerksysteem
van harte en zijn bereid draagvlak te zoeken bij de afnemers: "Een
goed taxiproduct draagt immers bij aan het gastvrije karakter van
Amsterdam en is daarmee een indirecte stimulans voor de economie."
Standplaatsen en tram- en busbanen
De standplaats bij het CS wordt door de gemeente exclusief geschikt
gemaakt voor de keurmerktaxi's. Op de andere standplaatsen worden
plekken gereserveerd. Zo wordt het voor bewoners en bezoekers van de
stad mogelijk voor verschillende kwaliteitsniveaus te kiezen. De
gemeente wil per 1 februari 2008 het keurmerk ook als aanvullende eis
introduceren voor de ontheffing van de tram- en busbanen.
Subsidie
Het verkrijgen van het keurmerk voor de Amsterdamtaxi is voor een
zelfstandige taxiondernemer een grote investering. Ondernemers zullen
enige mate van zekerheid willen dat er met de Amsterdamtaxi omzet kan
worden gegenereerd opdat de investering dus echt loont. Om hierin
tegemoet te komen wordt, naast de eigen bijdrage van de ondernemer,
een impuls gegeven in de vorm van een subsidie door de gemeente voor
de eerste 300 taxiondernemers die zich aan de Amsterdamtaxi
committeren. In totaal wordt er van uitgegaan dat er in Amsterdam op
termijn plaats is voor ongeveer 1800 Amsterdamtaxi's die naar
verwachting gefaseerd op de markt verschijnen.
Programma van Eisen
Het nu vastgestelde Programma van Eisen (PvE) is een uitwerking van de
resultaten van een expertmeeting in februari dit jaar. Er wordt nu
gewerkt aan een concreet uitvoeringsprogramma dat door de gemeente en
de branche wordt opgesteld.
Behandeling in de raadscommissie is op 6 december en in de
gemeenteraad op 20 december.
Gemeente Amsterdam, Bestuursvoorlichting, Stefan Rutte
Kamer van Koophandel Amsterdam, Marcel Sukel
Koninklijk Horeca Nederland, Afdeling Amsterdam, Reinet Krijger
BOTAM, Brancheorganisatie Taxi Amsterdam, John Sijmonsbergen
fSfSfS
Gemeente Amsterdam