Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 6 december 2006

Nieuwe parkeernormering anticipeert op de toekomst

De gemeente Alkmaar geeft de parkeernormen voor de periode 2007-2015 vrij voor inspraak. Bij de nieuwe normen staat centraal dat bij de ontwikkeling van locaties en voorzieningen de parkeerdruk nu en in de toekomst niet mag worden afgewenteld op de directe omgeving. Het nieuwe beleid houdt onder meer rekening met de toename van het autobezit de komende jaren en met nieuwe grootschalige ontwikkelingen in de omgeving van de binnenstad, waaronder Schelphoek, Overstad en de Stationsomgeving.

Het parkeerbeleid van de gemeente Alkmaar is er op gericht om voor alle voorzieningen in de stad voldoende parkeerplaatsen te hebben. Bij allerlei nieuwe ontwikkelingen, zoals woningbouw, kantoren, bedrijventerreinen, winkels etc., hanteert de gemeente een breed scala aan parkeernormen. Dit is nodig om het parkeren in goede banen te leiden. Als er te veel of te weinig parkeerplaatsen zijn, heeft dit een negatieve invloed op de omgeving, zoals overlast in de directe omgeving, ruimtebeslag, hoge kosten voor projectontwikkelaars en afnemende verkoopbaarheid van bedrijven en woningen.

Voor wonen, werken en winkelen bestaan verschillende parkeernormen. Belangrijkste wijziging ten opzichte van het oude beleid is dat de normen voor wonen en werken in grote lijnen omhoog gaan; die voor winkelen blijven ongeveer gelijk.

Wonen
Het autobezit in Nederland zal de komende 15 jaren met circa 20% groeien. De nieuwe parkeernormen anticiperen hierop en het aantal parkeerplaatsen bij een woning zal daarom groeien. In het verleden is bijvoorbeeld bij de Vroonermeer Zuid een norm van 1,3 parkeerplaats per woning gehanteerd. Voor de Vroonermeer Noord zal dat 1,7 zijn. Verder wordt de categorisering naar doelgroep losgelaten. In het nieuwe beleid wordt de vloeroppervlakte van de woning leidend. Voor de binnenstad geldt een lagere parkeernorm dan voor de schil en de rest van de stad. Dit onderscheid blijft in het nieuwe beleid gehandhaafd.

Werken
De parkeernormen voor de werkgelegenheid zijn geënt op locatie. In de zogenaamde A- en B-locaties (locaties met goed openbaar vervoer, namelijk stationsomgeving, Bergermeer, Nollenoor en Overstad) zijn de normen lager dan in de rest van de stad (C-locaties). De parkeernorm in de A- en B-locaties voor met name kantoren zijn te laag, wat onder meer leidt tot parkeerproblemen en stagnerende ontwikkeling van bijvoorbeeld het stationsgebied. In het nieuwe beleid gaan de normen per locatie verschillen. In principe gaan de oude normen voor C-locaties nu voor de hele stad gelden. Daarnaast wordt per locatie de norm gereduceerd naarmate de bereikbaarheid per openbaar vervoer en/of per fiets beter is.

Winkelen
In de huidige normering wordt onderscheid gemaakt naar verzorgingsniveau van de winkels. Het verschil in streek-, stad- en wijkverzorgende detailhandel verdwijnt in het nieuwe beleid.

De huidige parkeernormen zijn in 2002 vastgesteld, in het kader van het Actieplan Parkeren. Deze zijn deels gebaseerd op inmiddels achterhaald rijksbeleid. Het Rijk ging er destijds van uit dat de hoeveelheid parkeerplaatsen bij een voorziening sturend werkt op het autogebruik: zijn er weinig plaatsen, dan zal men de fiets of het openbaar vervoer pakken. Dit sturende effect blijkt echter veel minder groot dan gedacht. Bij gebrek aan parkeerplaatsen direct bij de voorziening laat men de auto niet staan, maar parkeert men in de buurt, wat tot overlast leidt. Daarbij is het voor veel bedrijven onaantrekkelijk om iets te ontwikkelen als voor een gebied een lage parkeernorm wordt gehanteerd.

De nieuwe parkeernormen zijn inmiddels voorgelegd aan onder meer winkeliers- en bedrijvenverenigingen, Kamer van Koophandel, Overleg Stadsontwikkeling Alkmaar en Vereniging van Eigenaren. De nota Parkeernormen 2007-2015 ligt ter inspraak van 15 janurari tot 1 maart 2007. Eind maart wordt de nota naar verwachting vastgesteld door het college van B&W, waarna de gemeenteraad zich erover buigt.

De parkeernormen worden in 2010 geëvalueerd en zonodig aangepast aan nieuwe ontwikkelingen.