Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
6 december 2006

Branchevervaging verf- en behangzaken zet door

Omzetaandeel van de verkoop van verf in twee jaar tijd met 10% gedaald

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder verf- en behangzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Verf- en Behangzaken 2006 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen biedt het rapport een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik. De belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat de branchevervaging en schaalvergroting versterkt doorzet.

Branchevervaging
Het onderzoek dat iedere twee jaar plaats vindt brengt de toenemende branchevervaging goed in beeld. Was de productgroep verf en verfbenodigdheden twee jaar geleden nog goed voor 49% van de omzet, nu vertegenwoordigt deze productgroep nog maar 39% van de omzet. De productgroep behang vertoont, mede door de toegenomen populariteit onder consumenten een lichte stijging van 3%. Maar de echte stijgers zijn te vinden in de productgroepen die niet direct tot het kernassortiment worden gerekend, zoals raambekleding (+3%), parket en tapijt (+2%) en overig assortiment (+2%). Ook in de voorliggende jaren was deze ontwikkeling in beperktere mate zichtbaar.

Schaalvergroting
In de VBS-branche wordt er in toenemende mate samengewerkt op het gebied van inkoop en verkoop. Kleine zelfstandige verf- en behangzaken kunnen moeilijk concurreren met de winkelformules in de branche en men heeft veel last van de concurrentiekracht van bouwmarkten. Winkelformules zoals Deco Home, Decorette, DMG, Profiel en Verf & Wand zijn beter in staat te concurreren vanwege de gezamenlijke marketinginspanningen en de inkoopvoordelen die de schaalvergroting bieden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het gemiddeld aantal regelmatige leveranciers van een verf- en behangzaak aan het dalen is. Bestond het leveranciersbestand van een gemiddelde verf- en behangzaak in het jaar 2002 uit 20,3 regelmatige leveranciers, nu betreft het nog maar 18,8. De afgelopen twee jaar betreft het een daling van 2% per jaar. Opvallend is ook de ontwikkeling aan leverancierszijde. De twee belangrijkste leveranciers van verf en verfbenodigdheden, Sikkens en Sigma, hebben beiden hun marktaandeel als spontaan genoemde belangrijkste leveranciers weten te vergroten tot boven de 50%. De meeste andere, kleinere leveranciers vertonen een daling in de ranglijst van spontaan genoemde belangrijke leveranciers. Op het gebied van behang en toebehoren zien we eenzelfde ontwikkeling. Eijffinger, Voca en Noordwand vormen de top drie en scoren ook boven de 50%. De rest volgt op gepaste afstand.

Economisch perspectief
Tot dit jaar vertoonde de branche vier jaar op rij een dalend aantal ondernemingen dat een stijging van de omzet verwacht en / of heeft gerealiseerd. De verwachtingen voor het jaar 2006 zijn voor het eerst sinds vijf jaar optimistisch en vormt dan ook een trendbreuk. Heeft in het jaar 2005 34% van de ondernemingen een stijging van de omzet gerealiseerd, 52% van de zaken verwacht dit jaar met een omzetstijging af te kunnen sluiten. Dit optimisme kan volledig worden toegeschreven aan de algemene economische ontwikkeling. Ten aanzien van de omzetverwachting zijn de samenwerkende verf- en behangzaken stabieler en meer optimistisch dan de zelfstandige ondernemingen. Naast een opleving van de economie verwacht men echter ook een toenemende concurrentie met bouwmarkten. Binnen de productgroepen verwacht men een flinke stijging van de verkopen van behang. Daarnaast ziet men een gevarieerder kleurgebruik en zijn warme, klassieke kleuren bezig aan een opmars.

Aan het onderzoek onder verf- en behangzaken hebben 108 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in de oktober 2006. De respondenten vallen onder de BIK-code 52462 van de Kamers van Koophandel. Bij de meeste thema's worden de onderzoeksresultaten vergeleken met die van de jaren 2002 en 2004, toen vergelijkbare onderzoeken zijn uitgevoerd.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl. E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.

www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80

---- --