AFM
Koepels en AFM wijzen markt op nieuwe informatieregels
6-12-2006
De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars en de
intermediairkoepels NBVA en NVA dringen bij hun leden erop aan de wettelijke
regels die gelden op het gebied van informatieverstrekking aan consumenten
over financiële producten zo spoedig mogelijk na te leven. Zij hebben dat de
Autoriteit Financiële Markten (AFM) laten weten. De AFM gaat er vanuit dat
de inspanningen van de brancheorganisaties tot verbeteringen leiden.
De nieuwe wettelijke regels die de kwaliteit en duidelijkheid van de
informatieverstrekking aan consumenten over financiële producten
moeten verbeteren worden nu onvoldoende nageleefd. De AFM constateert
dat de informatie die banken, verzekeraars en tussenpersonen aan
consumenten geven, nog niet voldoet aan de nieuwe wettelijke eisen.
Dit geldt niet alleen voor reclames voor onder meer leningen en
verzekeringen, maar ook voor de nieuwe Financiële Bijsluiter die sinds
1 oktober 2006 verplicht is.
De recente wetgeving als de Wet financiële dienstverlening (Wfd) en de
Wet financieel toezicht (Wft) is voor een belangrijk deel gericht op
de informatieverstrekking aan de consument. Hierbij worden duidelijke
eisen gesteld aan onder meer reclames, offertes en productvoorwaarden.
Ook de nieuwe Financiële Bijsluiter met risicometer maakt deel uit van
deze nieuwe regelgeving. De wetgever wil met de nieuwe regels bereiken
dat consumenten heldere, begrijpelijke en correcte informatie krijgen
voordat een product wordt aangeschaft. Met deze informatie kan de
consument vervolgens zijn eigen verantwoordelijkheid nemen bij de
afweging om een product wel of niet te kopen.
De AFM heeft geconstateerd dat de naleving van deze regelgeving
onvoldoende is. De AFM heeft haar constateringen besproken met
brancheorganisaties als de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB),
het Verbond van Verzekeraars en intermediairkoepels NBVA en NVA. Deze
brancheorganisaties hebben aangegeven de naleving van de regelgeving
door de eigen leden te stimuleren, in samenwerking met de AFM. De AFM
spreekt daarnaast ook individuele marktpartijen aan op de
tekortkomingen. Waar nodig zal de AFM met toezichtmaatregelen
handhavend optreden.