AFM


Koepels en AFM wijzen markt op nieuwe informatieregels

6-12-2006

De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars en de intermediairkoepels NBVA en NVA dringen bij hun leden erop aan de wettelijke regels die gelden op het gebied van informatieverstrekking aan consumenten over financiële producten zo spoedig mogelijk na te leven. Zij hebben dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) laten weten. De AFM gaat er vanuit dat de inspanningen van de brancheorganisaties tot verbeteringen leiden.

De nieuwe wettelijke regels die de kwaliteit en duidelijkheid van de informatieverstrekking aan consumenten over financiële producten moeten verbeteren worden nu onvoldoende nageleefd. De AFM constateert dat de informatie die banken, verzekeraars en tussenpersonen aan consumenten geven, nog niet voldoet aan de nieuwe wettelijke eisen. Dit geldt niet alleen voor reclames voor onder meer leningen en verzekeringen, maar ook voor de nieuwe Financiële Bijsluiter die sinds
1 oktober 2006 verplicht is.

De recente wetgeving als de Wet financiële dienstverlening (Wfd) en de Wet financieel toezicht (Wft) is voor een belangrijk deel gericht op de informatieverstrekking aan de consument. Hierbij worden duidelijke eisen gesteld aan onder meer reclames, offertes en productvoorwaarden. Ook de nieuwe Financiële Bijsluiter met risicometer maakt deel uit van deze nieuwe regelgeving. De wetgever wil met de nieuwe regels bereiken dat consumenten heldere, begrijpelijke en correcte informatie krijgen voordat een product wordt aangeschaft. Met deze informatie kan de consument vervolgens zijn eigen verantwoordelijkheid nemen bij de afweging om een product wel of niet te kopen.

De AFM heeft geconstateerd dat de naleving van deze regelgeving onvoldoende is. De AFM heeft haar constateringen besproken met brancheorganisaties als de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), het Verbond van Verzekeraars en intermediairkoepels NBVA en NVA. Deze brancheorganisaties hebben aangegeven de naleving van de regelgeving door de eigen leden te stimuleren, in samenwerking met de AFM. De AFM spreekt daarnaast ook individuele marktpartijen aan op de tekortkomingen. Waar nodig zal de AFM met toezichtmaatregelen handhavend optreden.