Peugeot 207 CC: opwindend open
(12/6/2006)
Het plezier van open rijden is nauw verweven met de historie van
Peugeot. De nieuwe Peugeot 207 CC vormt hierop geen uitzondering. Het
compacte en krachtige silhouet van de 207 CC straalt een
vanzelfsprekende dynamiek uit â als coupé en als cabriolet. Een
dynamiek die terugkomt in het rijgedrag.
De 207 CC belichaamt het mooiste dat Peugeot te bieden heeft.
Onderhuids deelt het model de innovatieve techniek van de 207
hatchback, gecombineerd met een brutale uitstraling en onderscheidende
kwaliteiten die uniek zijn in dit marktsegment: een uitgebalanceerd en
puur design; uitstekende prestaties op het gebied van passieve
veiligheid, torsiestijfheid en comfort; een dynamisch karakter en een
bijpassend weggedrag en natuurlijk de belofte van compromisloos
rijplezier.
Het gamma van de 207 CC en de uitrusting van de verschillende niveaus
worden in februari bekendgemaakt. Dan zijn ook de prijzen bekend. De
publieksintroductie vindt plaats op de Salon van Genève (6 t/m 18
maart 2007). De 207 CC wordt eind maart/ begin april in de Nederlandse
showrooms verwacht.
Het volledige persbericht:
Peugeot, de trendzettende pionier in cabriolets
Het plezier van open rijden is nauw verweven met de historie van
Peugeot. Klanten met een voorliefde voor de â2â-reeks â de 201, 202,
203, 204 en 205 â konden altijd kiezen voor een uitvoering met een
stoffen cabrioletkap.
De pioniersrol van Peugeot op het gebied van cabriolets met stalen dak
begon in de jaren â30, toen enkele bevoorrechte automobilisten konden
proeven van het compromisloze plezier van de eerste coupé cabriolets.
De 401, 601 en 402 âEclipseâ werden als eerste met deze innovatieve
dakconstructie aangeboden en vormden de basis voor de huidige open
modellen van Peugeot.
Eind 2000 maakte de 206 CC de belofte waar die in 1998 werd gedaan met
de 20(c) concept car. Geheel in lijn met het origineel bood de 206 CC
zijn eigenaren dubbel rijplezier voor een betaalbare prijs:
* Een volwaardige cabriolet voor puur rijplezier in harmonie met de
omgeving
* Een echte coupé met alle bijbehorende dynamiek en comfort â
dankzij het stalen dak waarmee het model zich moeiteloos aan de
veranderende seizoenen aanpast
Dit hoogstandje op technisch, industrieel en economisch gebied heeft
geleid tot een explosieve groei van het marktsegment voor
vrijetijdsautoâs.
De Europese markt voor coupé cabriolets heeft zich razendsnel
ontwikkeld en is de laatste jaren met een factor negen gegroeid, naar
een totaal in 2005 van 150.000 eenheden.
Peugeot is de eerste en belangrijkste fabrikant van deze veelzijdige
modellen, met een productie van in totaal meer dan 500.000 exemplaren.
De 206 CC met 2 + 2 interieur wordt sinds 2000 aangeboden in het
B-segment. Met een totale productie van 360.000 stuks is het de
bestverkochte coupé cabriolet ter wereld.
In het M1-segment biedt de elegante 307 CC vier volwaardige
zitplaatsen. Het model heeft sinds de lancering in 2003 meer dan
150.000 eigenaren gevonden.
Ook in Nederland zijn beide modellen een groot succes. Sinds 2001 zijn
van de 206 CC maar liefst 9.545 exemplaren verkocht; de 307 CC is
sinds 2003 ruim 3.800 keer op Nederlands kenteken gezet.
207 CC â een persoonlijkheid waaruit kennis en ervaring spreekt.
De 207 CC belichaamt het mooiste dat Peugeot te bieden heeft.
Onderhuids deelt het model de innovatieve techniek van de 207
hatchback, gecombineerd met een brutale uitstraling en onderscheidende
kwaliteiten die uniek zijn in dit marktsegment: een uitgebalanceerd en
puur design; uitstekende prestaties op het gebied van passieve
veiligheid, torsiestijfheid en comfort; een dynamisch karakter en een
bijpassend weggedrag en natuurlijk de belofte van compromisloos
rijplezier.
Uitgebalanceerde proportiesâ¦
De 207 CC is afgeleid van de hatchback en deelt de voorpartij met de
sportieve uitvoeringen van dit model. De lengte is 4,037 m, de
wielbasis van 2,540 m en de breedte is 1,750 m Een zichtbaar verschil
is de lagere daklijn van 1,397 m (- 75 mm) die het coupé-effect
versterkt.
⦠voor een 2 + 2 interieur en maximaal plezier â¦
Het interieur van de 207 CC is ingedeeld volgens het vertrouwde 2 + 2
concept en combineert een elegant en puur karakter, zowel coupé als
cabriolet, dankzij een kap die volledig automatisch opent en zich
opvouwt in de bagageruimte;
* comfortabele zitplaatsen voor de voorpassagiers;
* twee zitplaatsen achterin;
* uitzonderlijke prestaties op het gebied van passieve veiligheid;
* een praktische bagageruimte die ook plaats biedt aan een
noodreservewiel.
Expressiviteit in beweging â¦
Expressieve vormgeving, met dank aan het Centre de Style Peugeot.
Het compacte en krachtige silhouet van de 207 CC straalt een
vanzelfsprekende dynamiek uit â als coupé en als cabriolet.
De 207 CC deelt zijn expressieve en sportieve front met de hatchback,
terwijl de sterk gewelfde voorruit bijdraagt aan een eigenzinnige
uitstraling.
Het slanke profiel van de coupé valt op door strakke en dynamische
lijnen, zoals de vloeiende overgang van de flanken in de achterpartij,
vlak voor de achterwielen.
De gespierde achterzijde laat duidelijk familietrekken zien dankzij de
achterlichten en achterbumper van de hatchback; terwijl de onderkant
van de grote achterruit is afgewerkt met een strip van geborsteld
metaal.
Als cabriolet valt de 207 CC op door de dynamische taillelijn die de
harmonieuze overgang vormt tussen het interieur en de omgeving. Alleen
de hoofdsteunen en de verchroomde rollbars steken boven deze lijn uit.
De dynamiek van de coupé en cabriolet wordt extra geaccentueerd door
de grote aluminium velgen in de maat 16 of 17 inch (standaard of
optie, afhankelijk van de uitvoering).
Dynamische motoren â¦
De 207 CC biedt bij de introductie al meteen de keuze uit twee
benzinemotoren en één dieselmotor, alledrie gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfversnellingsbak.
* 1.6-16v benzine: 88 kW (ongeveer 120pk), ook met viertraps
automaat leverbaar
* 1.6-16v benzine THP: 110 kW (ongeveer 150pk)
* 1.6-16v HDiF: 80 kW (ongeveer 110pk)
De HDi met FAP-roetfilter wordt sinds de introductie van de 207
geleverd en de 150pk sterke THP (Turbo High Pressure) is kortgeleden
voorgesteld. Nieuw is echter de 88 kW EP6 motor.
1.6 l 16v benzine, 88 kW â EP6
Na de 110 kW (Ë 150 pk) sterke 1,6 l THP (EP6DT) is de EP6 de tweede
krachtbron die in samenwerking met BMW Group is ontwikkeld. Hij levert
een maximum vermogen van 88 kW (Ë120 pk) bij 6.000 omw/min en een
maximum koppel van 160 Nm bij 4.250 omw/min. Het koppel is zeer
gelijkmatig gespreid over het toerengebied en bereikt al bij 2.000
omw/min een waarde van 140 Nm, wat neerkomt op 88% van het maximum.
De motor bevat hoogstaande technologie die voor het eerst in dit
segment wordt toegepast. De variabele kleptiming (ook wel VVT genoemd,
wat staat voor Variable Valve Timing) zorgt voor een groter vermogen
en koppel.
Hierdoor reageert de motor nog beter op het gaspedaal en wordt het
rendement van deze motor weer verbeterd. Daarbij levert deze techniek
een belangrijke bijdrage aan een laag verbruik, minder CO2-uitstoot en
grotere souplesse die zorgt voor betere respons.
Onderscheidende eigenschappen waaruit verstand van zaken spreekt
Een magisch dak van Peugeot â¦
Het inklapbare dak is het resultaat van de ruime ervaring die Peugeot
heeft opgedaan met de ontwikkeling van coupé cabriolets.
Het dak werd geheel in eigen beheer ontwikkeld, waarbij rekening is
gehouden met een indrukwekkende hoeveelheid eisen op het gebied van
kwaliteit en duurzaamheid.
In de productiefaciliteit in Madrid is voor de assemblage van de kap
een afzonderlijke productielijn opgezet die aansluit op de
productielijn van de 207 CC.
De dakconstructie is afgeleid van de 206 CC maar verschilt wezenlijk
als het gaat om gebruiksgemak, dankzij de volledig automatische
bediening zonder handmatig vergrendelen of ontgrendelen. De enige
benodigde handeling is het indrukken van een knop. De vier ruiten
openen dan automatisch, waarna het openen of sluiten van het dak in 25
seconden wordt voltooid.
Om een goede afdichting tussen portierruiten en kap te waarborgen,
zijn de ruiten voorzien van een ?short drop? systeem, waarmee de
zijruiten bij het openen en sluiten van de portieren razendsnel een
stukje zakken.
Torsiestijfheid en een sportief onderstel
Veel zorg is besteed aan de stijfheid van de carrosserie, een factor
die bepalend is voor het rijplezier in een cabriolet. Het zeer sterke
platform van de 207 hatchback werd aangepast aan de specifieke eisen
van een coupé cabriolet, om het volle profijt te trekken van het
onderstel. Daarbij is de 150pk-versie wat straffer afgeveerd dan de
andere versies.
Veel meer dan âstandaardâ veiligheid â¦
De 207 CC beschermt inzittenden met een uiterst volledig pakket
passieve veiligheidsmaatregelen dat rekening houdt met iedere denkbare
verkeerssituatie.
De carrosseriestructuur van de 207 CC is voorzien van een aantal
verstevigingen die het ontbreken van een vast dak compenseren en de
gevolgen van een frontale aanrijding beperken. De krachten van een
frontale aanrijding worden, net als bij de hatchback, dubbel
geabsorbeerd. De botsenergie wordt verdeeld over een bovenste en een
onderste kreukelzone, waarbij de laatste bij een aanrijding ook
voetgangers beschermt.
Voor optimale bescherming bij zijdelingse aanrijdingen zijn de A- en
B-stijlen en de dorpels voorzien van profielen en verstevigingen die
samen een solide omlijsting van de portieren vormen. Ook de portieren
zelf zijn zeer sterk door toepassing van een versterkte bovenkant,
versterkingsbalken en beschermende âpaddingsâ.
Discrete actieve rollbars â¦
De 207 CC is standaard uitgerust met een veiligheidssysteem dat
bescherming biedt bij een koprol zonder dat dit afbreuk doet aan het
elegante silhouet van de cabriolet. Het systeem omvat actieve rollbars
met stabiele verstevigingsbalken.
De twee kleine verchroomde rollbars zijn direct achter de achterste
hoofdsteunen gepositioneerd en passen uitstekend bij het dynamische
karakter van de 207 CC. Tegelijk vervullen ze een discrete maar
doorslaggevende rol bij de bescherming van de inzittenden. Een
elektronische regeleenheid herkent een kritieke situatie, registreert
de kantelhoek en -snelheid en activeert binnen 25 milliseconden het
pyrotechnische systeem dat de rollbars omhoog drukt. Deze schieten
binnen 175 milliseconden 200 mm omhoog.
De rollbars zijn gemonteerd op verstevigingsbalken die stabiel zijn
verankerd in de carrosserie.
Standaard bescherming
Naast de actieve rollbars en het versterkte voorruitframe is iedere
207 CC uitgerust met twee frontairbags, twee dubbele zijairbags en een
knieairbag in de stuurkolom.
Bij alle zitplaatsen wordt de bestuurder door middel van een
geluidssignaal én een indicatie op het infopaneel gewaarschuwd indien
een gordel niet is aangelegd.
De stoel van de voorpassagier is voorzien van een 3punts Isofix
verankeringssyteem, voor het gemakkelijk en veilig plaatsen van een
aangepast kinderzitje.
Het leven aan boord
Achter de bijzondere vorm van de 207 CC gaat een ruim interieur schuil
met een lengte van 1.501 mm, ondanks dat diverse nieuwe
veiligheidsvoorzieningen zijn geïntegreerd, zoals het systeem dat
bescherming biedt bij een koprol.
De voorpassagiers
De 207 CC heeft sportstoelen die een lagere zitpositie bieden dan de
hatchback en helemaal passen bij het karakter van een coupé
cabriolet.
De achterzitting
Als echte 2 + 2 biedt de 207 CC achterin plaats aan twee personen; een
eigenschap die een grote groep (potentiële) klanten zal aanspreken.
De ontgrendeling van de voorstoelen is bovenin de rugleuning
gepositioneerd, waardoor de voorstoelen gemakkelijk naar voren kunnen
schuiven.
Een bagageruimte ⦠sterk in ruimte
Om ook bij stilstand maximaal van de cabriolet te genieten, is de
inhoud van de bagageruimte beveiligd met een intelligent en
gebruiksvriendelijk permanent vergrendelingssysteem.
De vierkante en regelmatige vorm van de bagageruimte, die in de 207 CC
plaats biedt aan een noodreservewiel, heeft volgens de VDA-norm een
inhoud van 370 dm' (449 l*) als coupé en 145 dm' (187 l*) als
cabriolet, onder de opbergruimte van de kap.
* volgens de PSA-vloeistofmethode
Leveringsgamma en uitrusting
Het gamma van de 207 CC en de uitrusting van de verschillende niveaus
worden in februari bekendgemaakt. Dan zijn ook de prijzen bekend. De
publieksintroductie vindt plaats op de Salon van Genève (6 t/m 18
maart 2007). De 207 CC wordt eind maart/ begin april in de Nederlandse
showrooms verwacht.
AutoRai