AutoRai

Nieuw: Volvo S80 3.2 AWD

(12/6/2006)
Na de Volvo S80 V8 is nu ook de zescilindervariant leverbaar met Volvoâs intelligente All Wheel Drive-systeem. Een elektronisch gestuurde hydraulische koppeling en automatische verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen zorgen ervoor dat het prestatiepotentieel van de S80 3.2 verder is verhoogd, ongeacht de toestand van het wegdek en de rijomstandigheden. Resultaat: meer rijplezier, meer veiligheid.
De nieuwe Volvo S80, die begin dit jaar het levenslicht zag, heeft tal van loftuitingen over zich uitgestort gekregen voor zijn uitmuntende rijeigenschappen en hoge mate van comfort. De voorwielaangedreven versie kenmerkt zich door een uiterst stabiel weggedrag . Dat dankt hij aan een uitzonderlijk stijve carrosseriestructuur en een optimaal uitgebalanceerd onderstel. Het op iedere S80 standaard gemonteerde DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) zet het laatste puntje op de i. Voor wie dat echter nog niet genoeg is, kan de S80 optioneel worden uitgerust met Four-C; Volvoâs zelfregulerende âactieveâ chassis, dat de instelling van de dempers automatisch â in een fractie van een seconde â aanpast aan zich wijzigende weg- en rijomstandigheden.

Vertrouwenwekkend, veilig, comfortabel
âMeteen vanaf de introductie van de nieuwe S80 hebben we de V8-uitvoering uitgerust met vierwielaandrijvingâ, zegt Steven Armstrong, Chief Operating Officer van Volvo Cars. âNu breiden we de range uit door ook de S80 met 3,2-liter 6-cilindermotor met AWD aan te bieden. Een combinatie die het rijplezier en de veiligheid op een nog hoger niveau brengt, ook als de weg- of weersomstandigheden niet optimaal zijn.â Volvoâs extreem compacte zescilinder-in-lijn is dwarsgeplaatst in het motorcompartiment en kent een hoge mate van geavanceerde technologische verfijningen, waardoor hij optimaal presteert. Het 3,2-literblok levert een maximumvermogen van 175 kW (238 pk) en een maximumkoppel van 320 Nm. Een variabel inlaatsysteem en tweefase-nokkenasverstelling staan er garant voor dat altijd het uiterste vermogen uit de motor wordt gehaald. Vermogen dat nu ook kan worden overgebracht op alle vier wielen.

Het AWD-systeem van Volvo behelst uiteraard permanente vierwielaandrijving. De aandrijfkrachten worden automatisch en naadloos over de voor- en achterwielen verdeeld al naar gelang de wegomstandigheden en rijstijl. Het systeem garandeert in alle situaties de best mogelijke grip. Het spreekt voor zich dat dit resulteert in een ertrouwenwekkende, veilige en uiterst comfortabele manier van rijden.

Instant Traction: onmiddellijke grip
Instant Traction is het innovatieve hart van Volvoâs AWD-systeem. Het woord zegt het al: tractie is onmiddellijk, vanaf het moment van wegrijden, beschikbaar. Een elektronisch geregelde hydraulische koppeling, ontwikkeld in samenwerking met het Zweedse Haldex, zorgt ervoor dat bij het wegrijden op een gladde ondergrond â en dus dreigend gripverlies, zoals op sneeuw, ijs, gravel en onverhard wegdek â maximale tractie aanwezig is. Een deel van het koppel gaat dan direct naar de achterwielen, zodat wielspin geheel wordt voorkomen. Zodra de auto eenmaal op gang is, worden de aandrijfkrachten ânormaalâ over beide assen verdeeld, al naar gelang de behoefte aan grip.

âDe introductie van de Volvo S80 3.2 AWD is weer een belangrijke stap in ons streven om onze klanten te geven wat ze willen: rijplezier, comfort en veilig aankomen waar je wezen moetâ, aldus Steven Armstrong. âDe S80 3.2 AWD zal wereldwijd leverbaar worden, maar we verwachten dat Zweden, Canada en Zwitserland onze belangrijkste afzetgebieden zullen zijn, gevolgd door Rusland, Finland en Duitsland.â