Nieuw: Volvo S80 3.2 AWD
(12/6/2006)
Na de Volvo S80 V8 is nu ook de zescilindervariant leverbaar met
Volvoâs intelligente All Wheel Drive-systeem. Een elektronisch
gestuurde hydraulische koppeling en automatische verdeling van de
aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen zorgen ervoor dat het
prestatiepotentieel van de S80 3.2 verder is verhoogd, ongeacht de
toestand van het wegdek en de rijomstandigheden. Resultaat: meer
rijplezier, meer veiligheid.
De nieuwe Volvo S80, die begin dit jaar het levenslicht zag, heeft tal
van loftuitingen over zich uitgestort gekregen voor zijn uitmuntende
rijeigenschappen en hoge mate van comfort. De voorwielaangedreven
versie kenmerkt zich door een uiterst stabiel weggedrag . Dat dankt
hij aan een uitzonderlijk stijve carrosseriestructuur en een optimaal
uitgebalanceerd onderstel. Het op iedere S80 standaard gemonteerde
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) zet het laatste puntje
op de i. Voor wie dat echter nog niet genoeg is, kan de S80 optioneel
worden uitgerust met Four-C; Volvoâs zelfregulerende âactieveâ
chassis, dat de instelling van de dempers automatisch â in een fractie
van een seconde â aanpast aan zich wijzigende weg- en
rijomstandigheden.
Vertrouwenwekkend, veilig, comfortabel
âMeteen vanaf de introductie van de nieuwe S80 hebben we de
V8-uitvoering uitgerust met vierwielaandrijvingâ, zegt Steven
Armstrong, Chief Operating Officer van Volvo Cars. âNu breiden we de
range uit door ook de S80 met 3,2-liter 6-cilindermotor met AWD aan te
bieden. Een combinatie die het rijplezier en de veiligheid op een nog
hoger niveau brengt, ook als de weg- of weersomstandigheden niet
optimaal zijn.â Volvoâs extreem compacte zescilinder-in-lijn is
dwarsgeplaatst in het motorcompartiment en kent een hoge mate van
geavanceerde technologische verfijningen, waardoor hij optimaal
presteert. Het 3,2-literblok levert een maximumvermogen van 175 kW
(238 pk) en een maximumkoppel van 320 Nm. Een variabel inlaatsysteem
en tweefase-nokkenasverstelling staan er garant voor dat altijd het
uiterste vermogen uit de motor wordt gehaald. Vermogen dat nu ook kan
worden overgebracht op alle vier wielen.
Het AWD-systeem van Volvo behelst uiteraard permanente
vierwielaandrijving. De aandrijfkrachten worden automatisch en
naadloos over de voor- en achterwielen verdeeld al naar gelang de
wegomstandigheden en rijstijl. Het systeem garandeert in alle
situaties de best mogelijke grip. Het spreekt voor zich dat dit
resulteert in een ertrouwenwekkende, veilige en uiterst comfortabele
manier van rijden.
Instant Traction: onmiddellijke grip
Instant Traction is het innovatieve hart van Volvoâs AWD-systeem. Het
woord zegt het al: tractie is onmiddellijk, vanaf het moment van
wegrijden, beschikbaar. Een elektronisch geregelde hydraulische
koppeling, ontwikkeld in samenwerking met het Zweedse Haldex, zorgt
ervoor dat bij het wegrijden op een gladde ondergrond â en dus
dreigend gripverlies, zoals op sneeuw, ijs, gravel en onverhard wegdek
â maximale tractie aanwezig is. Een deel van het koppel gaat dan
direct naar de achterwielen, zodat wielspin geheel wordt voorkomen.
Zodra de auto eenmaal op gang is, worden de aandrijfkrachten ânormaalâ
over beide assen verdeeld, al naar gelang de behoefte aan grip.
âDe introductie van de Volvo S80 3.2 AWD is weer een belangrijke stap
in ons streven om onze klanten te geven wat ze willen: rijplezier,
comfort en veilig aankomen waar je wezen moetâ, aldus Steven
Armstrong. âDe S80 3.2 AWD zal wereldwijd leverbaar worden, maar we
verwachten dat Zweden, Canada en Zwitserland onze belangrijkste
afzetgebieden zullen zijn, gevolgd door Rusland, Finland en
Duitsland.â
AutoRai