SGP


04 - 12 - 06 | Goed asielbeleid levert maatwerk

Afgelopen vrijdag werd een ongewoon debat gehouden over een controversieel onderwerp: een generaal pardon voor een bepaalde groep asielzoekers. Normaliter worden tijdens de onderhandelingen over een nieuw kabinet zulke debatten niet gevoerd. Nu wel. De reden was dat er na de verkiezingen een nipte meerderheid ontstaan was om alsnog een generaal pardon te verlenen aan de groep die onnauwkeurig aangeduid wordt als âde 26.000 gezichtenâ.

Onze asielwetgeving is gestoeld op herbergzaamheid, barmhartigheid, rechtvaardigheid. Die noties vinden hun neerslag in de beslissingen over individuele asielzoekers. Het is de taak van de Kamer om te kijken of in het beleid de juiste balans gevonden wordt tussen deze uitgangspunten. Nederland is een rechtsstaat. Dat betekent dat de overheid aan de hand van kenbare wetten en regels haar beleid voert, maar ook de middelen heeft om zichzelf te corrigeren. Als wetten structureel verkeerd uitpakken, kunnen ze vervangen worden. Als ze incidenteel verkeerd uitpakken, moet het mogelijk zijn ze in individuele gevallen niet toe te passen. Maar zomaar regels buiten werking stellen, past niet bij een rechtsstaat.

In de discussie over een generaal pardon komen deze elementen terug, want een pardon is het tijdelijk buiten werking stellen van democratisch totstandgekomen regels. Daarmee ondergraaft de overheid haar legitimiteit. De voorstanders van een pardon lijken daar niet om te geven. Zij vinden een generaal pardon van humaniteit getuigen. De vraag dient zich dan aan of de â26.000 gezichtenâ nu zo inhumaan behandeld zijn.

Zeker, de overheid heeft steken laten vallen. Vele asieldossiers bleven te lang op de plank liggen. Vele asielzoekers hebben te lang in onzekerheid verkeerd. In een flink aantal gevallen is om die reden enige jaren geleden alsnog een verblijfsvergunning verstrekt (het specifieke pardon). Daarnaast droeg de Tweede Kamer de minister op met voortvarendheid de resterende oude dossiers te beoordelen. Dit najaar was de IND daarmee klaar. Meer dan 40% van de betrokkenen mocht alsnog blijven. Daarnaast heeft de minister persoonlijk in honderden gevallen vanwege een schrijnende situatie alsnog een vergunning gegeven. Van de afgewezenen zijn velen in beroep gegaan, conform de mogelijkheden die onze rechtsstaat daartoe biedt.

Wat is nu de humaniteit van dit beleid? Waarin schuilt de barmhartigheid? Die zit niet in de lange wachttijden, want die moeten ingekort worden. Die zit ook niet in de fouten die de ambtenaren soms maken, wat een dringende reden is om de IND te hervormen. De humaniteit zit hem in de individuele beoordeling van asielaanvragen.

Als voor een asielzoeker levensgevaar dreigt, hoeft hij niet terug. Als hij in een schrijnende situatie verkeert, kan de minister bij uitzondering een vergunning geven. En als de algehele situatie in een bepaald land levensbedreigend is, krijgen in principe alle asielzoekers daarvandaan tijdelijke bescherming. Aan de andere kant worden asielzoekers geweigerd als ze een gevaar vormen voor onze openbare orde of veiligheid, als ze gelogen hebben over hun identiteit of hun vluchtverhaal, of cruciale gegevens achterhouden.

De bestaande regels bieden alle mogelijkheden om maatwerk te leveren. Barmhartig voor hen die in levensgevaar verkeren, rechtvaardig voor hen van wie dat niet geldt. Daarnaast is er de rechterlijke toets voor diegenen die gedupeerd worden omdat de IND fouten maakt of omdat algemene regels niet in elke situatie goed uitpakken.

De voorstanders van het pardon willen al deze regels voor âde 26.000 gezichtenâ buitenwerking stellen. Alleen oorlogsmisdadigers en plegers van ernstige delicten vallen erbuiten. Bij diegenen die later binnenkwamen, wekken ze zo de indruk: als je je verblijf blijft rekken, mag je toch wel blijven, óf door zelf te blijven doorprocederen, óf omdat de overheid te langen leste de regels tijdelijk buitenwerking verklaart.

Eind jaren negentig kraakte het Nederlandse asielsysteem in zijn voegen, omdat we de juiste balans tussen barmhartigheid en rechtvaardigheid niet wisten te treffen. Daarin is met de nieuwe wetgeving een kentering gekomen. Het systeem is minder belast en daardoor meer in staat om mensen op te vangen die echt asiel nodig hebben. We moeten die winst behouden, en tegelijk ruimhartig bÃnnen de regels oog houden voor schrijnende gevallen.

Laat een nieuw kabinet de rechtsstaat hooghouden en zich richten op maatwerk. Zeker, de SGP-fractie heeft haar wensen. Het beleid is niet altijd barmhartig genoeg. Proceduretijden moeten korter. Ook heeft de regering in de afgelopen jaren wel eens te gauw een herkomstland veilig verklaard en asielzoekers teruggestuurd. En als mensen loyaal meewerkten aan hun terugkeer, maar het herkomstland weigert hen, moeten ze alsnog een vergunning krijgen. Maar ondertussen bieden de bestaande regels mogelijkheden genoeg om niet alleen het hoofd, maar ook het hart te laten spreken. Om niet alleen rechtvaardig, maar ook barmhartig en humaan te zijn.

Mr. C.G. van der Staaij, Tweede Kamerlid SGP
Drs. E.J. Brouwer, Beleidsmedewerker SGP-fractie Tweede Kamer Goed asielbeleid levert maatwerk