België op de been voor expositie meestervervalser Geert Jan Jansen
Belgische pers op de stoep van landgoed de Markgraaf van Rotterdamse havenbaron Rijsdijk
KALMTHOUT BELGIë, 20061201 -- Op 26 november j.l. opende TV-presentratrice Inge Diepman op landgoed de Markgraaf van de voormalige havenman Rijsdijk de tot nu toe grootste expositie van topwerk van voormalig meestervervalser Geert Jan Jansen. Deze opening trok al zo'n duizend bezoekers. Sinds die tijd is een het komen en gaan van de Belgische persmedia. VTM besteedde al een nieuwsitem van 15 minuten aan deze expositie. Galeriehouder Rijsdijk verwacht dit weekend een stormloop van publiek op zijn galerie.....
Net over de grens bij Roosendaal ligt verscholen op de prachtige Kalmthoutse heide het statige landgoed de Markgraaf.
Eigendom van het eertijds zo roemruchte en door velen bewonderde "l'entfant terrible" uit de Rotterdamse haven, Jan Rijsdijk.
Deze zo succesvolle ondernemer die door de havenelite met een buidel geld bij het oud vuil werd gezet, stortte zich met hart en ziel in de kunst.
Op zijn schitterende landgoed bouwde hij een manege om tot een giga-galerie van zo'n 1200 m2 waar hij regelmatig exposities houdt van Nederlandse en Belgische beeldende kunstenaars.
Meesterwerken van Geert Jan Jansen
Vanaf 29 november a.s. is in "de Markgraaf Art & Gallery" elke woensdag, zaterdag en zondag tussen 14.00 en 18.00 uur voor het grote publiek maar vooral ook voor collectioneurs en liefhebbers van de grote meesters als Karel Appel, Dali, Matisse, Picasso, Botero en andere grootheden in de kunst, het spectaculaire oeuvre van de al evenzeer zowel omstreden als bewonderde Geert Jan Jansen te zien en te koop.
"Bij toeval kwam ik met het werk van Geert Jan Jansen in aanraking," aldus galeriehouder Rijsdijk.
"De fabuleuze techniek van deze man om een nieuw schilderij zo levensecht in de stijl van een bekende meester zoals b.v. Appel te maken dat deze meester een dergelijk schilderij herkent als zijn eigen werk , is ongekend. Geert Jan Jansen beschikt over een enorme techniek zowel met het penseel als met het paletmes, daarnaast heeft hij de gave zich helemaal in een kunstwerk te kunnen verdiepen en zich de techniek en de stijl van zo'n kunstenaar helemaal eigen te maken. Hij kruipt als het ware in zijn huid. De resultaten zijn verbluffend. Ik heb privé ook een paar "Appels" van hem aangekocht en heb echt het gevoel een originele Appel in huis te hebben, geschilderd door meesterschilder Geert Jan Jansen. Het geeft een heerlijk "en-en" gevoel. Bovendien, laten we wel wezen, niet elk schilderij met de naam Rembrandt werd door hem zelf geschilderd maar in een aantal gevallen ook door een van zijn leerlingen. Ik geloof niet dat iemand een cent minder van zo'n schilderij geniet."
"Overigens ben ik ervan overtuigd dat de naam Geert Jan Jansen in kunstkringen een steeds positievere klank zal krijgen en niet alleen door zijn meesterlijke `in de stijl van' schilderijen maar ook door zijn eigen authentieke met `G Jansen Jan' gesigneerd werk. Er is inmiddels een nog steeds gestaag groeiend verzamelcircuit ontstaan van alle dingen die Geert Jan maakt. Er komt duidelijk een nieuwe kijk op zijn werk. Hij wordt steeds meer erkend als kunstenaar in plaats van miskend als kunstvervalser. Daarom zal zijn werk of dat nu een razendknappe `naar Botero' is of een originele "G Jansen Jan" altijd zijn waarde houden en alleen maar meer waard worden. Voor sommige kunstverzamelaars een geruststellende gedachte. Nee, Geert Jan Jansen gaat in Europa een begrip worden net zoals zijn illustere voorganger van Meegeren," aldus galeriehouder Jan Anton Rijsdijk.
Dat de Nederlandse galeriehouder vanuit zijn Belgische galerie al zo snel geconfronteerd zou worden met de voorspellende kracht van zijn eigen woorden, bewijst de enorme hausse aan belangstelling vanuit de Belgische media sinds de opening van afgelopen zondag. Radio- en TV zenders staan onafgebroken op de stoep bij de galerie voor interviews en opnames. VTM toog zelfs naar het atelier van de kunstenaar in de buurt van Utrecht om zijn kijkers in een 15 minuten durend item een kijkje te gunnen in het atelier van Geert Jan Jansen. Galeriehouder Rijsdijk verwacht a.s. zaterdag en zondag gezien de grote aandacht in de Belgische media een stormloop op zijn galerie. "Ik ben in één klap de bekendste galerie van België," stelt hij tevreden vast.
Veel eigen werk
Hoewel Geert Jan Jansen in de media nog steeds te boek staat als meestervervalser ligt deze periode toch al lange tijd achter hem en heeft de kunstenaar een aanzienlijk oeuvre opgebouwd van eigen werk met een geheel eigen stijl.
Toch blijft het maken van schilderijen in de stijl van grote meesters als Appel, Dali, Picasso, Matisse, Botero en ander grootheden altijd nog een passie van Geert Jan Jansen. Voor het eerst zijn er zoveel eigen werken en werken `in de stijl van' bijeengebracht. En krijgen voor- en tegenstanders van de meesterschilder de gelegenheid kennis te maken met het complete oeuvre van een inmiddels legendarisch fenomeen in de Nederlandse schilderswereld.
Talentvolle mede-exposanten
In de grote galerie "De Markgraaf Art & Gallery" gevestigd in de voormalige manage van één van de mooiste Vlaamse landgoederen is echter veel meer te zien dan alleen het fenomenale schilderwerk van Geert Jan Jansen. De galerie en de kunstenaar hebben een aantal talentvolle mede-exposanten uitgenodigd om zich met een selectie van hun werk in de galerie te presenteren tijdens deze expositie. Zo is er beeldhouw-, schilder- en fotowerk te zien van een aantal talentvolle kunstenaars zoals: Caroline van Lange, Ellen van Baren, Yvonne Boelens, Ellen Langendam, Vincent Mentzel, Brigitte Meuwissen en Ton Pret. Hiermee komt het aantal geëxposeerde werken zeker op zo'n paar honderd werken in totaal.
Nieuw boek over het eigen werk van Geert Jan Jansen
Inmiddels is het tweede boek van de kunstenaars Geert Jan Jansen verschenen. Na het eerste boek `Magenta' dat grotendeels in de gevangenis van Orleans werd geschreven nadat hij door de Franse politie was opgepakt als `de grootste vervalser van deze eeuw', werd zijn nieuwe boek voor het eerst gepresenteerd bij de opening van de overzichtsexpositie in galerie de Markgraaf van de Rotterdamse havenbaron Jan Rijsdijk. Dit nieuwe boek werpt onder de titel Geert Jansen Jansen een verrassend nieuw licht op het eigenzinnige en persoonlijke oeuvre van een van de meest unieke mensen uit de hedendaagse kunstwereld. Het boek bevat het oorspronkelijke, eigen werk dat Jansen maakte sinds de jaren zestig tot op heden. Het talent van Jansen laat zich niet makkelijk vangen in één kunsthistorische term. Hij is nergens lid van en hoort nergens bij. Jansen trekt zich weinig aan van regels, grenzen of wetten. Zijn manier van schilderen past niet in één bepaalde stroming. Het boek laat de andere Geert Jan Jansen zien. Niet de man die razendknap kan schilderen als Appel, Picasso, Matisse of Botero maar de man die zich verliest in abstract, expressionisme, symbolisme en graffiti. Werk maakt met een uitstraling van dynamiek en verstilling, energie en beheersing, rust en kracht. Werk met een duidelijke, eigen en unieke signatuur: "G Jansen Jan". In dit boeiende boek reist U door het leven van Jansen en ontdekt u de stromingen die ten grondslag liggen aan zijn hedendaags kunstenaarsschap. Het boek Geert Jan Jansen is gepre-senteerd tijdens de opening van zijn grote overzichtstentoonstelling op zondag 26 november in "de Markgraaf Art & Gallery".
Het verhaal van Geert Jan Jansen
Het verhaal van de Nederlandse kunstenaar Geert Jan Jansen spreekt tot ieders verbeelding. Jarenlang deed hij zich voor als kunsthandelaar die steeds nieuwe schilderijen van grote meesters verkocht. Maar in werkelijkheid maakte hij ze zelf.
Hij schilderde moeiteloos in de stijl van Appel, Picasso, Chagall, Corneille, Miro, Kadinsky en nog vele anderen. In verschillende stijlen en technieken (olieverf, acryl, etsen en potlood), als het maar moderne kunst was. Zijn werk bleek zo goed dat ze in grote aantallen werden verkocht.
Pas in 1994 werd de meestervervalser ontmaskerd. Een spellingsfout in een vervalst certificaat voor een werk `naar Chagall' maakte een einde aan zijn carrière als vervalser. Geert Jan Jansen werd opgespoord en met 1600 `echte' en `niet echte' werken om hem heen in zijn kasteel nabij het Franse Poitiers aangehouden. Daarop belandde hij in de cel in Orléans. Op dat moment bestond zijn oeuvre uit duizenden schilderijen die wereldwijd aan particulieren en musea verkocht werden via veilinghuizen en andere constructies. Maar geen enkele gedupeerde diende een klacht in, om een waardedaling te voorkomen. Niemand zag immers het verschil. Ook het openbaar ministerie bleek niet in staat valse van echte werken te onderscheiden. Bij gebrek aan bewijzen werd Geert Jan Jansen uiteindelijk dus niet vervolgd.
Na de ontmaskering was zijn leven als ondergedoken vervalser voorbij. Sindsdien staat hij bekend als meestervervalser, maar hij maakt nu nog enkel kunstwerken onder zijn eigen naam. Hij wordt regelmatig gevraagd om lezingen te geven over de kunstwereld. Hij schreef ook een boek over zijn belevenissen, met als titel "Magenta, avonturen van een meestervervalser". De Amsterdamse filmmaatschappij Eager Entertainment nam zopas de beslissing om het bewogen leven van Geert Jan Jansen te gaan verfilmen. De opnamen zijn voorzien eind 2007.
De meestervervalser heeft inmiddels een tweede boek klaar, getiteld "Geert Jan Jansen", waarin een overzicht wordt gegeven van de voorbije twintig jaar en de ontwikkeling van het eigen authentieke van Jansen. Het nieuwe boek wordt voor het eerst tijdens de opening van de expositie in Art & Gallery de Markgraaf in Kalmthout gepresenteerd.
Grote overzichtstentoonstelling compleet oeuvre Geert Jan Jansen.
Locatie: De Markgraaf Art & Gallery, Kastanjedreef 59, 2920 Kalmthout, België (net over de grens bij Roosendaal, richting Essen).
Openingstijden: 2006: 29/11 t/m 20/12
2007: 10/1 t/m 25/2
(uitsluitend op woensdag, zaterdag en zondag van 14.00-18.00 uur)
Nadere informatie over expositie, fotomateriaal, boek, interviews met Geert Jan Jansen e.d. via de galerie: 0032 3666 5515 en AD&G (PR): 0180-328708
Onderschrift: Links galeriehouder Jan Anton Rijsdijk, rechts Geert Jan Jansen voor een Appel van Jansen.
Onderschrift: Havenbaron en galeriehouder Jan Anton Rijsdijk met
een Appel gesigneerd met Geert Jansen Jan