ProRail

Persbericht


01-12-2006

ProRail Utrecht klaar met eerste fase opstelterrein Cartesiusweg

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 10 december 2006 zal ook het opstelterrein Cartesiusweg in gebruik worden genomen. ProRail rondt dan de eerste fase van de bouw van het opstelterrein Cartesiusweg af. Onder de eerste fase verstaat ProRail het in gebruik nemen van het opstelterrein voor 100 spoorwagons, een zogenaamde bakeenheid. Er zullen vanaf deze datum enkel reizigerstreinen worden opgesteld.
De werkzaamheden op het opstelterrein zijn dan nog niet geheel afgerond. Een tweede fase volgt en zal bestaan uit de ingebruikname door NS van nog eens 60 bakeenheden, waardoor in totaal 160 bakeenheden tegelijk geplaatst kunnen worden. Op het terrein zal een dienstgebouw worden geplaatst door NS Vastgoed ten behoeve van ProRail en NedTrain. De tweede fase zal naar verwachting medio 2007 worden afgerond met een definitieve oplevering en een totale ingebruikname.

Het opstelterrein is nodig, omdat de NS meer reizigerstreinen wil in gaan zetten. Naast de mogelijkheid om meer treinen te rangeren, bouwt NedTrain het komend halfjaar aan een wasinstallatie voor treinen op het opstelterrein voor het uitwendig schoon houden van treinstellen. Deze schoonmaakwerkzaamheden zullen voornamelijk in de avonduren worden uitgevoerd.
Â
Het opstelterrein heeft ook een unieke methode om de wissels tijdens de winterperiode ijsâ en vorstvrij te houden. Dit wordt namelijk gedaan door gebruik te maken van aardwarmte. Met een vernuftig systeem met buizen in de ziel van een spoorrail worden de rails in een wissel warm gemaakt, waardoor de wissels ook tijdens vorstperiode bedienbaar blijven.

Opstelterrein in Utrecht
Omdat Utrecht CS een spoorwegknooppunt is, beginnen en eindigen veel treinen de reis op Utrecht CS. Het is daarom vanuit de logistiek van NS wenselijk om de opstelsporen in de nabijheid van Utrecht CS te situeren. Daarmee kunnen de afstanden tussen het opstelterrein en vertrek- en eindpunt van de treinen kort worden gehouden. Het geeft daardoor een minimale belasting van het spoorwegnet en vergt zo weinig spoorcapaciteit.