ProRail
Persbericht
01-12-2006
ProRail onderschrijft conclusies Onderzoeksraad
ProRail deelt de conclusies van de OvV over de ontsporingen op
Amsterdam Centraal op 6 en 10 juni 2005. Het eerste ongeluk had te
maken met een kapot wiel van een goederentrein. Het tweede ongeluk
ontstond omdat bij de herstelwerkzaamheden van het ongeval op 6 juni
een fout was gemaakt waardoor een wissel niet goed functioneerde.
Hierdoor liep een wiel van een goederenwagon uit de rails, waarna de
gehele wagon kantelde.
Conclusies Onderzoeksraad
De Onderzoeksraad concludeert dat het veiligheidsmanagementsysteem
(VMS) van ProRail verder ontwikkeld en ingevoerd moet worden. ProRail
erkent deze conclusie en heeft sinds de ongevallen in 2005 continu
gewerkt aan de verdere ontwikkeling en invoering van het VMS, dat
conform afspraken met de Minister van Verkeer en Waterstaat aan het
einde van dit jaar gereed zal zijn. Het veiligheidsmanagementsysteem
zorgt ervoor dat binnen ProRail permanente aandacht is voor het
beheersen van risicoâs die van invloed kunnen zijn op de veilige
berijdbaarheid van het spoor.
Maatregelen
Direct na het ongeval van 10 juni heeft ProRail maatregelen genomen op
het emplacement in Amsterdam. Zo is onder andere de spoorligging
nauwkeurig onderzocht. Hieruit bleek dat er geen onvolkomenheden in
het spoorwegemplacement zaten, hetgeen de OvV ook concludeert in haar
onderzoeksrapport. Ook zijn maatregelen genomen om de onderlinge
communicatie tussen de verschillende betrokkenen te verbeteren, met
name de verslaglegging van herstelwerkzaamheden is verscherpt.
Voor de langere termijn heeft ProRail op basis van eigen onderzoek en
dat van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat verbeteringen
aangebracht in de veiligheidsregelgeving van ProRail. Het gaat hierbij
om regelgeving voor het vrijgeven van spoor (nadat het spoor is
gerepareerd vanwege ongeval) en om het verscherpen van regelgeving
voor het tijdelijk buiten gebruik stellen van de
beveiligingsinstallatie. Dit soort installaties zorgt voor een veilige
afwikkeling van het treinverkeer.
Veiligheidsagenda 2007- 2008
Recent heeft de Raad van Bestuur van ProRail besloten om het
veiligheidsbeleid van ProRail te intensiveren. Daarvoor is een
Veiligheidsagenda 2007-2008 opgesteld. Deze agenda zorgt ervoor dat
veiligheid op en rond het spoor binnen en buiten ProRail nog strakker
georganiseerd wordt. De agenda richt zich op de volgende themaâs:
1. veiligheid bij alle betrokken organisaties (ketenbenadering),
2. intensiever risicomanagement,
3. betere handhaving,
4. meer tijd voor werkzaamheden.
De voorgestelde maatregelen passen binnen de beschikbare budgetten
voor ProRail. De veiligheidsagenda is gericht op het verder versterken
en borgen van het risico- en veiligheidsmanagement bij ProRail en
betrokken partijen. Met de veiligheidsagenda wil ProRail een
belangrijke stap zetten en voortvarend aan de slag gaan.