Universiteit van Amsterdam
Agressieve kinderen leren controle te krijgen
Promotie Klinische psychologie
donderdag 30 november, 10.00 uur
Zelfcontrole staat voor verantwoordelijkheid dragen voor je eigen gedrag en richting geven aan je eigen leven. De huidige complexe samenleving vertoont een sterke neiging om de oplossing voor allerlei problemen te zoeken in meer externe gedragscontrole. Meer politie, meer straffen en meer controle wordt onophoudelijk bepleit in de politiek en de media. Het aanleren van zelfcontrole is voor kinderen echter een belangrijke ontwikkelingstaak. Krijgen kinderen deze taak niet onder de knie, dan resulteert dit in internaliserende of externaliserende problemen. In zijn klinische, gecontroleerde effectonderzoek toont Teun van Manen de effectiviteit aan van de sociaal-cognitieve groepsbehandeling 'Zelfcontrole' voor agressieve kinderen. De agressieve kinderen leren controle te krijgen over hun gevoelens, gedachten en gedrag. De geprotocolleerde groepsbehandeling wordt inmiddels in verschillende settings, bij verschillende populaties en door verschillende hulpverleners in Nederland en België toegepast. De brede toepasbaarheid komt onder andere door de theoretische ondersteuning en het relatief kleine aantal zittingen van het programma. Meer investeren in dergelijke interventies zal niet alleen het agressieve kind, maar uiteindelijk ook de samenleving ten goede komen.
T.G. van Manen: Assessment and Treatment of Aggressive Children from a Social-Cognitive Perspective. Promotoren zijn prof. dr. P.J.M. Prins en prof. dr. P.M.G. Emmelkamp.