Gemeente Enschede

Verkoop exclusieve tassen van Kleur de Stad megadoeken

In mei 2004 lanceerde de gemeente Enschede haar stadspromotiecampagne met de pay off: `Jij kleurt de Stad'. Diverse portretten van Enschedese inwoners de stad werden gedrukt op megadoeken. De megadoeken werden opgehangen aan prominente gebouwen in de stad en kleurden de stad. Inwoners werden zo opgeroepen ambassadeur te worden van hun - sterk veranderende - stad. Nu zijn deze megadoeken door ontwerpster Paula Pontes verwerkt tot een limited collection van 41 tassen. Deze tassen worden via inschrijving verkocht. De inschrijving vindt plaats vanaf vrijdag 1 december 09.00 uur bij de Bijenkorf Enschede. De tassen zijn na de 18e beschikbaar.

Eerste tas voor Myra Koomen
Myra Koomen is sinds 2006 lid van het college van B&W. Zij is de enige vrouwelijke wethouder van Enschede en heeft Werk en Inkomen en Grote Stedenbeleid in haar portefeuille. Zij is afkomstig uit Hoorn en was voormalig Tweede kamerlid voordat zij lid werd van het college. Zij voelt al helemaal Enschedees. `Graag draag ik mijn trots uit op wat deze stad de afgelopen jaren heeft gepresteerd en nog gaat presteren. Deze stad is alleszins het promoten waard. Dat je op deze manier nog eens letterlijk extra werk maakt van stadspromotie, laat zien hoe creatief we zijn in deze stad. Daarnaast zijn het ook nog eens hele hippe tassen. Je kunt ermee gezien worden. Net als met Enschede.'

Stadspromotie
Na de vuurwerkramp van 2000 -die een diepe wond sloeg in de Enschedese samenleving - werd de stad met vereende krachten weer opgebouwd. Niet alleen Roombeek maar ook de binnenstad van Enschede onderging een ware metamorfose. Hiermee zette Enschede zich in een paar jaar tijd op de kaart als `stedelijk hart van Oost-Nederland'. Uit onderzoek bleek echter dat te weinig mensen en bedrijven de stad zo kennen. Daarom werd besloten in 2004 tot een intensieve stadspromotiecampagne die allereerst gericht was op de eigen inwoners. Megadoeken, luchtballon, joint promotion met bedrijfsleven en instellingen, busreclame en evenementen `kleuren' sindsdien de stad. De campagne trekt veel landelijke aandacht omdat Enschede zich blijvend richt op de eigen bevolking en in andere stedelijke gebieden intensief campagne voert. In steden zoals in Arnhem, Deventer, Nijmegen, Zwolle en Deventer en over de grens in de steden Osnabrück en Münster. `Daar vind je immers de mensen die geïnteresseerd zijn in de producten van een stad zoals winkelen, wonen, studeren, cultuur, stedelijk wonen en natuurlijk ook bedrijven die belangstelling hebben voor vestiging in aantrekkelijke gebieden', aldus projectleider stadsmarketing van de gemeente
Enschede, Petra Borsboom.

Ontwerpster Paula Pontes
Paula Pontes besluit tijdens haar studie Mode en Vormgeving om iets te gaan doen aan wat zij omschrijft als `het vervuilende aspect van de reclame- en mode-industrie'. Waarom niet die prachtige materialen hergebruiken die de industrie beschouwt als afval? De aangewezen persoon dus om iets speciaals en unieks te maken van de `Kleur de Stad'-megadoeken. Dit heeft geresulteerd in 41 unieke tassen, allemaal gemaakt van een ander deel van een megadoek. In totaal zijn er 3 modellen verkrijgbaar: de sportieve `courier bag', de praktische `shopper' en de verrassende `digital desire'.

Samenwerking met de Bijenkorf
Deze 41 exclusieve tassen zijn vanaf 1 t/m 17 december a.s. exclusief te koop via de Bijenkorf te Enschede en tevens te bezichtigen in de speciale etalage aan de Boulevard.

30 november 2006