Verkoop exclusieve tassen van Kleur de Stad megadoeken
In mei 2004 lanceerde de gemeente Enschede haar stadspromotiecampagne
met de pay off: `Jij kleurt de Stad'. Diverse portretten van
Enschedese inwoners de stad werden gedrukt op megadoeken. De
megadoeken werden opgehangen aan prominente gebouwen in de stad en
kleurden de stad. Inwoners werden zo opgeroepen ambassadeur te worden
van hun - sterk veranderende - stad. Nu zijn deze megadoeken door
ontwerpster Paula Pontes verwerkt tot een limited collection van 41
tassen. Deze tassen worden via inschrijving verkocht. De inschrijving
vindt plaats vanaf vrijdag 1 december 09.00 uur bij de Bijenkorf
Enschede. De tassen zijn na de 18e beschikbaar.
Eerste tas voor Myra Koomen
Myra Koomen is sinds 2006 lid van het college van B&W. Zij is de enige
vrouwelijke wethouder van Enschede en heeft Werk en Inkomen en Grote
Stedenbeleid in haar portefeuille. Zij is afkomstig uit Hoorn en was
voormalig Tweede kamerlid voordat zij lid werd van het college. Zij
voelt al helemaal Enschedees. `Graag draag ik mijn trots uit op wat
deze stad de afgelopen jaren heeft gepresteerd en nog gaat presteren.
Deze stad is alleszins het promoten waard. Dat je op deze manier nog
eens letterlijk extra werk maakt van stadspromotie, laat zien hoe
creatief we zijn in deze stad. Daarnaast zijn het ook nog eens hele
hippe tassen. Je kunt ermee gezien worden. Net als met Enschede.'
Stadspromotie
Na de vuurwerkramp van 2000 -die een diepe wond sloeg in de Enschedese
samenleving - werd de stad met vereende krachten weer opgebouwd. Niet
alleen Roombeek maar ook de binnenstad van Enschede onderging een ware
metamorfose. Hiermee zette Enschede zich in een paar jaar tijd op de
kaart als `stedelijk hart van Oost-Nederland'. Uit onderzoek bleek
echter dat te weinig mensen en bedrijven de stad zo kennen. Daarom
werd besloten in 2004 tot een intensieve stadspromotiecampagne die
allereerst gericht was op de eigen inwoners. Megadoeken, luchtballon,
joint promotion met bedrijfsleven en instellingen, busreclame en
evenementen `kleuren' sindsdien de stad. De campagne trekt veel
landelijke aandacht omdat Enschede zich blijvend richt op de eigen
bevolking en in andere stedelijke gebieden intensief campagne voert.
In steden zoals in Arnhem, Deventer, Nijmegen, Zwolle en Deventer en
over de grens in de steden Osnabrück en Münster. `Daar vind je immers
de mensen die geïnteresseerd zijn in de producten van een stad zoals
winkelen, wonen, studeren, cultuur, stedelijk wonen en natuurlijk ook
bedrijven die belangstelling hebben voor vestiging in aantrekkelijke
gebieden', aldus projectleider stadsmarketing van de gemeente
Enschede, Petra Borsboom.
Ontwerpster Paula Pontes
Paula Pontes besluit tijdens haar studie Mode en Vormgeving om iets te
gaan doen aan wat zij omschrijft als `het vervuilende aspect van de
reclame- en mode-industrie'. Waarom niet die prachtige materialen
hergebruiken die de industrie beschouwt als afval? De aangewezen
persoon dus om iets speciaals en unieks te maken van de `Kleur de
Stad'-megadoeken. Dit heeft geresulteerd in 41 unieke tassen, allemaal
gemaakt van een ander deel van een megadoek. In totaal zijn er 3
modellen verkrijgbaar: de sportieve `courier bag', de praktische
`shopper' en de verrassende `digital desire'.
Samenwerking met de Bijenkorf
Deze 41 exclusieve tassen zijn vanaf 1 t/m 17 december a.s. exclusief
te koop via de Bijenkorf te Enschede en tevens te bezichtigen in de
speciale etalage aan de Boulevard.
30 november 2006
Gemeente Enschede