20-11-2006:
Promotie: Documentaires maak je voortaan zelf
Sommige documentaires zijn heel sterk vanuit één gezichtspunt in
elkaar gezet. De producties van Michael Moore of Al Gores An
Unconvenient Truth zijn hier sprekende voorbeelden van. Volgens
Stefano Bocconi is de gekozen invalshoek altijd subjectief. De
tientallen uren ruw beeldmateriaal zouden net zo goed een geheel
andere kijk op het onderwerp kunnen geven. Om de kijker toegang te
geven tot al het beeldmateriaal en zélf een documentaire te kunnen
maken met eventueel een andere invalshoek, ontwierp Bocconi het
softwaresysteemVox Populi. Bocconi hoopt hiermee donderdag 30 november
te promoveren aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Hij
voerde zijn promotieonderzoek uit bij het Centrum voor Wiskunde en
Informatica (CWI) in Amsterdam.
Op het verkeerde been
Stefano Bocconi, die zelf documentairemaker is, merkte in zijn
praktijk dat de subjectieve keuze van de regisseur zeer richtinggevend
is. Zo maakte hij een portret van de gemoedstoestand van Amerikaanse
burger na de aanslagen van 9/11. Uit de meer dan tien uren ruw
beeldmateriaal kon hij vervolgens alle kanten mee op. Zijn
redactieteam van vijf personen had dan ook de grootste moeite om een
selectie te maken uit de beelden en een centrale invalshoek te kiezen.
Volgens Bocconi worden kijkers door de keuze van de regisseur vaak al
dan niet bewust op het verkeerde been gezet.
Directors Cut
Zijn doel van het promotieonderzoek was dan ook om een machine te
ontwerpen die kijkers onafhankelijk zouden maken van de directors cut.
Met het creëren van het softwaresysteem Vox Populi is hij daarin
geslaagd. Kijkers kunnen hiermee hun eigen documentaire samenstellen
door zelf een selectie te maken in onderwerpen, geïnterviewde personen
of de geventileerde standpunten. Vervolgens monteert de software
automatisch de videofragmenten tot een logische eenheid. Voorwaarde is
wel dat de maker van het ruwe beeldmateriaal alle fragmenten expliciet
beschrijft.
Filmtheoretische en retorische kennis
Stefano Bocconi slaat met zijn productiemethode een brug tussen het
creatieve proces van de documentairemaker en de formele benadering van
het benodigde softwaresysteem. Dit vereist een combinatie van het
specifiek classificeren van de filmfragmenten met algemene
filmtheoretische kennis en inzichten in de rethorische elementen van
documentaires. Zo weet hij tegenstellingen desgewenst op scherp te
stellen, of overeenkomende fragmenten juist te clusteren. Hij is er
nog niet in geslaagd om het retorische aspect voor de hele
documentaire te stroomlijnen, of het automatisch genereren van een
begeleidende tekst of voice over. Hierover doet hij aanbevelingen voor
vervolgonderzoek.
Eigen documentaire
Stefano Bocconi heeft een demo gemaakt van Vox Populi op basis van
zijn documentaire Interview with America
http://www.interviewwithamerica.com/. Via
http://homepages.cwi.nl/~media/demo/VoxPopuli/ kunnen gebruikers een
eigen documentaire doorsnede maken van het ruwe materiaal. De methode
van Bocconi is algemeen toepasbaar. Een voorwaarde is wel dat de
documentairemakers het ruwe beeldmateriaal op de juiste wijze
classificeren. En dat, is de ervaring van Bocconi, is op dit moment
voor veel documentairemakers nog een grote tijdsinvestering.
'terug'
Technische Universiteit Eindhoven