Gemeente Tilburg

30-11-2006
Eerste nieuwe asfalt

Bijna futuristisch was het: in dichte mist, omringd door grote stoomwolken, is donderdagochtend het eerste nieuwe asfalt gelegd voor de Cityring.

Asfalt tussen busstation en Langestraat
Tussen het busstation en de Langestraat aan de overkant van het Station zijn alle lagen asfalt, met uitzondering van de toplaag, gelegd voor de rijbanen. Over ongeveer twee weken komt de asfaltering tussen de Langestraat en de Willem II straat. Een geluidsarme, dunne toplaag komt er pas eind voorjaar op, wanneer alle asfalt er al ligt. De kwaliteit van deze toplaag is namelijk het beste als deze bij warm weer, in één laag (dus zonder lassen) wordt gelegd.

Fietsen
Op vrijdag komen ook de onderlagen van de nieuwe fietspaden erin. De bekende rode toplaag voor fietspaden komt in een later stadium, maar misschien zelfs wel voor de jaarwisseling. Ook dit is afhankelijk van het weer.

Volgende fase
Deze eerste fase van de werkzaamheden tussen september en eind 2006 is zeer voorspoedig verlopen. Het weer was goed en er was een prima samenwerking tussen de verschillende partijen.
De volgende fase in het werk aan de Spoorlaan start in januari 2007. Dan gaat het zuidelijke deel tussen de Willem II straat en de Heuvel op de schop. Tegelijkertijd wordt er dan gewerkt aan het stuk tussen het busstation en het NS station aan de noordkant van de Spoorlaan. Tijdens de werkzaamheden blijft de Spoorlaan voor het verkeer open.

Achtergrond Cityring
Door toenemende bevolkingsgroei, automobiliteit en economische groei van Tilburg is de bereikbaarheid van het centrum in de toekomst niet meer goed genoeg. Met de aanleg van de Cityring kan de leefbaarheid en bereikbaarheid van de binnenstad ook in de toekomst veiliggesteld worden. De Cityring wordt gevormd door de Spoorlaan, Heuvelring, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring. De auto's rijden in één richting, over twee rijstroken, met de klok mee. Verkeer in één richting zorgt voor minder kruisend verkeer, dat beter doorstroomt. Ook bussen rijden op de twee rijstroken.

Door minder verkeersruimte te maken ten opzichte van de situatie met twee richtingen, is het mogelijk meer ruimte aan voetgangers en fietsers te geven. Fietsers blijven in twee richtingen rijden over vrij liggende fietspaden. Voetgangers krijgen een bredere stoep. Verder komt er meer groen en is er aandacht voor kunst in de openbare ruimte. De aanleg van de Cityring is in september 2006 gestart en duurt tot 2012. Naar verwachting zijn na de herinrichting van de Paleisring in 2008 de grootste problemen rondom het kernwinkelgebied opgelost.