Gemeente Tilburg
30-11-2006
Eerste nieuwe asfalt
Bijna futuristisch was het: in dichte mist, omringd door grote
stoomwolken, is donderdagochtend het eerste nieuwe asfalt gelegd voor
de Cityring.
Asfalt tussen busstation en Langestraat
Tussen het busstation en de Langestraat aan de overkant van het
Station zijn alle lagen asfalt, met uitzondering van de toplaag,
gelegd voor de rijbanen. Over ongeveer twee weken komt de asfaltering
tussen de Langestraat en de Willem II straat. Een geluidsarme, dunne
toplaag komt er pas eind voorjaar op, wanneer alle asfalt er al ligt.
De kwaliteit van deze toplaag is namelijk het beste als deze bij warm
weer, in één laag (dus zonder lassen) wordt gelegd.
Fietsen
Op vrijdag komen ook de onderlagen van de nieuwe fietspaden erin. De
bekende rode toplaag voor fietspaden komt in een later stadium, maar
misschien zelfs wel voor de jaarwisseling. Ook dit is afhankelijk van
het weer.
Volgende fase
Deze eerste fase van de werkzaamheden tussen september en eind 2006 is
zeer voorspoedig verlopen. Het weer was goed en er was een prima
samenwerking tussen de verschillende partijen.
De volgende fase in het werk aan de Spoorlaan start in januari 2007.
Dan gaat het zuidelijke deel tussen de Willem II straat en de Heuvel
op de schop. Tegelijkertijd wordt er dan gewerkt aan het stuk tussen
het busstation en het NS station aan de noordkant van de Spoorlaan.
Tijdens de werkzaamheden blijft de Spoorlaan voor het verkeer open.
Achtergrond Cityring
Door toenemende bevolkingsgroei, automobiliteit en economische groei
van Tilburg is de bereikbaarheid van het centrum in de toekomst niet
meer goed genoeg. Met de aanleg van de Cityring kan de leefbaarheid en
bereikbaarheid van de binnenstad ook in de toekomst veiliggesteld
worden. De Cityring wordt gevormd door de Spoorlaan, Heuvelring,
Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring. De auto's rijden in één
richting, over twee rijstroken, met de klok mee. Verkeer in één
richting zorgt voor minder kruisend verkeer, dat beter doorstroomt.
Ook bussen rijden op de twee rijstroken.
Door minder verkeersruimte te maken ten opzichte van de situatie met
twee richtingen, is het mogelijk meer ruimte aan voetgangers en
fietsers te geven. Fietsers blijven in twee richtingen rijden over
vrij liggende fietspaden. Voetgangers krijgen een bredere stoep.
Verder komt er meer groen en is er aandacht voor kunst in de openbare
ruimte. De aanleg van de Cityring is in september 2006 gestart en
duurt tot 2012. Naar verwachting zijn na de herinrichting van de
Paleisring in 2008 de grootste problemen rondom het kernwinkelgebied
opgelost.