PvdA Rotterdam


PvdA opgetogen met afblazen van Randstadbus

Do 30 Nov 2006 - Redactie

De PvdA-fractie is blij dat het College van Burgemeester en Wethouders haar plannen om de RET te splitsen heeft ingetrokken. Het was de bedoeling dat er een apart bus-bedrijf en een apart tram&metro-bedrijf zou komen, waarbij het busbedrijf wordt overgenomen door Connexxion (Randstadbus). De splitsing van de RET is niet in het belang van de Rotterdamse reizigers, volgens de PvdA.

PvdA-raadslid Richard Moti: "Een splitsing van de RET zal betekenen dat de routes en dienstregeling van de bus niet meer optimaal zal aansluiten op de tram en metro. In plaatst van dat de bus als aanvullend openbaar vervoer zal funtioneren (voor het voor- en natransport) zal het gaan concurreren met tram en metro. De PvdA ziet onvoldoende garanties om deze negatieve effecten voor de reizigers te voorkomen. Randstadbus zal leiden tot langere overstaptijden, het verdwijnen van bushaltes en -routes, en bij problemen of uitval van tram en metro zal minder snel vervangend vervoer ingezet kunnen worden omdat de RET dit niet meer zelf zal kunnen regelen."

Volgens de PvdA-fractie is de deal die gesloten is met Connexxion voor de overname van de RET-busdivisie ook slecht is voor de Rotterdammers. Richard Moti: "De RET is momenteel eigendom van alle Rotterdammers. Connexxion zou voor een habbekrats 51% van de aandelen van Randstadbus in handen krijgen, de overige 49% zou in bezit van RET komen. Dit terwijl de waarde die RET inbrengt 2,5 keer zo groot is als de waarde die Connexxion inbrengt. Met het eigendom van Rotterdam moet zorgvuldiger worden omgegaan!"

Toekomst RET
De PvdA ziet goede kansen voor de RET om zelfstandig, als één bedrijf, te kunnen voortbestaan. Richard Moti: "De RET is 1 van de weinige OV-bedrijven, die in Nederland actief is, die kennis heeft van openbaar vervoer in een grote stad. Door de RET bij elkaar te houden, behoud je het voordeel van de synergie/samenwerking van het busvervoer, met het tram- en metrovervoer wat alleen de RET kan aanbieden. Dit zorgt ervoor dat ook de RET een goed bod kan doen, als het openbaar vervoer volgens de Wet Personenvervoer 2000 verplicht aanbesteed moet worden. De RET is wat ons betreft ook goed in staat om zelfstandig marktconform te kunnen opereren. Als de RET en de gemeente Rotterdam haar schouders eronder zetten, lukt het ons om de concurrentie te weerstaan, en de RET het openbaar vervoer in Rotterdam te laten blijven rijden!"