PvdA Rotterdam
PvdA opgetogen met afblazen van Randstadbus
Do 30 Nov 2006 - Redactie
De PvdA-fractie is blij dat het College van Burgemeester en Wethouders
haar plannen om de RET te splitsen heeft ingetrokken. Het was de
bedoeling dat er een apart bus-bedrijf en een apart tram&metro-bedrijf
zou komen, waarbij het busbedrijf wordt overgenomen door Connexxion
(Randstadbus). De splitsing van de RET is niet in het belang van de
Rotterdamse reizigers, volgens de PvdA.
PvdA-raadslid Richard Moti: "Een splitsing van de RET zal betekenen
dat de routes en dienstregeling van de bus niet meer optimaal zal
aansluiten op de tram en metro. In plaatst van dat de bus als
aanvullend openbaar vervoer zal funtioneren (voor het voor- en
natransport) zal het gaan concurreren met tram en metro. De PvdA ziet
onvoldoende garanties om deze negatieve effecten voor de reizigers te
voorkomen. Randstadbus zal leiden tot langere overstaptijden, het
verdwijnen van bushaltes en -routes, en bij problemen of uitval van
tram en metro zal minder snel vervangend vervoer ingezet kunnen worden
omdat de RET dit niet meer zelf zal kunnen regelen."
Volgens de PvdA-fractie is de deal die gesloten is met Connexxion voor
de overname van de RET-busdivisie ook slecht is voor de Rotterdammers.
Richard Moti: "De RET is momenteel eigendom van alle Rotterdammers.
Connexxion zou voor een habbekrats 51% van de aandelen van Randstadbus
in handen krijgen, de overige 49% zou in bezit van RET komen. Dit
terwijl de waarde die RET inbrengt 2,5 keer zo groot is als de waarde
die Connexxion inbrengt. Met het eigendom van Rotterdam moet
zorgvuldiger worden omgegaan!"
Toekomst RET
De PvdA ziet goede kansen voor de RET om zelfstandig, als één bedrijf,
te kunnen voortbestaan. Richard Moti: "De RET is 1 van de weinige
OV-bedrijven, die in Nederland actief is, die kennis heeft van
openbaar vervoer in een grote stad. Door de RET bij elkaar te houden,
behoud je het voordeel van de synergie/samenwerking van het
busvervoer, met het tram- en metrovervoer wat alleen de RET kan
aanbieden. Dit zorgt ervoor dat ook de RET een goed bod kan doen, als
het openbaar vervoer volgens de Wet Personenvervoer 2000 verplicht
aanbesteed moet worden. De RET is wat ons betreft ook goed in staat om
zelfstandig marktconform te kunnen opereren. Als de RET en de gemeente
Rotterdam haar schouders eronder zetten, lukt het ons om de
concurrentie te weerstaan, en de RET het openbaar vervoer in Rotterdam
te laten blijven rijden!"