Nr. 232
30 november 2006
Rotterdam pakt luchtkwaliteit aan
Op 30 november bedankte Jeannette Baljeu, wethouder Verkeer, Vervoer en Organisatie, fietsers die in de ochtendspits de Erasmusbrug overkwamen. Zij deed dit omdat zij met hun keuze voor de fiets, bijdragen aan een schone lucht in Rotterdam.
De fietsers waren blij verrast dat hun dagelijkse fietstocht over de winderige brug beloond werd. De kwaliteit van de lucht staat hoog op de politieke agenda. Een schonere lucht komt immers niet uit de hemel vallen. Ook de gemeente Rotterdam neemt de aanpak van luchtvervuiling uitermate serieus. De Rotterdamse gemeenteraad stelde eind 2005 de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit (RAL) vast. Deze Aanpak was nodig om aan de Europese normen te voldoen én om Rotterdammers letterlijk meer lucht te geven. Samen met het Regionaal Actieprogramma Luchtkwaliteit Rijnmond (RAP) leverde de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit 55 maatregelen op voor schonere lucht. In de komende jaren worden meer maatregelen ingevoerd.
Deze maatregelen in het kader van Verkeer en Vervoer zijn:
Rotterdam loopt voorop
Vuilniswagens met roetfilters en bussen met een milieuvriendelijke katalysator. De gemeente Rotterdam doet er alles aan om vervoermiddelen in eigen bezit schoon te krijgen. 170 bussen voldoen aan de strengste Europese milieunormen voor de uitstoot van schadelijke stoffen. Dat aantal is goed om negentig procent van de dienstregeling mee te rijden. De RET is nu het eerste openbaar vervoerbedrijf in Nederland en Europa dat vrijwel alleen met schone bussen rijdt.
Groene golven
Verkeer dat doorstroomt is minder belastend voor het milieu dan verkeer dat met draaiende motor stilstaat. Rotterdam heeft al drie groene golven: op de Schiekade-Schieweg, de Maasboulevard en Pleinweg. Verkeer dat daar 50 km/uur rijdt, is verzekerd van een aantal groene stoplichten op rij. Daar komen nog twee groene golven bij: de Tjalklaan en de Laan op Zuid.
Minder stank en geluid
In bepaalde delen van de stad, vooral in het centrum en het havengebied, mogen geen sterk vervuilende vrachtwagens meer komen. Ook is een 80 km zone op de A13 en A20 ingesteld. Verder wil Rotterdam op termijn alleen zaken doen met bedrijven die schone vrachtwagens gebruiken, de zogenaamde groene aanbesteding. Deze maatregelen zorgen voor minder stank en geluid in Rotterdam.
Vaker met de fiets
Om ouders te stimuleren hun kinderen op een andere manier dan met de auto naar school te brengen, hebben veel Rotterdamse basisscholen meegedaan aan de 'verkeersslang'. Een week lang gingen kinderen zoveel mogelijk op de fiets, te voet of met het openbaar vervoer naar school. Dat is goed voor de luchtkwaliteit, maar het is ook nog eens gezond en veilig. Wel is het nodig dat er steeds meer fietspaden en betere fietsroutes in Rotterdam komen. En daar zorgt de gemeente voor.
Betere fietspaden
Het beste vervoermiddel voor een schonere lucht is natuurlijk de fiets. Geen uitstoot van schadelijke stoffen en nog gezond voor het lichaam ook. De gemeente Rotterdam ziet dan ook graag dat meer mensen op de fiets stappen en de auto voor de deur laten staan. Om hen daarin te stimuleren, gaat de gemeente de komende jaren de fietsroutes in de stad verbeteren. Het is de bedoeling dat over vier jaar elf fietsroutes in de stad voldoen aan de landelijke kwaliteitsnormen. Ook komt er een nieuwe fietsroute tussen het centrum van de stad en Zevenkamp, langs de Rotte. Zo wordt fietsen in Rotterdam nog aantrekkelijker.
Voor meer maatregelen in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit: kijk op www.rotterdam.nl/lucht. (operationeel vanaf 30 november)
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam
Gemeente Rotterdam