Multiscope



Slim klanttevredenheidsonderzoek Albert Heijn

John Kivit | 30 November 2006 | Marketing & Marktonderzoek, Technologie & Innovatie |

Logo Albert Heijn Wat doe je als grote supermarkt wanneer je de mening van de klant wilt weten? Je gaat natuurlijk niet in de winkel staan interviewen, maar vraagt het de klant online. Albert Heijn heeft het concept van `enterprise feedback management' goed begrepen en organiseert de Winkel Kampioenschappen 2006. Op deze manier kunnen marktonderzoek en merkbeleving op een goede manier hand in hand gaan!

AH heeft voor deze winkelkampioenschappen visitekaartje bij de kassa's staan met daarin een oproep om de winkels te beoordelen. Deelnemers maken kans op 1 minuut gratis winkelen in alle 700 winkels. Klanten beoordelen de winkels via het web en geven hun mening over zaken als service en kwaliteit. Het spreekt voor zich dat dit een zeer efficiënte methode van dataverzameling is. Niet langer enquêtes inkloppen of dure interviewers in de winkel die de shopping experience onderbreken.

AH Winkelkampioenschappen - uitnodiging1

AH Winkelkampioenschappen - uitnodiging2

Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat je alleen kunt deelnemen als je een AH bonuskaart hebt. Gelukkig zijn die wel op onze werkvloer aanwezig zodat ik de enquête kon bekijken. Deze zag er ook keurig verzorgd uit. Het hele systeem is volledig geintegreerd met de AH website. Waar ik benieuwd naar ben is of ze in de backend ook met een druk op de knop de data kunnen analyseren en doorschieten naar een management cockpit. Dan zou het helemaal af zijn.

Jammer genoeg kom je bij andere bedrijven ook nog situaties tegen die verouderd zijn. Zo zag ik op de balie van een Mercure Hotel nog steeds een kartonnen doos, waar de gasten hun met pen ingevulde formuliertje droppen na afloop van een verblijf. Ik zie het al helemaal voor me: wekelijks afleveren op het hoofdkantoor, data overkloppen waarna enkele weken later de resultaten pas bekend zijn. Ik denk dat ik maar eens een telefoontje ga plegen dat dit echt beter kanâ¦