Persaankondiging van de Universiteit Utrecht
30 november 2006
Nieuwe publicatie 'Innovatie aan het werk'
Gemeenten dienen als voorbeeld voor innovatie
Innovatie staat sinds een aantal jaren stevig op de agenda in de publieke sector. Politici, bestuurders en ambtenaren zijn van mening dat de overheid door innovatie efficiënter en effectiever kan werken. De afgelopen jaren proberen met name gemeenten hun producten, diensten en werkprocessen te innoveren. Ze opereren op lokaal niveau en staan dicht bij de burger. Ze zijn bij uitstek geschikt om een voorbeeldfunctie uit te oefenen bij het op gang brengen van innovatie in de publieke sector. Dit betoogt organisatiewetenschapper dr. Eugène Loos, van de Universiteit Utrecht, in zijn boek Innovatie aan het werk dat op 4 december 2006 verschijnt.
Door efficiënter te werken kan er bezuinigd worden. En innovatie wordt dan vaak als middel genoemd om dit doel te bereiken. Maar werkt dit ook in de praktijk?
Prestatiemeting belemmert innovatie
Aan de hand van onderzoek en literatuurstudie zijn succes- en faalfactoren van innovaties in het publieke domein in kaart gebracht. Het blijkt dat er drie paradoxen zijn waar organisaties die duurzaam willen innoveren hun voordeel mee kunnen doen. Ten eerste, het ontwikkelen van vaste structuren bevordert innovatie. Ruimte kan pas worden benut als deze is afgebakend. Ten tweede, fouten maken is inherent aan innoveren. Innovaties kunnen niet tot stand komen zonder experimenten. Experimenteren betekent fouten maken en ervan leren. En als laatste, te veel aandacht voor prestatiemeting en benchmarking belemmert innovatie. Het op kwalitatieve wijze uitwisselen van ervaringen blijkt vruchtbaarder dan het op kwantitatieve wijze meten van prestaties. Dit wordt door werknemers vaak opgevat als een controlemiddel.
Bezuinigingen
Het boek doet verslag van vier recente innovatieprojecten bij Nederlandse gemeenten. Het laat zien hoe burgemeesters, wethouders, gemeente-secretarissen en medewerkers omgaan met innovatieve dienstverlening voor de burger in hun gemeente. De politieke en ambtelijke top kijkt over het algemeen positief aan tegen innovatie. Innovatie wordt ingezet als instrument om efficiency te verhogen en te bezuinigen. Medewerkers kijken echter gereserveerder tegen innovatie aan als ze de indruk hebben dat ze hun baan verliezen. Of zich op hun vingers gekeken voelen door informatisering of controle (bijvoorbeeld het meten van output met behulp van ICT). Kortom, afhankelijk van de functie en de situatie wordt innovatie als succes- of faalfactor gezien.
Dr. Eugène Loos is als universitair hoofddocent verbonden aan de Utrechtse School voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht.
Recensie-exemplaar
'Innovatie aan het werk' van auteur dr. Eugène Loos, Boom Juridische uitgevers, Den Haag, isbn 90-5454-761-8, 137 pagina's, ¤ 23. Vanaf 4 december kunt u een recensie-exemplaar aanvragen bij de uitgeverij via verkoop@bju.nl.
Nadere informatie
Perscommunicatie Universiteit Utrecht, telefoon (030) 2532411, email perscommunicatie@uu.nl.
Universiteit Utrecht