Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
30 november 2006
Schaalvergroting onder winkels in ijzerwaren en gereedschappen zet door
Het leveranciersbestand van winkels in ijzerwaren- en gereedschappen wordt steeds kleiner
Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder ijzerwaren- en gereedschappenzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport IJzerwaren- en Gereedschappenzaken 2006 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen biedt het rapport een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik. De belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat de samenwerkingsgraad op het gebied van inkoop verder is toegenomen en het aantal verschillende leveranciers waar men handelsartikelen van betrekt verder afneemt.
Het gemiddeld aantal regelmatige leveranciers van ijzerwaren- en gereedschappenzaken blijft afnemen. Na een drastische afname tot het jaar 2004, blijkt ook de afgelopen twee jaar gemiddeld 5% van het leveranciersbestand per jaar te zijn afgebouwd. Het gemiddelde leveranciersbestand telt nu dan ook minder dan 25 regelmatige leveranciers. De belangrijkste spelers aan leverancierszijde zijn Ankor Mennema Groep en Reesink. Er zijn meerdere oorzaken voor het afnemen van het aantal leveranciers. Zo hebben er aan leverancierszijde de afgelopen jaren fusies, overnames en faillissementen plaatsgevonden. Daarnaast versterken de inkooporganisaties en retailorganisaties hun positie ten koste van de zelfstandige winkels. Om als zelfstandige ijzerwaren- en gereedschappenzaak nog te kunnen concurreren heeft men zich de afgelopen jaren geconcentreerd op efficiency en margebehoud, waardoor ook de zelfstandige ondernemingen in het leveranciersbestand hebben gesneden om betere prijsafspraken te kunnen maken en efficiënter in te kunnen kopen. De gehele branche staat nog steeds onder druk, mede door de concurrentie van bouwmarkten. Bij de Kamers van Koophandel staan 810 economisch actieve ijzerwaren- en gereedschappenzaken ingeschreven, waarvan 714 als hoofdvestiging. Het aantal economisch actieve ondernemingen in de branche is trendmatig aan het dalen. In het jaar 2002 stonden 875 ondernemingen ingeschreven. In het jaar 2004 waren het er nog maar 816 en nu betreft het nog maar net 800 ondernemingen.
Toch blijkt uit het onderzoek dat de ijzerwaren- en gereedschappenzaken optimistisch gestemd zijn over 2005 en 2006. In het jaar 2005 heeft 46% van de respondenten een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 13% van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet.
Voor het jaar 2006 verwacht 38% van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 7% verwacht een daling en de overige 55% een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn ook vrij optimistisch; 60% verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 33% een stijging. Ten aanzien van de omzet- en resultaatverwachtingen over het jaar 2006 zijn de samenwerkende ondernemers op het gebied van inkoop en / of verkoop stabieler gestemd dan de geheel zelfstandig opererende ijzerwaren- en gereedschappenzaken. Algemene ontwikkelingen die men het komende jaar verwacht zijn een opleving van de economie en dat bedrijfsprocessen steeds vaker via internet gaan lopen. De belangrijkste trend die de ondervraagden het komende jaar verwachten binnen de ijzerwaren- en gereedschappenbranche is een stijging van de verkoop van elektrische sloten en dat er steeds meer elektronica in sloten zal worden toegepast. Daarnaast is de klant bereid meer te betalen voor kwaliteitsproducten.
Aan het onderzoek onder ijzerwaren- en gereedschappenzaken hebben 90 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in de oktober 2006. De respondenten vallen onder de BIK-code 52461 van de Kamers van Koophandel. Bij de meeste thema's worden de onderzoeksresultaten vergeleken met die van de jaren 2002 en 2004, toen vergelijkbare onderzoeken zijn uitgevoerd.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.
E I N D E P E R S B E R I C H T
Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.
www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80
---- --