Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Oxfam NOVIB en Baarsma Wine Group:
Wijnprijzenslag zorgt voor moeilijke leef- en arbeidsomstandigheden druivenplukkers
Oxfam NOVIB (het vroegere NOVIB) heeft in samenwerking met Baarsma Wine Group Nederland onderzoek gedaan naar de gevolgen van de wijnprijzenslag op de leef- en arbeidsomstandigheden van druivenplukkers. De resultaten van dit onderzoek zijn verontrustend en worden verwoord in het boek 'De nieuwe wijnmakers'. De wijnimporteur geeft met dit initiatief een signaal af richting de consument en wijnsector dat een wijnprijzenslag als gevolg van toenemende concurrentie leidt tot erbarmelijke omstandigheden voor druivenplukkers. In het boek komt naar voren dat in de nieuwe wijnlanden, zoals in Zuid-Afrika, soepel wordt omgesprongen met wet- en regelgeving door boeren. Corruptie en uitbuiting zijn hier aan de orde van de dag. Seizoensarbeiders hebben geen enkel recht en worden uitgemolken door te werken in slechte arbeidsomstandigheden voor schamele lonen. Als de branche niets doet en op zoek blijft gaan naar nog lagere prijzen worden de leef- en arbeidsomstandigheden van druivenplukkers alleen maar slechter. De oplossing die de wijnimporteur aandraagt is helder: een goede wijn verdient een eerlijke prijs. Baarsma Wine Group neemt als eerste grote marktspeler haar verantwoordelijkheid. Voordat Baarsma met Zuid-Afrikaanse wijnproducenten zaken doet, worden zij eerst gescreend volgens de WIETA-code op de leef- en arbeidsomstandigheden van de druivenplukkers.
'Wijnproducenten met arbeidsexcessen komen er bij ons niet in!'
Eén op de vier flessen wijn in de schappen van de supermarkten is afkomstig van de importeur Baarsma Wine Group Nederland. Als eerste wijnimporteur alarmeert zij de branche en consument zo kan het niet langer doorgaan. Joost Hagen, Algemeen Directeur van Baarsma Wine Group Nederland: 'Wijn heeft weinig marge. Als eerste wordt dan gekeken waar in het begin van de distributieketen kosten bespaard kunnen worden. Een goede wijn verdient een eerlijke prijs. Door via het boek een kijkje te geven in de keuken van de wijnsector wordt iedereen duidelijk dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen aandacht moet krijgen. Het is toch ook heel normaal dat je met het personeel in Nederland zorgvuldig omgaat en dat we ons houden aan wet- en regelgeving? Via het screenen van de leef- en arbeidsomstandigheden van druivenplukkers sporen wij snel arbeidsexcessen op. Wijnproducenten met arbeidsexcessen komen er bij ons niet in, want wij nemen onze verantwoordelijkheid!'
Introductie eerlijke wijn 'Cape Reality'
Speciaal ter gelegenheid van de introductie van het boek 'De nieuwe wijnmakers' brengt Baarsma Wine Group Nederland de nieuwe eerlijke wijn Cape Reality op de markt. De Cape Reality is een Zuid-Afrikaanse wijn en verkrijgbaar in een rode Cabernet Sauvignon, een witte Chardonnay en een Rosé Pinotage. De wijn is beoordeeld door Astrid Joosten en Therèse de Boer, die speciaal voor dit boek een oordeel hebben geveld over alle eerlijke wijnen van de Baarsma Wine Groep. Joosten en De Boer: 'De wijn ruikt naar Pepermunt en Eucalyptus. Heeft een rijpe aanzet. Een wijn met een enorme potentie en heeft de belofte van een elegante afdronk. De wijn is verkrijgbaar bij Super de Boer en vanaf december bij de Dekamarkt voor een eerlijke prijs van ¤ 4,99.
Baarsma Wine Group
Baarsma Wine Group is een internationaal opererende Nederlandse wijnimporteur. Zij wil het menselijk leven verrijken door het aanbieden van kwaliteitswijnen met een uitstekende balans in prijs en kwaliteit. Daarbij ligt de nadruk op eerlijkheid, integriteit en ethiek in elk aspect van de uitvoering.
EINDE BERICHT