Eerste foto's Mazda Nagare
(11/30/2006)
Mazda onthult vandaag op de Greater Los Angeles International Auto
Show de Nagare. Deze nieuwe concept car geeft de start aan van een
nieuwe designfilosofie van Mazda voor haar modellen voor de komende
jaren.
Na de presentatie van drie baanbrekende concept cars tijdens diverse
autosalons in het seizoen 2005-2006 heeft het corporate design team
van Mazda bepaald niet stilgezeten. Na de Sassou op de IAA van
Frankfurt in 2005, de Senku op de Tokyo Motor Show in datzelfde jaar
en de Kabura op de NAIAS in Detroit in januari van dit jaar is dit het
eerste model dat ontworpen is onder leiding van de Nederlander Laurens
van den Acker, General Manager van de Design Divisie van Mazda Motor
Corporation in Hiroshima. Zijn team ontwikkelde een nieuwe vormtaal
voor het ontwerpen van autoâs onder de naam âNagareâ, het Japanse
woord voor âflowâ, stroom in de zin van stroming, vloed, de
belichaming van beweging.
De uitdaging van het ontwerpteam van Van den Acker was het bedenken
van een nieuwe manier om beweging vast te leggen in het ontwerp van
een auto, of deze nu in beweging is of stilstaat. Dat doel is met de
Nagare bereikt, een concept car die tevens een nieuwe frisse
designrichting aangeeft van de toekomstige modellen van Mazda.
De Nagare is de eerste van een nieuwe serie concept cars, die Mazda op
de komende autosalons zal onthullen in Los Angeles, Detroit, Genève
en Tokio. Sommige van deze concepts staan dichter bij de huidige
productiemodellen dan andere.
Franz Von Holzhausen, Hoofd van de afdeling Design van Mazda North
American Operations en als zodanig eindverantwoordelijk voor het
Nagare-design team in Irvine, Californië, legt uit: âMet de Nagare
kijken we ver vooruit. We willen laten zien waar het design van Mazda
staat in 2020. Om dat goed te kunnen doen hebben we de
basisverhoudingen van een auto en het gevoel van beweging opnieuw
gedefinieerd, zonder daarbij de emotionele betrokkenheid uit het oog
te verliezen. Mazdaâs âdriving spiritâ zal met de Nagare nog meer
worden versterkt en geïntensiveerdâ.
âWij lanceren geen concept cars om onszelf maar bezig te houden.
Hoewel sommige wat meer vooruitstrevend zijn dan andere creëren we
beslist geen pure fantasiespinsels. We ontwikkelen deze ideeën om
daadwerkelijk te laten zien wat we in de toekomst willen maken en
verkopen. Om de nieuwe vormtaal, het nieuwe design Nagare, te
ontwikkelen hebben we, naast de gebruikelijke research, veel onderzoek
gedaan naar de ziel van het merk. De dynamische kwaliteiten van de
huidige producten van Mazda dragen al op uitstekende wijze bij aan
onze intentie om beweging vast te leggen in het ontwerp. Onze opdracht
was om met ons nieuwe design dat gevoel nog te overtreffen, nog meer
dan bij de Sassou, de Senku en de Kaburaâ.
Von Holzhausen gaat verder: âWe begonnen ons onderzoek bij een studie
naar beweging in het algemeen en het effect daarvan op onze
natuurlijke omgeving: hoe bijvoorbeeld de wind de vormen van
woestijnzand bepaalt, hoe water beweegt over de bodem van de oceanen
en lava over de hellingen van een vulkaan. Deze natuurlijke bewegingen
laten een bepaalde indruk in je geheugen achter en dat is wat we
probeerden vast te leggen in het ontwerp van de Nagareâ.
âToen we onze ideeën in de eerste schetsen aan het papier
toevertrouwden, waren we niet verbaasd dat er al soortgelijke
onderzoeken bestonden op het gebied van productdesign. We vonden
voorbeelden waarbij beweging een duidelijke invloed had op het ontwerp
van meubilair, architectuur, kleding en kunstwerken. De Nagare is
zonder twijfel het bewijs van ons vertrouwen in het creëren van een
nieuwe en opwindende visuele taal voor Mazda, waarbij wij voorlopers
zijn in de interactie tussen beweging en stroming in het design van
een autoâ.
âWe begonnen met de ontwikkeling van een oppervlakte of structuur die
de âflowâ, de stroming het beste weergaf. De beweging van het voertuig
is gedefinieerd in en blijkt uit de structuur van de vlakken in
interieur en exterieur. Er is geen goede of slechte manier om de
indruk van beweging vast te leggen. Daarom zal elke concept car die we
op de komende autosalons zullen presenteren op zijn eigen wijze een
interpretatie geven van onze nieuwe designtaalâ.
Concept van een conept
Von Holzhausen omschrijft de Nagare als een âconcept van een conceptâ.
Het is in eerste instantie een combinatie van afmetingen en
oppervlaktetaal die zich uiteindelijk zal ontwikkelen tot
opeenvolgende ontwerpen op de diverse autosalons van het komende
seizoen. Met andere woorden, eerst het design, daarna het construeren
en ontwikkelen, in tegenstelling tot de klassieke benadering van âde
vorm volgt de functieâ.
Laurens van den Acker voegt toe: âHet is belangrijk dat we beginnen
met onze visie: de Nagare is een beeldhouwwerk op wielen, onze visie
hoe de autoâs van Mazda er in 2020 uit zouden kunnen zien. De concept
car die we in januari in Detroit laten zien is realistisch genoeg om
binnen tien jaar geproduceerd te kunnen worden, terwijl de auto die we
in Genève onthullen design-ideeën bevat die we al in de komende
jaren zullen toepassenâ.
Mazda Nagare
Zoals alle modellen van Mazda heeft ook de Nagare de ziel van een
sportauto. De vorm is glad, glanzend en aerodynamisch, zoals een
toekomstige âurban cruiserâ er uit kan zien. De vier wielen staan op
de uiterste hoeken van de carrosserie voor snelle reacties op het
stuurwiel en voor een levendige rijdynamiek. Er is geen gram teveel
aan overhang. De toegang tot het vierpersoons interieur gaat via twee
extra lange deuren die de hele zijkant beslaan en die naar voren en
naar boven openen als de vleugels van een vlinder. De bestuurder zit
in het midden, zoals in een single-seater raceauto, voor optimale
controle en zicht. Omdat de bestuurdersstoel met een comfortable
gebogen rugleuning zich onder het hoogste punt van het dak bevindt is
er meer dan voldoende hoofdruimte. Innovatieve stoelindelingen is een
specialiteit van Mazda, zoals is bewezen met de succesvolle
vierpersoons sportcoupé RX-8 en de slimme indeling van ruimte en drie
stoelrijen in de CX-9*, de grotere broer van de Mazda CX-7 crossover.
Achterin de Nagare is er plaats voor drie inzittenden in een
verrassend grote lounge-achtige omgeving met gebogen rugleuningen. De
centrale bestuurdersstoel en de grote deur, die in feite twee
portieren beslaat, zorgen voor een riante instap achterin.
Natuurlijk moet een vooruitstrevend ontwerp voorzien zijn van een al
even revolutionaire aandrijflijn. De Nagare kan daarom worden voorzien
van een waterstof-rotatiemotor. Mazda is ten opzichte van de
concurrentie op het gebied van deze revolutionaire waterstoftechniek
het meest vooruitstrevend: in Japan rijdt inmiddels al een aantal
RX-8ân die worden aangedreven door een waterstof-rotatiemotor.
Oppervlaktestructuur legt beweging vast
De zijkanten van de Nagare laten als het ware de luchtstroom zien
zoals deze langs en over de auto beweegt tijdens het rijden. Licht en
schaduw zijn zodanig gecombineerd dat ze dit effect versterken, zelfs
als de auto stil staat. Soortgelijke verwijzingen naar luchtstromingen
zijn te vinden in de motorkap, de wielkasten en de led-koplampen en
-achterlichten. In het interieur is dezelfde vormtaal doorgevoerd in
het instrumentenpaneel, de middenconsole en de deurpanelen. Al deze
elementen lijken te zijn beïnvloed door âflowâ, de stroming.
Von Holzhausen: âSchoonheid is meer dan een leeg vel papier. Het door
stroming bepaalde koetswerk van de Nagare is een aanvulling op zijn
dynamische eigenschappen. Door Mazdaâs sportieve inslag zullen we onze
klanten nooit in dozen laten rijden. Onze nieuwe vormtaal, ons nieuwe
design, zet de auto in het middelpunt. Uit onze architectonische
benadering, die behoorlijk strak was, en de natuurlijke benadering,
die zich bezighield met vloeiende lijnen, ontstond de Nagare als
combinatie van deze twee stromingen. Hij is vloeiend, gracieus en
dynamisch tegelijkertijd. De boodschap die achterblijft bij de
toeschouwer is die van âflowâ-motionââ.
Wereldwijd design
Om alle producten van Mazda op alle markten in de wereld een
gemeenschappelijk design thema te geven worden de drie designstudioâs
in Irvine in California, Frankfurt in Duitsland en Yokohama in Japan
aangestuurd door één persoon vanuit het hoofdkantoor van Mazda in
Hiroshima, Laurens van den Acker. Alle toekomstige modellen met het
Nagare âflowâ-design zullen onder zijn verantwoordelijkheid worden
ontworpen.
_______________________
* niet op de Europese markt
AutoRai