AutoRai

Eerste foto's Mazda Nagare

(11/30/2006)
Mazda onthult vandaag op de Greater Los Angeles International Auto Show de Nagare. Deze nieuwe concept car geeft de start aan van een nieuwe designfilosofie van Mazda voor haar modellen voor de komende jaren.
Na de presentatie van drie baanbrekende concept cars tijdens diverse autosalons in het seizoen 2005-2006 heeft het corporate design team van Mazda bepaald niet stilgezeten. Na de Sassou op de IAA van Frankfurt in 2005, de Senku op de Tokyo Motor Show in datzelfde jaar en de Kabura op de NAIAS in Detroit in januari van dit jaar is dit het eerste model dat ontworpen is onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker, General Manager van de Design Divisie van Mazda Motor Corporation in Hiroshima. Zijn team ontwikkelde een nieuwe vormtaal voor het ontwerpen van autoâs onder de naam âNagareâ, het Japanse woord voor âflowâ, stroom in de zin van stroming, vloed, de belichaming van beweging.

De uitdaging van het ontwerpteam van Van den Acker was het bedenken van een nieuwe manier om beweging vast te leggen in het ontwerp van een auto, of deze nu in beweging is of stilstaat. Dat doel is met de Nagare bereikt, een concept car die tevens een nieuwe frisse designrichting aangeeft van de toekomstige modellen van Mazda.

De Nagare is de eerste van een nieuwe serie concept cars, die Mazda op de komende autosalons zal onthullen in Los Angeles, Detroit, Genève en Tokio. Sommige van deze concepts staan dichter bij de huidige productiemodellen dan andere.

Franz Von Holzhausen, Hoofd van de afdeling Design van Mazda North American Operations en als zodanig eindverantwoordelijk voor het Nagare-design team in Irvine, Californië, legt uit: âMet de Nagare kijken we ver vooruit. We willen laten zien waar het design van Mazda staat in 2020. Om dat goed te kunnen doen hebben we de basisverhoudingen van een auto en het gevoel van beweging opnieuw gedefinieerd, zonder daarbij de emotionele betrokkenheid uit het oog te verliezen. Mazdaâs âdriving spiritâ zal met de Nagare nog meer worden versterkt en geïntensiveerdâ.

âWij lanceren geen concept cars om onszelf maar bezig te houden. Hoewel sommige wat meer vooruitstrevend zijn dan andere creëren we beslist geen pure fantasiespinsels. We ontwikkelen deze ideeën om daadwerkelijk te laten zien wat we in de toekomst willen maken en verkopen. Om de nieuwe vormtaal, het nieuwe design Nagare, te ontwikkelen hebben we, naast de gebruikelijke research, veel onderzoek gedaan naar de ziel van het merk. De dynamische kwaliteiten van de huidige producten van Mazda dragen al op uitstekende wijze bij aan onze intentie om beweging vast te leggen in het ontwerp. Onze opdracht was om met ons nieuwe design dat gevoel nog te overtreffen, nog meer dan bij de Sassou, de Senku en de Kaburaâ.

Von Holzhausen gaat verder: âWe begonnen ons onderzoek bij een studie naar beweging in het algemeen en het effect daarvan op onze natuurlijke omgeving: hoe bijvoorbeeld de wind de vormen van woestijnzand bepaalt, hoe water beweegt over de bodem van de oceanen en lava over de hellingen van een vulkaan. Deze natuurlijke bewegingen laten een bepaalde indruk in je geheugen achter en dat is wat we probeerden vast te leggen in het ontwerp van de Nagareâ.

âToen we onze ideeën in de eerste schetsen aan het papier toevertrouwden, waren we niet verbaasd dat er al soortgelijke onderzoeken bestonden op het gebied van productdesign. We vonden voorbeelden waarbij beweging een duidelijke invloed had op het ontwerp van meubilair, architectuur, kleding en kunstwerken. De Nagare is zonder twijfel het bewijs van ons vertrouwen in het creëren van een nieuwe en opwindende visuele taal voor Mazda, waarbij wij voorlopers zijn in de interactie tussen beweging en stroming in het design van een autoâ.

âWe begonnen met de ontwikkeling van een oppervlakte of structuur die de âflowâ, de stroming het beste weergaf. De beweging van het voertuig is gedefinieerd in en blijkt uit de structuur van de vlakken in interieur en exterieur. Er is geen goede of slechte manier om de indruk van beweging vast te leggen. Daarom zal elke concept car die we op de komende autosalons zullen presenteren op zijn eigen wijze een interpretatie geven van onze nieuwe designtaalâ.

Concept van een conept
Von Holzhausen omschrijft de Nagare als een âconcept van een conceptâ. Het is in eerste instantie een combinatie van afmetingen en oppervlaktetaal die zich uiteindelijk zal ontwikkelen tot opeenvolgende ontwerpen op de diverse autosalons van het komende seizoen. Met andere woorden, eerst het design, daarna het construeren en ontwikkelen, in tegenstelling tot de klassieke benadering van âde vorm volgt de functieâ.

Laurens van den Acker voegt toe: âHet is belangrijk dat we beginnen met onze visie: de Nagare is een beeldhouwwerk op wielen, onze visie hoe de autoâs van Mazda er in 2020 uit zouden kunnen zien. De concept car die we in januari in Detroit laten zien is realistisch genoeg om binnen tien jaar geproduceerd te kunnen worden, terwijl de auto die we in Genève onthullen design-ideeën bevat die we al in de komende jaren zullen toepassenâ.

Mazda Nagare
Zoals alle modellen van Mazda heeft ook de Nagare de ziel van een sportauto. De vorm is glad, glanzend en aerodynamisch, zoals een toekomstige âurban cruiserâ er uit kan zien. De vier wielen staan op de uiterste hoeken van de carrosserie voor snelle reacties op het stuurwiel en voor een levendige rijdynamiek. Er is geen gram teveel aan overhang. De toegang tot het vierpersoons interieur gaat via twee extra lange deuren die de hele zijkant beslaan en die naar voren en naar boven openen als de vleugels van een vlinder. De bestuurder zit in het midden, zoals in een single-seater raceauto, voor optimale controle en zicht. Omdat de bestuurdersstoel met een comfortable gebogen rugleuning zich onder het hoogste punt van het dak bevindt is er meer dan voldoende hoofdruimte. Innovatieve stoelindelingen is een specialiteit van Mazda, zoals is bewezen met de succesvolle vierpersoons sportcoupé RX-8 en de slimme indeling van ruimte en drie stoelrijen in de CX-9*, de grotere broer van de Mazda CX-7 crossover.

Achterin de Nagare is er plaats voor drie inzittenden in een verrassend grote lounge-achtige omgeving met gebogen rugleuningen. De centrale bestuurdersstoel en de grote deur, die in feite twee portieren beslaat, zorgen voor een riante instap achterin.

Natuurlijk moet een vooruitstrevend ontwerp voorzien zijn van een al even revolutionaire aandrijflijn. De Nagare kan daarom worden voorzien van een waterstof-rotatiemotor. Mazda is ten opzichte van de concurrentie op het gebied van deze revolutionaire waterstoftechniek het meest vooruitstrevend: in Japan rijdt inmiddels al een aantal RX-8ân die worden aangedreven door een waterstof-rotatiemotor.

Oppervlaktestructuur legt beweging vast
De zijkanten van de Nagare laten als het ware de luchtstroom zien zoals deze langs en over de auto beweegt tijdens het rijden. Licht en schaduw zijn zodanig gecombineerd dat ze dit effect versterken, zelfs als de auto stil staat. Soortgelijke verwijzingen naar luchtstromingen zijn te vinden in de motorkap, de wielkasten en de led-koplampen en
-achterlichten. In het interieur is dezelfde vormtaal doorgevoerd in het instrumentenpaneel, de middenconsole en de deurpanelen. Al deze elementen lijken te zijn beïnvloed door âflowâ, de stroming.

Von Holzhausen: âSchoonheid is meer dan een leeg vel papier. Het door stroming bepaalde koetswerk van de Nagare is een aanvulling op zijn dynamische eigenschappen. Door Mazdaâs sportieve inslag zullen we onze klanten nooit in dozen laten rijden. Onze nieuwe vormtaal, ons nieuwe design, zet de auto in het middelpunt. Uit onze architectonische benadering, die behoorlijk strak was, en de natuurlijke benadering, die zich bezighield met vloeiende lijnen, ontstond de Nagare als combinatie van deze twee stromingen. Hij is vloeiend, gracieus en dynamisch tegelijkertijd. De boodschap die achterblijft bij de toeschouwer is die van âflowâ-motionââ.

Wereldwijd design
Om alle producten van Mazda op alle markten in de wereld een gemeenschappelijk design thema te geven worden de drie designstudioâs in Irvine in California, Frankfurt in Duitsland en Yokohama in Japan aangestuurd door één persoon vanuit het hoofdkantoor van Mazda in Hiroshima, Laurens van den Acker. Alle toekomstige modellen met het Nagare âflowâ-design zullen onder zijn verantwoordelijkheid worden ontworpen.
_______________________


* niet op de Europese markt