Currence start veiligheidscampagne gebruik PIN


AMSTERDAM, 20061129 -- De veiligheidscampagne `PINnen, Hou je hoofd erbij.' is gestart. De campagne wijst de Nederlandse consument op het belang van veilig pinnen. Naast de maatregelen die banken nemen om veilig pinnen te bevorderen heeft ook de consument zijn eigen verantwoordelijkheid.

`PINnen. Hou je hoofd erbij.' bestaat uit drie verschillende advertenties in landelijke dagbladen, vrouwen- en mannentijdschriften. Naast deze opvallende advertenties zal ook op Internet aandacht worden besteed aan de veiligheidscampagne.

Uit onderzoek van Currence blijkt dat de helft van alle Nederlanders slordig omgaat met de pinpas en pincode en dan vooral mannen uit de Randstad met een inkomen van anderhalf keer modaal. De onzorgvuldigheid bij het gebruik komt vooral doordat mensen nonchalant zijn of op de automatische piloot pinnen. Bovendien geven mensen nog te gemakkelijk hun pinpas mee aan anderen of schermen hun pincode niet af tijdens het pinnen. Verder is het van groot belang dat mensen de pas en pincode gescheiden houden.

Currence geeft in de veiligheidscampagne de vier belangrijkste tips voor het gebruik van PIN:

- Laat je niet afleiden

- Geef anderen geen kans om mee te kijken

- Hou je pincode geheim

- Verlies je pas niet uit het oog

Voor meer tips kan de consument kijken op de site www.veiligbankieren.nl.

De veiligheidscampagne is n?t voor de drukste periode van het jaar gelanceerd. Vorig jaar december werd met 133 miljoen transacties 10 procent van het totaal aantal pintransacties van dat hele jaar behaald. De campagne loopt door in 2007.

Het aantal gevallen van pinpasfraude is vorig jaar afgenomen. Dit is onder andere toe te schrijven aan maatregelen van banken om het kopi?ren van de magneetstrip op de pas (skimming) tegen te gaan.

Currence is er voor een effici?nt, betrouwbaar en veilig betalingsverkeer. Daarom biedt Currence de banken ten behoeve van hun acceptanten richtlijnen voor een veilige opstelling van betaalautomaten, waardoor de mogelijkheid tot meekijken wordt beperkt. Daarnaast stelt Currence strenge veiligheidseisen aan de betaalapparatuur, die altijd gecertificeerd dient te zijn.

Currence is eigenaar van de collectieve betaalproducten PIN, Chipknip, Acceptgiro, Incasso/Machtigen en iDEAL en verschaft licenties en certificaten voor deze producten aan banken en toeleveranciers in het betalingsverkeer in Nederland. De missie van Currence is enerzijds het faciliteren van marktwerking en cre?ren van transparantie in het collectieve betalingsverkeer in Nederland; en anderzijds het behouden en verder ontwikkelen van de kwaliteit, veiligheid en efficiency van de collectieve betaalproducten. www.currence.nl

Onder Currence Holding B.V. vallen Currence Services B.V., PIN B.V., Chipknip B.V., CeaNet B.V., Acceptgiro B.V., Currence Incasso B.V. en Currence iDEAL B.V.