VELUX bij top 25 multinationals


DE MEERN, 20061129 -- Onderzoek in 25 landen naar de reputatie van de 600 grootste ondernemingen in de wereld geeft een goed beeld van het respect, het vertrouwen en de bewondering die consumenten hebben. VELUX scoort daarin een uitstekende 22e plaats, voor PepsiCo (23), Walt Disney Co.(27), Nokia (41), Heineken (60) en vele anderen gerenommeerde bedrijven. De lijst wordt aangevoerd door het Italiaanse voedingsconcern Barilla, gevolgd door LEGO en Lufthansa. In de top 10 staan ook IKEA, Michelin en Toyota. Best scorende Nederlandse onderneming is Philips (14).

Het onderzoek werd in maart dit jaar uitgevoerd door Reputation Institute (New York), dat zich al tien jaar met gebruikmaking van speciale technieken toelegt op de bestudering van bedrijfsreputaties. Consumenten konden via een online vragenlijst aangeven in welke ondernemingen zij vertrouwen stelden, voor welke zij wensten te werken, alsook de mate van respect en bewondering. Voor de scores werd gebruik gemaakt van een schaal van 0 tot 100. Barillo kwam met een score van 87.79 als eerste uit het onderzoek, met 78.92 eindigde VELUX op de 22e plaats.

VELUX is een van oorsprong Deense onderneming, 60 jaar geleden opgericht door Villum Kann Rasmussen, met als missie het creëren van betere leefomstandigheden onder het dak, via daglicht en frisse lucht. Het productprogramma bestaat uit een keur van daglichtsystemen, dakvensters en oplossingen voor het platte dak. Daarnaast levert VELUX raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieproducten en elektrische bedieningssystemen.

VELUX heeft fabrieken in 10 landen en is in 40 landen actief. Wereldwijd is VELUX één van de sterkste merken in de bouwmaterialensector, hetgeen door dit onderzoek nog eens wordt bevestigd. Bij de VELUX Group werken 9.000 mensen.

Bijlage: ranking en scores ondernemingen