Connexxion tekent Europees Handvest voor Verkeersveiligeheid

Connexxion

PERSBERICHT

Datum: 29 november 2006
Kenmerk: HO/06.033

Connexxion tekent als 1e Nederlandse OV-bedrijf Europees Handvest voor de Verkeersveiligheid in Brussel

Inspanningsverplichting om aantal ernstige ongevallen met 20% naar beneden te brengen.

Vanavond heeft Peter Kortenhorst (voorzitter Raad van Bestuur Connexxion) samen met EU-commissaris Jacques Barrot het Europees Handvest voor de Verkeersveiligheid (European Road Safety Charter) ondertekend. Daarmee gaat Connexxion een verplichting aan om zich in te spannen om het aantal ernstige verkeersongevallen te verlagen. Voor heel Nederland moet in drie jaar tijd een daling van 20% gerealiseerd worden. Connexxion is het eerste Nederlandse openbaar vervoerbedrijf die zich committeert aan deze doelstelling. Het is onderdeel van een Europees programma om het aantal verkeersslachtoffers in de EU sterk terug te brengen.

Het is de maatschappelijke verantwoordelijkheid die Connexxion voelt om mee te tekenen. Wie wil immers niet meewerken om een steentje bij te dragen aan deze fantastische Europese doelstelling.
Connexxion heeft al vele maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid in en rond haar voertuigen te verbeteren. Zo zijn alle voertuigen al voorzien van 'dodehoekspiegels'. Wij zijn samen met het bedrijfsleven bezig met de ontwikkeling van een detectiestrips voor bussen om voetgangers en fietsers in de dode hoek beter 'zichtbaar' te maken voor onze chauffeurs. Tevens wordt er door middel van het vandalismeproject 'Stuk' de interactie tussen chauffeurs en kinderen bevorderd. Connexxion gaat een database opzetten waardoor wij beter inzicht krijgen in de ongevallen. Tevens kan het rijgedrag van de chauffeurs beter worden geanalyseerd en dient deze als basis voor onze eigen instructeurs.

Connexxion is er van overtuigd dat de inspanningen het aantal verkeersslachtoffers verder naar beneden zal brengen.

Bijlage:

Connexxion's inspanning betreffende het Europese Handvest over de

Verkeersveiligheid:
Een nieuwe integrale aanpak ten aanzien van de verkeersveiligheid in onze onderneming zal ons voortschrijdend in staat stellen het aantal verkeersongevallen met 20% terug te dringen in een periode van drie jaar.

Wij zullen hiervoor de volgende activiteiten ontplooien:
1. Het continue bewaken van onze prestaties op het gebied van verkeersveiligheid:
- Vanaf 2007 zullen alle oorzakenanalyses betreffende ernstige verkeersongevallen en de daaruit voortvloeiende corrigerende en preventieve maatregelen systematisch worden beoordeeld door Connexxion's Safety Board.


- Vanaf 1 april 2007 zal een database statistische gegevens genereren die onze kennis met betrekking tot verkeersongevallen en hun oorzaken zal verbeteren. De aldus verkregen kennis zal in de onderneming worden verspreid en ook worden gedeeld met zo'n 275 onderaannemers en leveranciers van bussen.

- Sinds 2006 stelt nieuwe black box technologie ons in staat het rijgedrag van chauffeurs in algemene zin te volgen met betrekking tot snelheid, acceleratie en afremmen. De aldus verkregen kennis zal worden gebruikt in onze nieuwe rijopleidingen. Het verkeersgedrag maakt tevens deel uit van het systeem van functiegesprekken.
- In 2007 zullen alle rijactiviteiten in een procesbeheer systeem worden beschreven en periodiek worden geaudit. Deze procesbeschrijvingen en de daaraan verbonden risico's zijn ook op papier beschikbaar en zullen worden uitgereikt aan alle nieuwe chauffeurs en na eventuele wijzigingen aan alle chauffeurs.


2. Bewustzijn campagne

- STUK heet onze campagne waarin wij basisscholen bezoeken om het veiligheidsbewustzijn onder schoolkinderen te bevorderen. De campagne stelt de interactie tussen schoolkinderen en chauffeurs centraal en beoogt jaarlijks 4-5000 basisschoolleerlingen te bereiken.


3. Voertuigveiligheid

- We leggen de lat hoger en willen het percentage waarmee bussen in één keer door de APK keuring komen verbetere (meer dan 92%). Daarnaast willen we het aantal ernstige (A) storingen aan ons materieel verder terugdringen ( minder dan 3%). De prestatie van onze 55 werkplaatsen zal hierin maandelijks worden bewaakt.
- Al onze 2875 bussen zijn vooruitlopend op de wetgeving al voorzien van dode-hoek spiegels. Begin 2007 zal tevens een veelbelovend experiment met fietser en voetganger detectiestrippen worden geëvalueerd.


---

Connexxion is marktleider binnen het regionaal personenvervoer in Nederland. Zij heeft haar vervoersactiviteiten georganiseerd in de divisies Openbaar Vervoer, Hermes, Taxi Services en Tours & Water. Techno Service Nederland is de leverancier van onderhoud voor al haar divisies. De totale omzet voor 2005 bedroeg 872 miljoen euro. In totaal telde Connexxion ultimo 2005 13.302 medewerkers. De vloot van Connexxion bestond ultimo 2005 uit 2.875 bussen, 204 (semi-)touringcars, 3.262 taxi's en taxivoertuigen, 2 treinen, 27 trams, 22 ambulances en 13 schepen.

Alleen voor de pers:

Er zijn foto's van de ondertekening rechtenvrij beschikbaar op het ANP Photonet en op te vragen bij Connexxion.

nadere informatie:
Herman Opmeer, afdeling Corporate Communicatie Connexxion Telefoon 035 625 1957 of 06 51093642