Captains of industry: open innovatie is de enige optie
Pertinent produkties
P E R S B E R I C H T
Captains of industry: open innovatie is de enige optie
Utrecht, 29 november 2006 - Steeds meer bedrijven kiezen voor een open aanpak als het gaat
om innovatie. Dat blijkt uit het door adviesbureau Berenschot uitgegeven boek Van kiem tot
cash. Daarin stellen elf prominenten uit de industrie dat de complexiteit van producten,
processen en services bedrijven dwingt tot samenwerking met andere bedrijven en met
kennisinstellingen. 'Alles zelf doen, die tijd hebben we gehad.'
In antwoord op kritiek dat het Nederlandse bedrijfsleven innovatie niet goed aanpakt en
dat ondernemerschap ontbreekt, komen vertegenwoordigers van Shell, Philips, DSM, Corus en
Ericsson met een ondernemende oplossing. Jan Zuidam, vice-voorzitter van de Raad van
Bestuur van DSM: 'Open innovatie heeft absoluut de toekomst. Meestal leer je er meer van
dan dat je kennis kwijt raakt. Zonder open innovatie verlies je tempo en waardecreatie.'
Sibbe Hoekstra van het Netherlands Institute for Metals Research (NIMR) onderschrijft die
visie: 'Met de snelle ontwikkelingen van tegenwoordig is open innovatie de enige methode.
Het is een illusie dat je hetgeen je als bedrijf nodig hebt, in de volle breedte allemaal
zelf kunt doen. Je redt het alleen door maximaal in netwerken te opereren.'
Volgens Herman van der Zwaan, directeur Research & Development van Ericsson, is de
tijd dat samenwerking met concurrenten als een noodzakelijk kwaad werd gezien voorbij:
'Vroeger probeerde je je kennis zo veel mogelijk bij je te houden, tegenwoordig weet je
dat je door samenwerking en standaardisering veel meer toepassingen en meer een
wereldmarkt creëert.' Open innovatie heeft meer voordelen. Alexius Collette, CEO
Philips Innovation Campus Bangalore (India): 'Nieuwe ideeën ontwikkelen kost veel
geld. Als je dit met anderen doet, deel je het risico, haal je andere competenties binnen
en kun je je innovatiekracht versterken.' Joop Sistermans, Innovatieplatform en Adviesraad
voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid, vat het kort samen: 'Alles zelf doen, die tijd
hebben we gehad.'
De captains of industry benadrukken dat openheid de nodige afspraken tussen partijen
vereist. In dat verband adviseert Zuidam van DSM: 'Heb vooraf helder hoe je de kennis van
diverse partijen waardeert en zorg voor een faire verdeling van de opbrengsten.' Peter
Jongenburger, managing director van Corus Research, Development & Technology:
'Compleet open zijn we nooit. We waken over ons intellectueel eigendom.' Daarnaast
stellen ze dat het innovatieklimaat in Nederland nog beter kan. Hoekstra: 'We moeten
keuzes maken en daar middelen op inzetten. De werelden van wetenschappers en ondernemers
bij elkaar brengen.' Zuidam sluit zich hierbij aan: 'Het zou helpen als het kabinet
structurele keuzes maakt op het gebied van innovatie.'
Tot slot geven Berenschot-consultants Joost Krebbekx en Marcel van Assen hun visie op hoe
bedrijven innovatie kunnen managen. Dit aan de hand van de Innovatiecirkel: het steeds
opnieuw creëren, implementeren en kapitaliseren van nieuwe ideeën.