Arbeidsomstandigheden zaak van sociale partners
woensdag 29 november 2006
De Eerste Kamer heeft er op dinsdag 28 november mee ingestemd om de
verantwoordelijkheid voor arbeidsomstandigheden en veiligheid in
bedrijven grotendeels in handen te leggen van de sociale partners.
Door aanneming van een wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet
krijgen werkgever en werknemers in een bedrijf zelf de kans om regels
op te stellen. De regering meent dat er dan meer kans is dat deze
regels ook worden nageleefd. De Arbeidsinspectie van het ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijft wel bestaan. O.a. om te
adviseren en na te gaan dat er arboregels zijn opgesteld. Maar de
gedetailleerde regelgeving door de centrale overheid verdwijnt.
Twijfelachtig
De fracties van SP en GroenLinks stemden evenals hun partijgenoten in
de Tweede Kamer ook in de Eerste Kamer tegen het wetsvoorstel. Mevrouw
De Wolff (GroenLinks) vond dat decentralisatie van bevoegdheden ook
tot onzekerheid kan leiden. Bovendien achtte zij de besparing op
administratieve lasten die de regering voorziet twijfelachtig. Mevrouw
Meulenbelt (SP) was beducht dat door het wegvallen van het
arbospreekuur een bron van vroege opsporing van mankementen vervalt.
Ook zouden werkgever en werknemers te weinig oog hebben voor sluipende
processen die tot arbeidsongeschiktheid kunnen leiden.
Tegenspel
PvdA-senator Leijnse vroeg of werknemers voldoende informatie kunnen
krijgen om tegenspel te bieden aan de werkgever. Volgens
staatssecretaris Van Hoof (VVD) kan deze informatie via de
ondernemingsraad worden ingewonnen.
Mevrouw Kalsbeek-Schimmelpenninck van der Oye (VVD) zei dat de
wetswijziging ertoe leidt dat de regelgeving wordt beperkt en dat de
lasten voor het midden- en kleinbedrijf worden verlicht.
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Eerste Kamer der Staten Generaal